Cine mai angajeaza ASTAZI?


Data publicarii: 15 octombrie 2009 / Ultima actualizare: 7 decembrie 2011
soferi

O intrebare la care am incercat sa gasim raspuns, chestionand reprezentanti ai asociatiilor patronale din domeniul transporturilor, dar si companii care, in cursul acestui an, si-au majorat flota. Am obtinut astfel o privire de ansamblu asupra pietei, prin intermediul patronatelor care reprezinta atat firme de mici dimensiuni cat si mari si am aflat cate ceva despre modul in care vad problema angajarilor putinele companii care se mai afla astazi in expansiune.

Ancheta a avut la baza cateva intrebari.

Pentru firme/Pentru asociatii patronale

- Ati disponibilizat in aceasta perioada soferi?/Se disponibilizeaza in aceasta perioada soferi?

-Ati angajat? Stiti firme care angajeaza soferi?/Sunt firme care angajeaza soferi?

- Aveti in vedere in perioada urmatoare sa angajati soferi?/Cunoasteti firme care au in vedere angajarea de soferi in perioada urmatoare?

- S-au schimbat criteriile pe care le aveti in vedere la angajare?Sunt ele mai stricte?/S-au schimbat criteriile avute in vedere la angajare? Sunt ele mai stricte?

- Au scazut salariile pe care le oferiti soferilor? Dar pretentiile lor?/Au scazut salariile pe care firmele le ofera soferilor? Dar pretentiile lor?

- Sunt mai usor de gasit soferi astazi?/Companiile gasesc astazi mai usor soferi?

- Mai faceti traininguri cu soferii?/Se mai fac traininguri?

Cristina Trancioveanu, vicepresedinte al Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT):

„Este un moment in care soferii ne sprijina si trebuie sprijiniti“

„În aceasta perioada, nu au fost disponibilizati soferi. În mare parte, firmele care si-au incetat pentru moment activitatea au preferat sa-si trimita soferii in concedii si sa continue sa plateasca salariu lunar. Cu totii suntem constienti ca ne referim strict la categoria de soferi profesionisti care insotesc firmele de transport inca de la inceputul activitatii sau poate si-au castigat pe parcurs increderea – nimeni nu ar concedia un sofer care si-a facut treaba timp de 5-10 ani, ca mai apoi sa nu reuseasca sa-l inlocuiasca. Este un moment in care soferii ne sprijina si trebuie sprijiniti. Ca in orice piata debusolata, exista si firme care angajeaza avantate in mirajul economiilor. De ce sa pastreze un sofer cu experienta cand poate angaja un sofer nou reducand costurile cu aproximativ 30%? Este aberant. Reducerea costurilor nu se face in detrimentul calitatii serviciului oferit.

O societate care modifica anual componenta echipei poate aduce nesiguranta in colectiv. A angaja soferi noi in aceasta perioada, cand nimeni nu intentioneaza sa mareasca parcul auto, este o decizie aberanta. În cazul in care unul dintre soferii colectivului decide sa paraseasca firma, se poate vorbi de noi angajari, dar, fara dezvoltare, nu exista angajare. În ceea ce priveste cerintele avute in vedere la angajare, este clar ca, de fiecare data cand balanta incepe sa se incline in defavoarea angajatului, in sensul ca sunt putine locuri de munca si multi doritori in ocuparea lor, rezulta evident cresterea cerintelor pentru detasarea in clasamentul angajarilor. Daca acesta este anul in care firmele au inceput sa puna conditii stricte la angajare si nu au facut-o pana acum, a fost din cauza lipsei fortei de munca. Probabil ca anul acesta este singurul in care putem face «mofturi» la angajare.

Salariile soferilor s-au diminuat cu maximum 5-7% in conditiile in care munca lor a ramas aceeasi. E foarte dificil sa diminuez salariul omului care «conduce» societatea si e responsabil de 90% din serviciile oferite, consider ca nu este punctul de economie a unei firme. Declinul pietei de transport face ca, in acest moment, sa fie usor de gasit soferi. În continuare insa, sunt foarte greu de gasit soferii profesionisti, cei din aceasta categorie fiind poate singurii care, in orice declin sau ascensiune, isi mentin locul de munca prin calitatea serviciilor oferite angajatorului.

Trainingurile de soferi sunt, in general, rezultatul unor acreditari de management. Este o meserie care nu se invata din training ca multe altele. Se poate face scoala de soferi si poti observa calitatile – trainingul soferilor cred ca este ultima dintre problemele unei societati comerciale“.

Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR):

„Soferilor buni li se ofera conditii comparabile cu cele din anii precedenti“

„Cele mai multe firme au disponibilizat soferi daca au inregistrat o scadere a volumului de lucru. Oricum, unele firme care nu si-au redus volumul de activitate (prea putine) au dat afara soferii angajati in 2008, cand era criza de soferi si acestia ofereau putin si cereau mult, pentru a angaja soferi cu experienta, seriozitate, incredere, unii chiar intorsi de la lucru din Italia, Spania, Franta, Germania – UE in general.

Pe langa disponibilizarea soferilor ineficienti, slab pregatiti si cu pretentii mari, din cauza diminuarii numarului de vehicule operate, criza a constituit o ocazie si pentru a-i schimba pe soferii din categoria de mai sus cu oameni valorosi care plecasera in strainatate.

Companiile de transport vor angaja in perioada urmatoare soferi strict pentru nevoile de imbunatatire a performantei si foarte putin in urma cresterii absolute a parcului actual. Criteriile avute in vedere la angajare s-au schimbat cu siguranta, fiind mai stricte. În paralel, s-au redus pretentiile soferilor, dar celor buni li se ofera conditii comparabile cu cele din anii precedenti, pentru ca un sofer bun aduce economie la combustibil, uzura si, mai ales, cand nu face accidente. Astazi, exista o baza de selectie mai mare si de calitate mai ridicata. Se fac din ce in ce mai mult traininguri cu soferii, tocmai pentru ca, printr-o instruire cat mai buna, in casa, se pot obtine rezultate mai bune. Conteaza valoarea adaugata pe care o pot aduce soferii companiilor de transport urmare trainingului. Nu exista diplome sau certificate, insa trainingul respectiv e mai valoros prin efectele pe care produce. Altfel, poate sa reprezinte o pierdere.

PARADOXUL instruirii in Romania este ca firmele suporta costuri ridicate sa isi dezvolte training in house, din cauza faptului ca nu au putut sa externalizeze aceste servicii din lipsa unor furnizori potriviti, iar centrele de pregatire profesionala sustin ca au capabilitatea de a face formare profesionala, dovada fiind evaluarile facute pentru multinationalele care nu sunt neaparat in transporturi, dar o instruire serioasa costa, iar transportatorii nu sunt dispusi sa plateasca. Probabil ca furnizorii de pregatire nu reusesc sa satisfaca toate cerintele practice ale transportatorilor, interesati de eficienta si diminuarea costurilor in ansamblu – datorita unei bune exploatari fara incurcaturi, incidente, accidente operationale, in timp ce centrele ofera mai mult teorie livrata in mod greu de asimilat de soferi“.

Bujor Stanescu, manager de logistica Aquila:

„Dam teste teoretice si practice“

„În 2007 si 2008, firmele angajau orice si, din aceasta cauza, apareau costuri suplimentare imense pentru recrutare si instruire. În plus, angajatii erau constienti ca nu trebuie sa dea foarte mult. De cateva luni bune insa, nu am mai avut situatii in care soferii sa fi vrut sa se duca la alta firma. Nu mai au incredere. În ultima perioada, am angajat soferi din doua motive. Primul tine de majorarea flotei, iar cel de-al doilea de faptul ca am inlocuit o parte dintre soferii care nu erau performanti – adica 10-15%. Este vorba de soferi care lucrau in principiu la international. De altfel, pana la sfarsitul anului, nu vom mai angaja soferi decat, eventual, pentru inlocuire.

Acum suntem mult mai exigenti la angajare, chiar ne permitem sa facem o selectie pe baza experientei sau a aptitudinilor. Ne permitem sa dam teste la interviu, iar angajarea sa se faca pe baza rezultatelor. Din punct de vedere teoretic, testam cunostintele de legislatie rutiera, iar din punct de vedere practic conducerea camionului. Sefii de coloana sunt cei ce ii verifica pe soferi. Pretentiile la angajare nu s-au modificat. Dar am reusit sa mentinem veniturile soferilor la acelasi nivel, ceea ce a constituit o surpriza pentru angajati. Sunt mult mai usor de gasit soferi astazi. Daca dam un anunt in acest sens, primim un raspuns dublu fata de anul trecut. Exista foarte multi soferi disponibili in Romania. Daca anul trecut si in urma cu doi ani, nu le prea pasa daca isi faceau treaba bine, erau siguri pe ei, convinsi ca isi vor gasi de lucru extrem de usor, acum sunt extrem de grijulii cu locul de munca pe care il au, nu vor sa si-l piarda si sunt dispusi sa faca unele sacrificii. Înca facem traininguri. Ultima instruire a soferilor a avut loc in mai-iunie si a vizat condusul economic. Ne-am propus ca urmatoarea etapa de instruire privind conducerea preventiva si economica sa fie in februarie-martie anul viitor. De asemenea, pana la sfarsitul acestei luni, vrem sa elaboram niste teste in house pentru soferi si sa incepem sa-i verificam trimestrial. În baza testarii, vom decide daca soferul respectiv are nevoie sa fie instruit suplimentar sau nu. Scopul nu este sa dam afara soferii, ci sa ii determinam sa evolueze. Dupa ce vom incepe programul de testare, se va face si o corelare dintre performanta si veniturile soferilor“.

Marc Paulissen, Country Manager Romania, Grup H. Essers:

„Încercam sa le dam oamenilor valoare“

„În prezent, nu este o problema sa gasim soferi, dar avem reguli stricte in legatura cu momentul si modul in care ii angajam. Anul acesta am facut angajari si vom face si anul viitor. Pe de alta parte, am concediat soferi numai cu motive intemeiate, in special probleme disciplinare.

La angajare, avem trei tipuri de posturi pentru soferi: in primul rand, pentru transport national; in al doilea rand, avem soferi care lucreaza pe curse din apropierea Romaniei, Bulgaria, Turcia, Ucraina, Ungaria; in fine, o a treia categorie o reprezinta soferii care lucreaza la international, pe destinatii din Vestul Europei. Acestia din urma trebuie sa vorbeasca o limba straina (engleza sau germana) si au cu totii certificat ADR. Avem nevoie de oameni experimentati, care au condus camioane moderne, in special MAN (in Romania, cele mai multe camioane ale companiei sunt MAN; avem doar 5 camioane Iveco).

Nu scadem niciodata salariile soferilor si nici nu angajam personal nou cu salarii mai mici. Nu platim conform pietei, nici macar personalul din depozite. Daca piata muncii se schimba, asta nu inseamna ca se modifica si piata de consum. Daca maine castigi 80 de euro in loc de 100, tot trebuie sa platesti aceleasi facturi, iar preturile nu scad. Încercam sa le dam oamenilor valoare. Avem si programe de training pentru soferi. Colaboram cu o companie specializata in managementul marfurilor periculoase si am avut, recent, o sesiune de pregatire pentru soferi in legatura cu modul de manipulare a acestor marfuri, modul lor de impachetare si expeditie. De asemenea, organizam cursuri de conducere economica si de siguranta traficului. Avem soferi care lucreaza de 15 ani cu noi. Am pierdut 5 sau 6 soferi buni, cand Romania a devenit parte a Uniunii Europene, care au plecat sa lucreze in strainatate.“

Marian Dinescu, sef Compartiment Formare Profesionala International Lazar Company:

 „Am marit raza de selectie a angajarilor“

„Firma International Lazar Company nu disponibilizeaza soferi, ci angajeaza. Avand in vedere extinderea ariei de actiune in transportul intern (national), am marit raza de selectie a angajarilor in functie de noii parteneri pentru care transportam. În cadrul firmei, se fac angajari lunar, in baza unei proceduri bine stabilite, care are la baza teste practice si teoretice, sustinerea CV-ului in fata unei comisii de selectie, raspunsul pe loc cu stabilirea incadrarii conducatorilor auto in functie de calificativul final pentru transport extern, intern sau formarea lui dupa angajare la Departamentul specializat.

Criteriile de selectie sunt mai riguroase, deoarece, pe de o parte, forta de munca disponibila este numeroasa, dar, in general, slab pregatita. Conducatorii auto care nu au experienta pe autovehicule de mare tonaj sau nu au lucrat cu diverse documente (cum ar fi CMR, aviz de insotire a marfii, facturi, diferite procese verbale de receptie, tinute obligatorii de protectie si siguranta etc) sunt indrumati dupa angajare la Departamentul specializat, unde sunt instruiti o perioada mai lunga, chiar si de 65 zile, cat au contract de munca pe perioada determinata.

Dupa aceasta perioada de instruire teoretica si practica, sustinuta cu instructori specializati (este, in acelasi timp, si o perioada de acomodare), se transforma contractul pe perioada determinata in perioada nedeterminata.

În cadrul companiei nu s-au efectuat modificari de salarizare. Pretentiile beneficiarilor au crescut si, automat, am crescut si noi exigenta in prestatiile de zi cu zi ale salariatilor. Din pacate, pretentiile conducatorilor auto au ramas ridicate la nivelul datelor existente inaintea crizei economice. La cele mai mici zvonuri ca in alta firma s-ar plati mai bine, pleaca… dar multi se reintorc in scurt timp cu rugamintea de a fi reangajati.

În 2009, se gasesc mai usor conducatori auto decat in anii trecuti, dar sunt lipsiti de experienta, provenind din firme mici, unde li s-a pus cheia de contact in mana si au fost trimisi in cursa fara cele mai elementare cunostinte specifice transportului rutier de marfuri.

Firma International Lazar Company a dezvoltat in anul 2008 un compartiment de formare profesionala, care pregateste conducatorii auto incepatori pentru a-i forma in transportul de mare tonaj.

Dispunem de o sala noua cu 70 locuri, unde acestia isi insusesc cunostintele teoretice privind completarea diferitelor documente specifice, cei avansati sunt perfectionati in conducerea economica pe masini moderne EURO 5, aprofundand notiunile teoretice pe care imediat le aplica in practica alaturi de un trainer specializat. Dispunem de pliante, prezentari cu videoproiector, diferite documente luate ca model, dam teste dupa instruire si, la finalul pregatirii, stabilim pe ce tip de masina vor lucra in transportul national sau international“.

Carmen Vadan, project manager OTZ Logistics:

„Vom angaja in continuare soferi“

„Nu am disponibilizat soferi, dar am facut angajari, unul dintre motive fiind si cresterea flotei. Cu siguranta vom angaja in continuare, in concordanta cu planurile de dezvoltare ale companiei. Astazi, putem selecta personal conform standardelor OTZ Logistics. OTZ Logistics nu a aplicat scaderi in grila de salarii, dar ne concentram pe optimizarea costurilor operationale. Soferii inteleg ca situatia existenta pe piata nu permite cresteri ale salariilor. Acest aspect nu impiedica in nici un fel interesul OTZ Logistics de a cunoaste in permanenta asteptarile soferilor, inclusiv asteptarile nefinanciare, contribuind la imbunatatirea sistemului de stimulare a personalului.

Nu de putine ori, am reusit sa cream impreuna pachete de beneficii, care sa le satisfaca nevoile. Astazi, pe piata, se gasesc mai usor resursele care se pot incadra criteriilor noastre. În prezent, cererea este superioara ofertei. În ceea ce priveste trainingurile specifice, avem un plan anual, caruia i se pot adauga si altele, in functie de necesitatile care apar“.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

Articolul a fost publicat in ANCHETA. Semn de carte.

Alătură-te fanilor pe Facebook!

Stiri recente