Atenţie! Travail dissimulé!

france_border_control_creditbobby_hidy_flickrVehicule sechestrate fără explicaţii. Comunicare aproape inexistentă. Acuzaţia… „travail dissimulé” – sau, altfel spus, muncă la negru. În rest, doar presupuneri care nu anunţă nimic bun… pentru niciunul dintre transportatorii români.

Transportatorii români trebuie să afle cu ce ne confruntăm pe plan extern, să îşi apere afacerile şi, împreună, să găsim soluţii pentru minimizarea efectelor negative. Este afirmaţia administratorului unei companii importante de transport, care, în ultima perioadă, s-a confruntat cu o situaţie inexplicabilă, la prima vedere. Din motive obiective, nu vom face public numele companiei. Precizăm, însă, că este vorba despre o firmă cu experienţă îndelungată în transportul internaţional, care are angajaţi peste 100 de şoferi şi nu are niciun fel de datorie către stat. O companie serioasă, care s-a clădit pe principii corecte, având la bază respectarea reglementărilor, atât pe plan naţional, cât şi internaţional. Altfel spus, o companie care nu ar trebui să se confrunte cu astfel de probleme.

Într-o singură zi, în ianuarie…

La sfârşitul lunii ianuarie, într-o singură zi, lucrători din cadrul Jandarmeriei naţionale franceze au sechestrat 3 vehicule aparţinând firmei româneşti: un autoturism utilizat pentru transportul şoferilor, precum şi două camioane care făceau curse repetitive Franţa – Anglia. Conducătorii auto au fost daţi jos din cabină, iar vehiculele duse într-o locaţie care nu a fost comunicată conducerii firmei sau şoferilor. În momentul sechestrării, nu a fost comunicată cauza pentru care s-a luat măsura, durata acesteia şi nu a fost înmânat niciun document în acest sens. Autotractoarele au fost deplasate pe roţi, prin intermediul sistemului propriu de autopropulsie, la volan fiind persoane care au însoţit autorităţile de control. Autoturismul a fost deplasat pe platforma aparţinând, cel mai probabil, unui executor judecătoresc.

Administratorul companiei de transport a luat legătura cu un membru al echipei de control aparţinând statului francez şi i s-a comunicat că va primi în scurt timp un document privind ridicarea / sechestrarea acestor vehicule. Documentul nu a fost primit ulterior.

Singura explicaţie cu privire la acţiunea desfăşurată, a fost că societatea românească este cercetată pentru „munca disimulată – Travail dissimulé”. Niciun alt amănunt.

Controale în serie. Fără documente oficiale, însă…

De menţionat că firma românească mai fusese supusă, în cursul anului 2016, unor acţiuni similare de control. Jandarmeria şi Procuratura au descins în incinta partenerului francez. Au fost chestionaţi, timp de mai multe ore, mai mulţi conducători auto ai firmei româneşti, cerându-li-se diverse informaţii despre compania angajatoare. În timpul anchetei, au fost copiate toate datele din telefoanele şoferilor şi din calculatoarele partenerului francez. De asemenea, au fost chestionaţi administratorul şi directorul economic al societăţii partenere, fiind cerute date despre compania din România. Nicio cerere nu s-a făcut direct către firma de transport.

Singurele documente privind legalitatea înfiinţării acesteia au fost puse la dispoziţie partenerului francez la solicitare, care le-a comunicat Jandarmeriei.

Toate acţiunile de control nu au fost însoţite de documente oficiale, care să indice cauza sau scopul verificărilor, cu precădere motivaţia pentru care se cereau date despre cărăuş, şi care să îi ofere acestuia dreptul legal de a demonstra funcţionarea în condiţiile legii.

Nicio explicaţie…

În noiembrie 2016, a fost citat reprezentantul transportatorului în Franţa (aşa cum prevede Legea Macron), la sediul autorităţii competente, pentru a oferi explicaţii suplimentare. Acesta a răspuns solicitării, arătând întreaga disponibilitate în lămurirea oricărui aspect dorit de respectiva instituţie, inclusiv posibilitatea de a discuta direct cu administratorul companiei, dacă se doreşte acest lucru. În urma discuţiei respective, nu au mai fost solicitate documente suplimentare şi nu s-a înmânat un act oficial al rezultatului verificărilor efectuate.

De menţionat că, anterior acestei citări, reprezentantul firmei de transport solicitase în scris, pe e-mail, o serie de lămuriri, în vederea aplicabilităţii Legii Macron, punând la dispoziţie informaţiile solicitate, însă nu a primit niciun răspuns.

Potrivit administratorului firmei româneşti, în multe cazuri, au fost oprite la control vehicule din flota acesteia. Au fost verificate documentele care atestau legalitatea desfăşurării operaţiunilor de transport, dar nu au fost constatate deficienţe.

Într-unul dintre cazuri, controlul din trafic a fost urmat de o solicitare adresată prin intermediul conducătorului auto, căruia inspectorul de control francez i-a comunicat datele de contact, pentru a face dovada respectării cerinţelor salariului minim impuse prin Legea Macron. Managementul din România a transmis imediat aceste documente, la adresa de e-mail transmisă, pentru a demonstra respectarea prevederilor legale. Nu a primit, însă, ulterior o confirmare sau o infirmare a suficienţei informaţiilor transmise.

Două companii din Franţa, cu care românii colaborau, un service auto şi un furnizor de mărfuri pentru transport, au fost verificate în aceeaşi perioadă, fiind solicitate date despre firma de transport. Nu au fost, însă, încheiate documente oficiale.

Muncă la negru

Neoficial, managementul din România a primit informaţia potrivit căreia exista o situaţie similară de suspiciune de „travail dissimulé” pentru un prestator român de servicii în Franţa. Administratorul societăţii respective a fost audiat în legătură cu faptul că nu a acordat salariul minim pe economie valabil în Franţa.

În ambele speţe, se discută despre SALARIUL BRUT, şi nu despre venitul realizat.

În mod direct, compania de transport din România nu a primit nicio informare din partea autorităţilor franceze. Potrivit, însă, unor documente transmise de partenerul din Franţa şi ambasadă, se află în derulare o anchetă vizând fapte de muncă disimulată prin disimulare de muncă salarială şi disimulare de activitate, care vizează câţiva salariaţi, şi exercitarea ilegală a unei activităţi de transport public de mărfuri, în perioada ianuarie 2014 – ianuarie 2017. Cazul implică atât compania din România, cât şi alte companii franceze.

O cerere de restituire a autovehiculelor puse sub sechestru a fost prezentată judecătorului care răspunde de dosar, prin intermediul avocatului companiei din România, iar o hotărâre urmează să fie pronunţată în curând.

Nu este, însă, foarte clar cum vor evolua lucrurile în perioada următoare.

„Aşa cum bine ştim, se doreşte limitarea substanţială a transportatorilor estici în Franţa, şi nu numai. Un asemenea demers împotriva firmelor româneşti ar avea consecinţe grave asupra tuturor transportatorilor care lucrează în comunitate. În primul rând, vorbim despre amenzi de zeci, poate chiar sute de mii de euro, onorariile avocaţilor străini, care sunt usturătoare, scăderea economiei în acest sector, pierderea locurilor de muncă”, a concluzionat administratorul companiei româneşti de transport.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ