Berea doar la butoi

Pentru Hans, a fost cea mai dificilă decizie din viața lui – era cel mai mare producător de bere din regiune și marfa lui era apreciată în toate barurile, restaurantele și pub-urile pe o rază care creșterea an de an… încet, dar sigur.

Concurenții direcți erau mult în urmă… și, atunci, s-a întâmplat! Știa că unul dintre concurenți începuse să vândă berea la sticlă, dar credea că acest lucru este doar o mișcare de a atrage atenția asupra lui. Mai ales că producția la fabrica lui Hans era stabilă, chiar într-o ușoară creștere. Însă atunci când concurentul a început construcția la o nouă mare hală de producție, Hans a știut, sau, mai bine zis, a simțit că afacerea lui este în pericol, chiar dacă cifrele spuneau altceva.

Berea produsă la fabrica lui Hans era întruchiparea excelenței – fiecare amănunt fusese dus la perfecțiune și înșiruirea de elemente și etape realizate cu precizie își găsea finalitatea într-un butoi – pentru că așa trebuie, pentru că așa se întâmpla de trei generații în familia lui Hans!

Iar acum? Berea la sticlă însemna riscuri majore și nu numai în legătură cu gustul ei – trebuiau încheiate noi colaborări pe domenii necunoscute pentru Hans, cum erau producătorii de sticlă și proprietarii de magazine.

După 20 de ani de la acel moment, Hans îl privea ca pe cel mai important episod din viața lui și din întreaga istorie a afacerii. Avea deja patru fabrici, afacerea căpătase dimensiuni internaționale, iar planurile arătau că dezvoltarea va continua într-un ritm și mai accelerat. Oare ce a dus la un asemenea succes? Care au fost cei mai importanți pași?

A contat foarte mult înființarea postului de director de marketing, care, foarte repede, a devenit un departament cu mulți angajați. Cine se gândea că berea poate fi comercializată sub mai multe brand-uri? Înainte, tot ce conta era numele fabricii care o producea. Hans se gândea (cu un ușor regret) la vremurile ciudate pe care le trăia – din punct de vedere al afacerii, departamentul de marketing părea cel puțin la fel de important ca producția berii în sine.

De asemenea, au contat mult noile relații dezvoltate – cu magazinele, producătorii de sticlă și cei de etichete… Hans se gândea că, înainte de aceste noi direcții, afacerea părea să se dezvolte, însă, de fapt, intrase într-o perioadă de plafonare. A încheiat multe parteneriate, chiar dacă intra într-o lume nouă și necunoscută pentru el. A respectat principiile care au urmărit afacerea de-a lungul generațiilor – să ai încredere, în primul rând, în oamenii cu care lucrezi și apoi în contractele semnate.

De atunci Hans nu s-a mai temut pentru afacere, dar nici nu a refuzat vreodată lucrurile noi.

Bună sau rea, orice inovație era testată și Hans știa că, astfel, va fi întotdeauna cu un pas înaintea concurenței. Discutăm despre o poveste veche, care are peste 100 de ani.

Astăzi, dacă luăm doar România de exemplu, berea la draft reprezintă sub 4% din vânzările de bere.

În ultima vreme, în transporturi, atât la cel de mărfuri cât și la cel pentru călători apar noi servicii inovatoare. Aparent, discutăm de o recalibrare a ofertei, pentru a fi mai aproape de nevoile concrete ale clienților – ceva tehnologie de ultimă generație, câteva tehnici de marketing și comunicare, construirea de brand, definirea unui concept de premium…

Nimic special, sunt lucruri la care are acces oricine.

Oricum, în transporturi s-a văzut tot ce era de văzut! Sau, poate…

Cine ar putea crede că mai pot apărea inovații într-un domeniu ca producția de bere, o activitatea atestată prima dată cu peste 6.000 de ani în urmă? Și totuși, se întâmplă și astăzi.

Nu există momente prestabilite istoric pentru dezvoltare, inovare, sau consolidare. Fiecare om își construiește propriul destin, în viață și în afaceri, conectat la cursul firesc al pieței, sau oferind surprize neașteptate.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ