Dependența de victorie. Până unde?

Lance Armstrong… ! Un mare campion, un erou al sportului… și nu numai, pentru timpurile noastre. Lance Armstrong este unul dintre marii sportivi ai tuturor timpurilor, un „gladiator complet” – campion mondial la ciclism, de șapte ori consecutiv câștigător al Turului Franței. A dominat ciclismul ani la rând, prin rezultate, atitudine, forță, rezistență…

Ciclismul, în sine, a prosperat. Sub „domnia” autoritară a lui Lance Armstrong, sumele investite în acest sport au crescut semnificativ, tot mai mulți sponsori au fost atrași, iar interesul, în general, pentru ciclism a cunoscut o fantastică ascensiune. Lumea s-a urcat pe bicicletă inspirată de noul idol… Însă asta nu este tot.

Lance Armstrong s-a îmbolnăvit de cancer… A abordat boala cu aceeași atitudine de luptător și a învins-o. Apoi s-a întors la sportul care l-a consacrat…

Lance Armstrong a fost deposedat de toate trofeele câștigate, pentru că s-a dovedit că a utilizat substanțe și metode interzise sportivilor de performanță! Mulți o făceau, pe vremea aceea…

Este trecut de ora prânzului, într-una dintre parcările aglomerate din Vestul țării. Adrian a lăsat capul tractor așa cum a fost înțelegerea – ușa descuiată, cheile în contact, banii în torpedo… Este un camion nou, EURO 6, și i s-a promis că totul va funcționa perfect…

Peste trei ore, s-a întors în parcare – camionul este în același loc, cheile în contact și în torpedo, în locul celor 1.600 de euro, o telecomandă și instrucțiunile de utilizare.

Adrian este transportator de peste 20 de ani. Firma lui se dezvoltă frumos și, uneori, când avem timp, purtăm discuții filozofice… Mi-a spus că aceasta a fost cea mai bună investiție făcută vreodată. Totul s-a desfășurat cu o discreție totală, nu există urme că s-ar fi umblat la mașină, trece inclusiv la verificările în service ale tahografului, iar șoferii au scăpat definitiv de stresul controlului. Practic, când sunt opriți, șoferii trebuie doar să apese butonul telecomenzii iar datele din tahograf și de pe cartelă arată ca și cum autovehiculul ar fi fost pornit cu câteva minute în urmă. Tehnologia este fantastică, adio magnet!

Adrian nu este mândru de „fentarea” regulilor, însă nu are ce face… Este vorba, în special, despre un client care impune, pentru o anumită cursă, un interval strict în care trebuie să se desfășoare, însă nu este dispus să plătească pentru doi șoferi. Am calculat, cu Adrian, și am ajuns la concluzia că, practic, la o cursă de peste 2.000 de km, sunt patru ore care îi lipsesc pentru a se încadra în normele legale. Noul dispozitiv rezolvă problema… oare merită? Doar pentru patru ore!

Adrian îmi este prieten. Este un transportator pur-sânge și un om deosebit. Încearcă, în permanență, să îmbine principiile unei afaceri sănătoase și moderne, cu perceptele morale și tradiția națională. Crede în valoarea românilor și nu suportă când alte naționalități ne „privesc de sus”. Este un „român adevărat”, așa cum îi place să spună.

Am vrut să îi spun că discreția furnizorului de aparate de manipulare a tahografului nu reprezintă o garanție că nu va fi depistat, că noile softuri pe care inspectorii sunt pe care să le introducă depistează asemenea fraudări, indiferent de ce arată cartela sau tahograful mașinii, că noua generație de tahografe inteligente va transmite datele către un server și, astfel, fraudarea va deveni și mai complicată… Sau că a da șoferilor o jucărie pe care și-au dorit-o atât de mult (posibilitatea de a sfida controlul) nu reprezintă o garanție că, la plecare, nu vor urma plângerile către organele de control la adresa companiei…

Transportul se aseamănă mult cu sportul de performanță, iar succesul vine în urma pregătirii intense și a eforturilor permanente. Cred că Adrian va renunța la dispozitiv, însă nu din teamă că va fi depistat…

Pentru mine, indiferent ce va decide, el este un campion, ca toți transportatorii de succes din România. Mă întreb, însă, dacă merită să pui în pericol povestea succesului pentru atât de puțin. Istoria are tendința să judece aspru, să se concentreze pe aspectele „din umbră”, să uite munca și reușitele fantastice și să vorbească pe larg doar despre „dopaj”!

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ