Viziunea creatoare

Ai avut vreodată sentimentul că tot ce îți propui se îndeplineș- te? Că nimic nu îți poate sta împotrivă? Când s-a întâmplat ultima oară?

Vă propun un studiu de caz – două firme de transport, ambele de succes, din punct de vedere financiar, dar și ca imagine în piață.

Una are o flotă de 40 de camioane și… resimte din plin problemele. Chiar dacă flota este nouă și se pune accent pe instruirea șoferilor, chiar dacă salariile sunt mari și clienții mulțumiți… Mulți dintre șoferi tot pleacă, probleme apar continuu, iar legislația creează incertitudini stresante pentru o companie care abia și-a găsit stabilitatea pe care a țintit-o încă de la înființare. Nu! Patronul acestei firme este decis să își întărească, pe cât posibil, poziția câștigată, fără a încerca să se mai dezvolte. Pur și simplu, efortul este prea mare și nu merită!

Cea de-a doua firmă a studiului nostru are 15 camioane. Patronul ei este un împătimit al calității, plin de energie și pasiune. Este într-o continuă cursă cu el însuși – vrea să bată record după record – cel mai mic consum de carburant, cei mai mulțumiți clienți, cele mai mici costuri de între- ținere pentru camioane… Este foarte atent la imaginea firmei și nu greșim dacă îl considerăm obsedat de cură- țenia camioanelor. În plus, are o imagine clară despre ceea ce înseamnă o relație corectă între angajator și angajați. În maximum zece ani, va depăși 100 de camioane! – acesta este planul și nimic nu poate să îi stea în cale.

O analiză lipsită de emoție ne arată clar că ambele companii își fac bine „temele”, fără a exista diferențe semnificative în ceea ce privește performanța. Însă emoția contează! Prima companie are mult mai multe oportunități, fiind semnificativ mai mare, însă este prea concentrată pe rezolvarea problemelor… Cea de-a doua are, la rândul ei, probleme, însă patronul ei este angajat, în primul rând, în împlinirea propriei viziuni.

Va ajunge la o sută de camioane? Greu de spus. Dar povestea lui este interesantă și privită cu interes de toți care ajung să o cunoască. Nu numai că lumea nu i se opune, dar chiar își dorește să îl ajute, să devină părtașă la o poveste atât de „eroică”.

Indiferent dacă ești angajat, furnizor sau client, cel mai probabil vei alege a doua companie – acolo se întâmplă lucruri. Potențialul este esențial – fără el, viziunile rămân doar simple gânduri. Însă, o dată ce apare acest potențial (ca în cazul celor două firme), el trebuie pus la treabă – altfel se irosește.

Patronul primei companii are, cu siguranță, o mașină luxoasă, casă de vacanță și o situație financiară de invidiat. Probabil va continua să crească profitabilitatea firmei, devenind tot mai atent la detalii însă… Va stagna.

Deși mai mică, a doua companie se va dezvolta continuu. Nu dispune de aceleași resurse… încă. Însă nu ratează oportunitățile, chiar dacă, la prima vedere, acestea îl împing la risipă – de energie și de profitabilitate, deoarece trebuie să își adapteze, continuu, procedurile la noii clienți, la noile dimensiuni și la o echipă tot mai numeroasă.

Îmi vine în minte un moment istoric celebru – întâlnirea între Pilat din Pont și Iisus. „Oricine este din adevăr, ascultă glasul Meu”, spune Iisus. Iar Pilat răspunde: „Ce este adevărul?” Dincolo de conotațiile religioase, să recunoaștem că, tot mai mult, suntem tentați să tratăm lucrurile cu scepticism, să punem totul sub semnul întrebării și să privim pasiunea ca pe un semn de imaturitate. Însă, fără pasiune, nimic nu se dezvoltă.

Pilat din Pont reprezenta înțelepciunea acumulată de un imens, stabil și bine organizat imperiu, aparent indestructibil. Și totuși, acest imperiu avea să se frângă după doar patru secole, cauzele fiind, și astăzi, greu de explicat de către istorici. În schimb, creștinismul a devenit valul pe care s-a dezvoltat o nouă civilizație, în plin avânt și astăzi, la două mii de ani de la momentul amintit.

Pasiunea, energiile creatoare ar trebui „cultivate” cu grijă. Dacă, în primele etape de dezvoltare, apar natural, au tendința să pălească, ulterior. Ce oameni întâlnești, ce cărți citești, la ce spectacole și evenimente participi? Elementele care reaprind „flacă- ra” trebuie căutate cu atenție.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ