Legea RCA se aplică polițelor emise de la 1 august

Noua Lege RCA (nr. 132/2017), aprobată de Parlament în 16 mai, a intrat în vigoare la 1 august, o dată cu publicarea Normei în Monitorul Oficial, astfel că se va aplica numai polițelor de asigurare emise începând de la această dată.

„Toate dosarele de daună deschise în baza polițelor RCA emise până la data de 1 august se vor instrumenta după Norma 39/2016 sau Norma 23/2016, în funcție de data la care au fost emise polițele. Din păcate, din punct de vedere a instrumentării daunei, pentru dosarele de daună deschise deja, sau pentru cele care se vor deschide pentru polițele RCA emise până la data de 31 iulie 2017, se vor aplica vechile reguli (constatarea daunei în 5 zile, stabilirea de către inspectorul de daune a soluției tehnice etc.)”, a precizat Cristian Muntean, președintele Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI).

Norma, aprobată inițial în 4 iulie de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), a fost modificată după trei săptămâni, în urma a două runde de dezbateri publice cu actorii din piața asigurărilor auto obligatorii: societăți de asigurare, transportatori, brokeri, service-uri auto, și asociații de protecția consumatorilor.

Astfel, în urma negocierilor, sancțiunea „malus” pentru șoferii cu risc ridicat a fost micșorată, de la 200% la 180%. „Pentru o mai bună gestionare a pieței de asigurări de răspundere civilă auto, care sunt obligatorii doar pentru asigurați, am negociat o creștere a bonus-ului de la 32%, la 50%, iar pentru maximul de malus s-a stabilit un nivel de 180%”, a declarat, la ultima dezbatere de la Parlament, noul președinte al ASF, Leonardo Badea.

Consens garantat de noul șef al ASF

Trebuie precizat că un aport important în privința consensului dintre părțile negociatoare l-a avut noul președinte al ASF, Leonardo Badea. Numit în funcție de Parlament, după revocarea lui Mișu Negrițoiu înaintea încheierii mandatului, Badea a fost primit cu încredere atât de asigurători, cât și de transportatori și de reprezentantul service-urilor auto. Reprezentanții companiilor de transporturi s-au declarat mulțumiți de rezultatele negocierilor, precizând că „acum se încheie povestea începută la protestele din Piața Victoriei”.

„Adoptarea normei RCA creează premisele stabilizării și normalizării pieței asigurărilor auto obligatorii. ASF va urmări cu foarte mare atenție modul în care sunt respectate noile prevederi. Vom sancționa ferm orice abatere care ar putea afecta drepturile și interesele consumatorilor”, a declarat, la rândul său, vicepreședintele ASF, Cornel Coca Constantinescu.

Ce prevede Norma RCA – Decontarea directă

Una dintre cele mai importante schimbări pe piața RCA este decontarea directă. „Dacă eu am asigurare RCA și cineva îmi lovește mașina, pot să o repar pe asigurarea mea, iar asigurătorul se va îndrepta asupra firmei de asigurări a celui vinovat”, explică Cristian Muntean. Este un sistem opțional și se plătește separat. Astfel, cine nu dorește să își bată capul cu asigurarea celuilalt, poate plăti anual acest serviciu suplimentar și își poate repara mașina pe propria asigurare. Taxa suplimentară se achită la semnarea poliței, o dată pe an, iar cuantumul este de 170 de lei pentru autoturisme, de 50 de lei – pentru motociclete și remorci, 240 de lei – pentru autoutilitare, de 920 de lei – pentru camioane, de 340 de lei – pentru autocare, de 660 de lei – pentru autobuze urbane și de 550 de lei – pentru tramvaie și troleibuze.

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) precizează, la rândul său, că noua legislație prevede ca, până la 1 octombrie, asigurătorii să încheie un acord de reglementare a decontării directe, pe care o vor oferta obligatoriu, opțiunea cumpărării acesteia revenind clientului. „Decontarea directă presupune ca reparația să fie plătită de către asigurătorul RCA al păgubitului, care își va recupera prejudiciul de la asigurătorul șoferului vinovat”, precizează UNSAR.

Păgubitul alege service-ul

Pe segmentul de realizare a reparației, odată cu noul cadru legal, societățile de asigurare vor fi obligate să menționeze pe procesul-verbal dreptul persoanei prejudiciate de a se adresa oricărei unități reparatoare. De asemenea, soluțiile tehnice finale de remediere a avariilor vor fi stabilite de service-uri, ca și până acum, în acord cu documentația tehnică din manualul de reparație al producătorului auto. „Acest aspect este mai bine clarificat de normă, de această dată, chiar dacă, operațional, acesta funcționa și până acum prin procesul de reconstatare funcțional la nivel de piață. Având în vedere că un criteriu luat în calcul în stabilirea daunalității o reprezintă evaluările service-urilor, este esențial ca asigurații să fie foarte atenți la documentele doveditoare emise de către unitățile reparatoare și să știe că noua lege prevede că folosirea de piese contrafăcute se poate pedepsi penal”, mai arată UNSAR.

Președintele ASSAI consideră că stabilirea de către unitățile reparatoare a soluțiilor tehnice „vor determina o reducere cu aproximativ 40% a termenului de indisponibilizare a mașinii în service”.

Mașină închiriată pe cheltuiala asigurătorului

În plus, durata de programare a constatării daunei scade de la 5 zile, la 3 zile lucrătoare, sau la o dată convenită între părți. Dacă asigurătorul nu respectă termenul, păgubitul RCA își poate închiria o mașină – din aceeași clasă sau una inferioară autovehiculului avariat -, pe perioada reparației propriului autoturism, pe cheltuiala firmei de asigurări.

În plus, dacă păgubitul RCA are proces-verbal de constatare a daunelor de la Poliție, poate să meargă direct în service și să-și înceapă reparația mașinii. „În acest fel, nu mai aștepți să te programeze inspectorul de daune cele 3 zile lucrătoare. Totodată, firma de asigurare trebuie să dea un răspuns în 30 de zile pentru o cerere de despăgubire, și nu în 3 luni, cum era până în prezent”, a precizat Cristian Muntean.

Noul sistem Bonus-Malus

Conform noului sistem Bonus-Malus, la înnoirea poliței RCA, șoferii disciplinați în trafic pot primi reduceri de până la 50%, în timp ce șoferii care au produs accidente rutiere vor fi penalizați, suportând o majorare a costului poliței RCA de până la 180%. O altă modificare importantă vizează aplicarea sistemului Bonus / Malus: pentru persoanele fizice se va aplica aceeași clasă de Bonus, respectiv Malus – „cea mai favorabilă” – pentru toate mașinile pe care le deține. Schimbarea este că se va lua în calcul proprietarul, nu mașina. „În premieră, sistemul de corectare a tarifului de primă va permite acordarea de către asigurători a unor reduceri persoanelor cu deficiențe locomotorii”, mai precizează UNSAR.

„Asigurat cu risc ridicat”

Norma introduce și conceptul de „asigurat cu risc ridicat” – persoana pentru care cel puțin trei asigurători RCA ofertează un tarif de „N” ori mai mare decât tariful de referință. „Asigurații cu risc ridicat sunt cei care produc accidente dese și cu daune ridicate. Aici intră, de regulă, transportatorii. Dacă un transportator are, de obicei, un tarif de 10.000 de lei și apoi primește oferte de peste 40.000 de lei, el intră la categoria asigurat cu risc ridicat. Acesta are dreptul să se adreseze Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR), iar acesta are obligația de a căuta pentru el o asigurare mai ieftină. Acestea sunt semnificativ mai ieftine decât prețul de pe piață, fiind subvenționat de firmele de asigurare”, precizează Cristian Muntean.

Pentru asigurații cu risc ridicat, până la 1 septembrie, Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR) va stabili modul în care asigurații cu risc ridicat vor fi preluați în asigurare. De asemenea, BAAR va calcul factorul „N”. „Asiguratul sau potențialul asigurat poate beneficia de alocarea către un asigurator RCA, pe teritoriul României, în situația în care a primit trei oferte a căror primă de asigurare anualizată este mai mare decât «N» înmulțit cu tariful de referință publicat de către ASF. De asemenea, cererea asiguratului cu risc ridicat, în ceea ce privește încheierea contractului RCA, va trebui soluționată de către BAAR, în termen de maximum 20 de zile, din momentul în care acesta depune documentația completă”, subliniază UNSAR.

Lipsa RCA duce la retragerea plăcuțelor

Șoferii prinși fără RCA sau care nu doresc să-și prelungească asigurarea vor rămâne fără plăcuțe de înmatriculare. Ei sunt obligați, prin noua lege, să predea la Poliție plăcuțele de înmatriculare. Amenda pentru cei care nu le depun poate ajunge până la 500.000 de lei.

În acest fel, se reduce masiv posibilitatea ca pe șosele să circule vreun șofer fără asigurare.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ