Made in Romania


Data publicarii: 15 septembrie 2009 / Ultima actualizare: 7 februarie 2013
1254125853-test igero

Igero Maxi

Elegant, spatios si cu specificatii ce promit o fiabilitate ridicata, Igero Maxi reprezinta o surpriza foarte placuta pentru piata romaneasca de profil. Putem realiza autobuze de calitate, care sa fie utilizate oriunde in Romania si, de ce nu, in strainatate.

Înainte de a intra in termeni tehnici, de a ne urca la volan sau de a ne aseza pe unul dintre scaune, trebuie sa privim autobuzul si sa ne imaginam in ce oras s-ar potrivi sa fie folosit. Si raspunsul este evident – oriunde. Indiferent ca este vorba despre o mica localitate sau un mare oras, in Romania sau chiar intr-una dintre tarile bogate din Vestul Europei, un asemenea autovehicul s-ar incadra fara probleme. Si aceasta este marea victorie pe care o inregistreaza Igero Maxi.

Dotari la nivel european

Eleganta autobuzului se datoreaza designului cu linii rotunjite, dar mai ales dimensiunilor generoase ale geamurilor. Acest aspect reprezinta si un factor important de confort pentru calatori. În plus, inaltimea interioara mare contribuie la senzatia de spatiu. Oricum, asa cum o arata si numele, Igero Maxi este un autobuz cu o capacitate de transport de 80 de calatori, dintre care 26 locuri pe scaune. Nu e rau daca luam in considerare lungimea autovehiculului, de aproximativ 10 m. Amenajarea interioara este una reusita, atractiva si functionala, la acest lucru contribuind si spatiul interior mare, care a permis o libertate de actiune in acest sens. Autovehiculul are 80% podea coborata (partea din fata). Astfel, accesul pe cele doua usi laterale se realizeaza cu multa usurinta.

Caroseria autoportanta, motorul MAN de 280 CP, cutia de viteze ZF, puntile ZF sunt cateva dintre elementele care dau incredere in ceea ce priveste fiabilitatea acestui produs. Caseta de directie si coloana de volan sunt achizitionate tot de la ZF, avand toate legaturile furnizate de aceeasi firma. Suspensiile sunt pneumatice fata/spate, puntile fiind livrate complet echipate. Puntile au o portanta de 13,5 t spate si 7,5 t fata. Astfel, aceste punti ar putea fi utilizate fara probleme pe un autovehicul de 12 m lungime si o masa totala de 18 t. Igero Maxi este proiectat pentru o masa totala de pana la 16 t. Astfel, se asigura o marja de siguranta potrivita drumurilor, de multe ori cu probleme, din Romania. La obtinerea unei mase proprii de numai 9,5 t, au contribuit caroseria autoportanta si utilizarea peretilor laterali si a acoperisului din tabla de aluminiu. Podeaua este, de asemenea, din tabla de aluminiu. Aceste dotari asigura o stabilitate foarte buna a autovehiculului, o reactie sigura si rapida la comenzi, asemanatoare turismelor. Volanul reglabil (impreuna cu bordul), aerul conditionat, scaunul cu suspensie sunt elemente pe care soferii le vor aprecia din plin. Pasagerii beneficiaza, de asemenea, de elemente care sa le asigure o calatorie cat mai placuta. Toate masinile Igero sunt echipate standard cu aer conditionat. Acest autobuz dispune de un agregat Thermo King, montat pe acoperis, deasupra axei fata, cu un compresor de patru cilindri. Astfel, capacitatea de racire este sporita, acest agregat putand fi utilizat si la un autobuz de 12 m. Scaunele sunt Kiel, o alta marca de top in industria de profil.

Igero Maxi este un autobuz low-entry (podea coborata in partea din fata), model putin utilizat in Romania la ora actuala, dar foarte apreciat in multe tari europene. Inedit este faptul ca Igero Maxi are roata de rezerva in consola fata. Acest lucru mai putin obisnuit la asemenea modele ar putea deveni foarte important in conditiile in care Igero Maxi poate fi utilizat inclusiv pentru curse in afara localitatii (trasee judetene). În plus, lungimea podelei poate fi reglata prin intermediul sistemului ECAS.

La nivel de finisaje, lucrurile arata bine si, chiar daca mai exista anumite imperfectiuni pe care un ochi foarte critic le poate observa, acestea nu au nici un impact negativ asupra aspectului general al masinii sau asupra functionalitatii. În plus, este de asteptat ca, o data cu lansarea productiei de serie, aceste aspecte sa cunoasca o imbunatatire simtitoare.

Urmeaza alte zece autobuze

Cele doua autobuze Igero Maxi finalizate in aceasta toamna au o istorie lunga. Au fost incepute in garajul casei familiei Igescu, acolo unde, cu cinci ani in urma, era realizat primul autobuz Igero. Anul trecut, inainte de declansarea crizei economice, Dorian Igescu a demarat proiectul de constructie a propriei fabrici. Pe perioada obtinerii tuturor autorizatiilor si a derularii constructiei halei, a inceput lucrul la doua autobuze. A urmat colaborarea cu Roman Brasov, unde au continuat lucrarile la cele doua autobuze. Desi, initial, se preconiza finalizarea autobuzelor in patru luni, lucrurile nu au mers bine si autovehiculele neterminate au fost din nou transferate la Bucuresti, de aceasta data la Romprim – o intreprindere cu o capacitate de productie potrivita realizarii de autobuze – spatiu necesar, oameni pregatiti…

Dupa cinci luni de la revenirea in Bucuresti, autobuzele aflate la faza de carcasa au fost finalizate. Astazi, acestea sunt in faza de omologare. Cele doua masini realizate in acest lot au motoare MAN EURO 4, iar urmatoarea serie va dispune de propulsoare EURO 5 (tot MAN).

Utilizarea acestui producator prezinta avantajul ca nu este nevoie de AdBlue pentru motoare EURO 4 sau EURO 5. Motorul MAN EURO 5 va avea 290 CP. Dupa vanzarea celor doua masini, firma El Car Igescu va lansa, impreuna cu Romprim, un lot minim de 10 unitati. Acesta va reprezenta capul de serie pentru omologarea de tip a acestui model in 2010. În functie de solicitarile clientilor, Igero Maxi poate fi adaptat la transport interurban si chiar turistic. În momentul de fata, o comanda poate fi onorata in cinci – sase luni, avand in vedere perioada de asigurare a bazei materiale. În timp, producatorul isi propune sa scurteze aceasta perioada la trei luni. Astazi, sunt in exploatare 16 autobuze Igero, in orase precum Giurgiu, Targu Mures, Bistrita si Brasov.

Dorian Igescu, patron El Car:

“Sper ca autoritatile sa inteleaga si sa gaseasca modalitatile de a promova produsele romanesti. Cred ca orice regie de transport poate utiliza un asemenea autobuz, inclusiv cele care au o flota noua, moderna, cum este cazul RATB. Astfel, s-ar putea realiza o comparatie, observandu-se nivelul de fiabilitate al acestui autobuz. Încercam sa crestem numarul de componente romanesti utilizate pentru masina. Practic, aportul national la acest model este de 40 – 45%, luand in calcul inclusiv manopera. În mod neasteptat, in domeniul auto, pe aceasta perioada de criza, ne confruntam cu cresteri de preturi la componente. Oricum, trecerea la productia de serie (minim 50 de unitati pe an) va aduce o scadere a pretului pentru aceste modele, la o suma de aproximativ 120.000 euro. Trebuie sa avem in vedere faptul ca specificatia tehnica este una de varf, fiind utilizate componente realizate de producatori europeni de top.”

Fisa tehnica – Igero Maxi

Dimensiuni (lungime/latime/inaltime): 10.240/2.520/3.200 mm

Ampatament: 5.100 mm

Motor: MAN EURO 4

Putere maxima: 280 CP la 2.300 rpm

Cuplu maxim: 1.100 Nm la 1.200 rpm

Cutie de viteze: ZF, manuala

Suspensie: pneumatica fata/spate

Frane: Wabco pneumatice, discuri fata/spate, ABS, ASR, ECAS.

Masa totala: 15.200 kg

Masa proprie: 9.500 kg

Capacitate de transport: 80 locuri (26 pe scaune)

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Articolul a fost publicat in Articole, Drive test, TEST. Semn de carte.

Alătură-te fanilor pe Facebook!

Stiri recente