COTAR, despre acciză: Cerem Guvernului să nu distrugă economia României!

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) atrage atenția Guvernului să reevalueze măsura de creștere a accizei la motorină și benzină.

Vasile Ștefănescu, președinte COTAR

Iată precizările, în comunicatul remis redacției:

“Rugăm Guvernul să refacă toate calculele, referitor la impactul pe care îl va avea această măsură asupra economiei României, deoarece s-ar putea crea probleme grave în toate sectoarele economiei, dar și scăderi semnificative la vânzările de carburant în țară, deci și scăderi ale sumelor încasate la bugetul statului, deoarece există posibilitatea de a alimenta în țările vecine. Există precedent în acest sens, iar datoria recentă a demonstrat că o astfel de creștere a prețurilor gerenează scăderi și nu creșteri la bugetul de stat.

„Printr-o adresă către Prim-Ministru, am cerut să analizați situația din anul 2014, când statul român ar fi trebuit să încaseze 50,6 milioane de euro lunar din supraacciză, din care circa 36 de milioane de euro din acciza suplimentară la motorină și aproape 15 milioane de euro din acciza suplimentară la benzină, s-au încasat lunar cu aproape 11 milioane de euro mai puțin decât în perioada anterioară creșterii accizelor: cu 3 milioane de euro mai puțin la motorină și cu 8 milioane de euro mai puțin la benzină. Institutul Național de Statistică indica o scădere de 18,5% a valorii carburantului vândut în România, în iulie 2014”, declară Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Creșterea accizei la motorină și benzină cu 45,22 bani (acciza + TVA) pentru fiecare litru îi va determina pe transportatorii care efectuează curse internaționale, atât pentru transporturile de marfă, cât și de persoane, să alimenteze în afara țării, așa cum s-a mai întâmplat în perioadele în care carburantul a fost mai scump în România.

Pe de altă parte, transporturile de marfă sau de persoane de pe teritoriul României se vor scumpi, astfel încât vor genera creșteri ale prețurilor mărfurilor, produselor finite și materiei prime, de unde vor fi generate și creșteri ale prețurilor de producție și creșteri de prețuri ale mărfurilor la raft. Astfel, puterea de cumpărare va înregistra o scădere, ceea ce va duce la scăderea nivelului de trai al românilor, scădere economică pe termen mediu și lung, falimente în lanț pentru producători, distribuitori și micii întreprinzători.

În România, consumul anual de carburant este de aproximativ 7 miliarde de litri, dintre care 5 miliarde de litri de motorină și 2 miliarde de litri de benzină, astfel încât suma colectată suplimentar ar trebui să se ridice la peste 3 miliarde de lei, dar nu se poate garanta faptul că se va menține nivelul consumului de motorină și benzină din acest moment.

Din datele înregistrate în perioadele anterioare, se poate estima o reorientare a circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaționali de pe teritoriul României către alte state europene, care au prețuri mai mici. Acest lucru ar putea genera un adevărat dezastru pentru economia României, pentru că vânzările de carburant ar scădea, colectarea accizei va fi mult mai mică decât în prezent, însă prețurile vor crește pentru toate produsele și serviciile, menținând un trend descendent al puterii de cumpărare și, deci, al nivelului de trai în România.

Vor fi afectați de această măsură și românii care călătoresc în țară cu autocare și microbuze, deoarece firmele care fac transport rutier de persoane vor fi obligate să majoreze prețurile biletelor.

În această privință, mai trebuie specificat faptul că deja statul face concurență neloială transportatorilor rutieri de persoane, prin subvenționarea cu peste 80% a CFR Călători și a operatorilor privați de transport feroviar de persoane, la care s-au adăugat, de la începutul acestui an, călătoriile gratuite pentru 450.000 de studenți, suportate din bugetul statului, care doar la CFR Călători aduc circa 18 milioane de lei lunar.

În aceste condiții, o creștere a accizei la motorină va îndrepta către faliment mai multe firme de transport, ceea ce înseamnă alte scăderi pentru bugetul statului și, deci, pentru economia României”.

CONFEDERATIA OPERATORILOR si TRANSPORTATORILOR AUTORIZATI din ROMANIA (C.O.T.A.R.), cu sediul in Bucuresti, str. George Enescu, nr. 27-29, sector 1, este reprezentativă la nivel national conform Legii nr. 62/2011 si a Sentintei Civile nr. 23 FED/16.11.2013, Sentintă Civilă nr. 2 REP/16.01.2017 pronuntată de catre Tribunalul Bucuresti, pe sectorul de activitate „transporturi rutiere”,”școli de conducere auto” având ca membri, federatii si asociatii din răndul transportatorilor de persoane, transportatorilor in regim de taxi si inchiriere, şcolilor de conducatori auto.

LĂSAȚI UN MESAJ