Femeile si cariera de camionagiu

Lipsa soferilor profesionisti a reprezentat si reprezinta o problema importanta cu care se confrunta lumea transporturilor in Europa. In ultima vreme, criza financiara si recesiunea la nivel global au mai ameliorat situatia, dar asta nu inseamna ca, atunci cand economia va functiona la parametri normali, se vor gasi soferi de camion pe toate drumurile, dintr-o data. Pentru a asigura viitorul profesiei, Volvo Trucks considera ca este nevoie de o schimbare in domeniul recrutarii de forta de munca in Europa de Vest, si de o schimbare de atitudine. Iar femeile ar putea reprezenta o solutie viabila.

 

In prezent, femeile soferi de camion sunt o raritate, chiar si in Occident. Conform datelor prezentate de Volvo, care citeaza datele statistice pe 2008 ale organizatiei Skills for Logistics, de exemplu, in Marea Britanie, sunt inregistrati 309.100 soferi de camion, din care mai putin de 1% sunt femei. Organizatia mentionata a lansat chiar un apel pentru atragerea catre aceasta profesie a tinerilor si a femeilor, in conditiile in care, in Marea Britanie, in 2006 era nevoie de cel putin inca 46.000 soferi. Iar situatia pare a fi similara si in alte tari europene; in Suedia, care pune foarte mare accent pe egalitatea sexelor, numai 4% dintre soferii de camion sunt de gen feminin.

\”Conducerea camioanelor necesita aptitudini profesionale si solicita foarte mult soferii, dar nu exista nici un motiv practic pentru care femeile sa nu conduca vehicule grele\”, spune Liam Northfield, reprezentantul Asociatiei Transporturilor de Marfa din Marea Britanie.

 

Idei preconcepute

Exista inca o serie de idei preconcepute privind meseria de sofer de camion care le fac pe femei sa ezite in alegerea unei astfel de cariere. Una dintre ele este faptul ca aceasta profesie implica perioade lungi de timp departe de familie, desi transportul international de lunga distanta este doar o feliuta din \”placinta\”. Mai putin de 3% din marfuri sunt transportate pe distante mai lungi de 500 km, iar doua treimi din marfuri calatoresc in Europa chiar pe distante mai scurte de 50 km.

Un alt argument este faptul ca se considera ca femeilor le lipseste forta sau aptitudinile fizice pentru a fi soferi de camion, un argument care ar fi facut cariera intr-un fel in urma cu 30 de ani, cand munca in transporturi era mult mai stresanta si solicitanta fizic pentru soferi. Astazi, situatia este diferita.

Volvo Trucks, de exemplu, se focalizeaza de multa vreme deja pe a construi vehicule care sa se potriveasca unui numar cat mai mare de persoane.

\”Vehiculele noastre trebuie sa se poata manevra atat de catre barbati inalti, cat si de catre femei scunde\”, spune Rikard Orell, design manager la Volvo Trucks. \”In urma cu cativa ani, ni s-a atras atentia ca cutiile manuale de viteze sunt dificil de actionat de catre persoanele scunde; acestea aveau dificultati in a ajunge la levier de pe scaun. Deci am schimbat acest lucru imediat\”, povesteste directorul de design Volvo Trucks.

Astazi, aceste aspecte sunt complet integrate in modul de gandire a departamentului de design, iar condusul camionului nu mai reprezinta o activiate stresanta.

\”Sarcina noastra este sa cream camioane cat de confortabile si functionale posibil pentru misiunile specifice pe care le vor indepli. Iar soferul va trebui sa aiba beneficii, indiferent ca este femeie sau barbat\”, spune Rikard Orell.

Chiar si aspectele care nu sunt in conexiune directa cu activitatea de conducere propriu-zisa au devenit mai putin solicitante din punct de vedere fizic.

\”Inainte, incarcarea si descarcarea erau niste operatiuni incredibil de grele\”, continua Rikard Orell. \”Sacii grei de cartofi erau incarcati manual. Astazi, intreaga industrie logistica este standardizata. Toate pachetele sunt pe paleti care sunt manevrati cu ajutorul stivuitoarelor electrice. Nu e nevoie de forta fizica.\”

Tehnologia si designul sunt doar o parte a intregului. Accentul cade, de asemenea, pe a face mai simplu accesul femeilor la profesia de sofer. Adresandu-se direct femeilor, Volvo Trucks organizeaza evenimente dedicate in exclusivitate femeilor inca din 1999. Cel mai recent astfel de eveniment, ziua femeilor la Volvo Trucks, a avut loc in luna septembrie a anului trecut, la Goteborg, in cadrul caruia au fost invitate sa participe peste 100 de reprezentante ale sexului frumos. Ele au avut oportunitatea sa testeze camioanele, sa le conduca si sa afle mai multe detalii despre profesia de sofer, despre camioane si despre industria transporturilor de marfa.

Susanne Frödin este manager PR si de comunicare marketing pentru Volvo Trucks – regiunea de Nord si initiatoarea Zilei Femeilor. \”Avem mult prea putine femei in industria camioanelor. Volvo Trucks ar vrea ca situatia sa fie mai echilibrata, ceea ce ar face lucrurile mai incitante, mai creative si ar contribui la dezvoltarea profesiei de sofer\”, subliniaza ea.

 

Importanta rolului femeilor

Rolf Wallin, training manager in cadrul companiei suedeze de logistica BDX din Luleå, considera ca femeile conduc intr-un mod mai prietenos cu mediul, mai economic si au mai multa grija de vehicule. In ciuda acestui fapt, BDX are doar intre 5 si 10 femei soferi in cadrul staff-ului sau de 1.700 de persoane. Astfel, in colaborare cu grupul de interese din domeniul transporturilor \”Sveriges Åkeriföretag Norr\” si cu liceele locale, a inceput un program denumit \”Drivers on the Road\” care presupune atragerea mai multor tineri, in special fete, catre meseria de sofer.

\”Cea mai buna cale pentru atragerea femeilor catre profesia de sofer este ca femeile care deja conduc camioane sa vina si sa povesteasca despre propria lor experienta. Si, pentru ca sunt atat de putine femei, avem o problema. Trebuie sa demaram acest proces\”, declara Wallin.

Compania olandeza Oegema Transport duce marfa peste tot in Europa, dar face si transport national. Dintre cei 240 de angajati, 10 sunt femei, iar trei dintre ele merg la international.

\”Cand recrutam soferi, ii alegem pe cei mai potriviti pentru necesitatile noastre, indiferent ca sunt femei sau nu\”, spune Sibbele Oegema, CEO al Oegema Transport. \”Mi-ar placea sa am mai multe femei soferi, pentru ca ele conduc mai prudent si fac mai multa economie de combustibil. Principala provocare pentru viitor va fi sa dispunem de suficienti soferi pentru a face fata solicitarilor din partea clientilor. Problema, in momentul de fata, este faptul ca sunt mult prea putine femei care aleg profesiunea de sofer\”.

 

Actiune coordonata la nivelul UE

Federatia Europeana a Lucratorilor din domeniul transporturilor (ETF) a decis ca, pana in 2013, toate asociatiile membre trebuie sa ia masurile necesare, atat la nivel national cat si la nivel de companie, pentru recrutarea mai multor femei in transporturi decat in prezent.

Brigitta Paas este vicepresedinte ETF si activeaza in echipa \”sanselor egale\” din cadrul organizatiei. \”As vrea sa vad Comisia de Transporturi a Uniunii Europene facand ceva pentru monitorizarea numarului de femei soferi din diferite tari. Pana in prezent, nu exista o inregistrare organizata. As vrea sa dispun de cifre privind numarul de femei sofer de camion la nivel european pentru a putea face presiuni la nivelul companiilor de transport si la nivel politic\”.

 

Volvo vrea sa se implice

\”Nu exista nici un motiv rational pentru care femeile nu pot fi soferi de camion\”, spune Lennart Pilskog, director de relatii publice la Volvo Trucks. \”Este vorba in special de atitudine. Sectorul de transporturi va creste din nou si, cand va creste, lipsa soferilor va deveni din nou o problema pentru industrie. Deci este chiar si mai important sa atragem femeile catre aceasta profesie\”.

Raluca MIHAILESCU

LĂSAȚI UN MESAJ