Pentru carosierul Aveuro International, 2024 a fost un an record, în ciuda unei perioade dificile pentru piața internă de profil. Exporturile și producția de microbuze electrice au așezat compania pe o pantă favorabilă.
„2024 a fost foarte slab, pentru piața din România. Nu există stabilitate, iar lucrurile se schimbă, de la an la an. De aceea, ne-am concentrat în alte direcții”, a explicat Sebastian-Andrei Popa, manager Aveuro International, precizând că 60% din producție a fost exportată. La nivel intern, o oportunitate a constituit-o programul național „Microbuze electrice pentru elevi”. Beneficiind de o facilitate de producție de 8.000 mp, Aveuro International a realizat, anul trecut, aproximativ 500 de unități.
Microbuzul electric
Modelul carosat de Aveuro, pe șasiu Ford sau Mercedes-Benz, dispune de 16 locuri, plus un loc destinat persoanelor cu dizabilități. „Configurarea microbuzelor electrice a reprezentat o provocare, procedurile tehnice diferind radical față de variantele termice și implicând multe restricții, la care ne-am adaptat, însă. Ne-am axat pe realizarea unor vehicule «basic», destinate transportului de elevi, și pe microbuze urbane, astfel încât să putem acoperi cu succes și after-sales-ul”, a menționat Sebastian-Andrei Popa.
Așteptări pentru 2025
Anul care tocmai a început este marcat de optimism. „Pentru 2025, ne așteptăm la o creștere. Piețele de export, în principiu Franța și Israel, merg foarte bine. Israelul începe să își revină, iar, în Franța, avem, deja, cereri pentru microbuze electrice, semn că și această piață a intrat pe calea electrificării. 2024 l-am încheiat cu aproximativ 500 de unități, iar, pentru anul acesta, estimez că vom depăși acest volum”, a afirmat Sebastian-Andrei Popa, apreciind că ponderea vehiculelor electrice va rămâne 40%, similară celei din 2024.
Restul activității va fi acoperit, în proporție de 50%, cu microbuze termice Mercedes-Benz, de 20-22 de locuri, diferența de 10% fiind reprezentată de midibusuri pe șasiu IVECO, de 30-33 de locuri.
„Visul nostru este un autobuz electric de 12 metri, cu podea coborâtă. Sperăm ca, până la finalul lui 2026, să avem prototipul gata și omologat. Suntem, încă, în faza de prospectare, dar ne-am decis asupra unei variante electrice, pentru că așa vedem viitorul, în următorii 5-10 ani”, a conchis managerul Aveuro International.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro