10 idei pentru un angajator liniștit

Partea cu forța de muncă a devenit extrem de gravă. În ultima vreme, discuțiile avute cu mai mulți manageri și proprietari de firme mă determină să cred că această criză intră într-o nouă fază, cronică. Iar, în unele cazuri, discutăm despre firme care, în mod tradițional, nu aveau probleme cu angajații – pentru că au talent la angajat oameni, pentru că au contracte bune care le permit să ofere salarii peste media pieței, pentru că au sedii în regiuni cu mai multă forță de muncă disponibilă… nimic nu pare să mai funcționeze!

Radu Borcescu

În decembrie, am urmărit un reportaj, foarte interesant și bine documentat, despre industria jocurilor video. Și îngrijorarea mea a crescut considerabil. De ce?

Discutăm, bineînțeles, despre o industrie foarte prosperă, cu o evoluție puternică. Însă… au probleme serioase cu forța de muncă. Manageri și proprietari ale unor companii mari sau mici din această industrie afirmau, în cadrul reportajului, aproximativ aceleași principii pe care le vor avea în vedere: îmbrățișarea rapidă a celor mai noi tehnologii, imediat ce aceasta vor apărea, atragerea unui număr cât mai mare de femei, într-o industrie încă dominată de bărbați, și crearea unui cadru de angajare tot mai mult bazat pe abilități, și nu pe anumite forme de învățământ parcurse de candidat. Practic, pentru aceste companii, diplomele candidaților vor conta tot mai puțin și, la angajare, se vor concentra pe abilitățile acestora, urmând să creeze un cadru educațional, în interiorul companiei, pentru a-l ajuta pe proaspătul angajat să devină productiv, într-o perioadă cât mai scurtă.

Dacă toate industriile încep să gândească așa… ce oameni vor mai rămâne disponibili pentru transport și logistică?

O revoluție are loc la nivel mondial și ar fi bine ca industria noastră să nu rămână prea mult în urmă. Măsurile clasice de atragere și motivare a forței de muncă și-au pierdut din eficiență și este momentul să gândim „în afara cutiei”. Vă propun să începem cu aceste zece idei și să păstrăm deschisă ședința de brainstorming, pe tot parcursul anului 2023.

  1. Renunțarea la cuvântul angajator, patron, șef etc. Când priviți în urmă și vedeți ce ați realizat… cum ați reușit să dezvoltați o afacere solidă, de la zero, în ciuda dificultăților… ca un erou care a luptat cu toate greutățile și a mers mai departe… Este un sentiment plăcut, însă nu știu în ce măsură ar putea fi de ajutor în situația actuală. Astfel, când mai vine cineva, uneori chiar angajați, să vă laude pentru ceea ce ați realizat… riscați să cădeți într-o mare capcană. Eroii sunt admirați, însă au tendința să rămână singuri.

Colegi, specialiști, prieteni, experți sunt câteva cuvinte care pot fi utilizate atunci când vorbim despre echipa firmei, iar proprietarul și managerul fac parte din aceasta. Dacă privim afacerea ca pe o ambarcațiune, toți cei care se află pe ea muncesc pentru a o ține pe linia de plutire. Indiferent că este o barcă cu vâsle, un iaht sau un vapor, proprietarul poate cel mult să stabilească o direcție, însă și aici este puternic dependent de potențialul colegilor din barcă și de curenții ce apar pe piață. Barca nu este proprietarul! Știu cât de greu este să lupți cu propriul orgoliu, însă renunțarea (completă, dacă se poate) la „eu” și înlocuirea cu „noi” ar putea asigura un important aport la sănătatea firmei.

  1. Banii nu contează! Ideea că patronul îi dă bani angajatului poate fi corectă, din anumite puncte de vedere, însă prezintă riscuri serioase, în contextul actual. Patronul are banii și tot el decide în ce măsură angajatul și-a respectat înțelegerea/angajamentul… Pare că s-au setat pozițiile ca fiind din start conflictuale. Mă întreb dacă nu am putea ameliora lucrurile. Clienții dau bani pentru bunuri și servicii… care sunt livrate de angajați… Firma reprezintă un cadru prin care se realizează transferul. Banii aferenți muncii angajaților nu sunt nici ai firmei și cu atât mai puțin ai patronului.

„Luptă pentru angajații tăi și lasă-i pe ei să lupte pentru clienți!” Am putea, oare, găsi modalități pentru a implementa un asemenea principiu, în mod practic?

  1. Sănătatea și timpul liber sunt importante! Despre sănătate și importanța menținerii stresului în limite scăzute am mai vorbit de curând. Despre timpul liber… Sunt firme (nu puține) unde depășirea programului de lucru a devenit o normalitate. Cunosc companii unde chiar angajații creează presiune asupra colegilor care vor să plece la ora „standard”. Felicitări! Însă, la polul opus, au apărut, deja, firme care urmăresc respectarea orei fixe de venit la birou dar… și ora fixă de plecare. Cu alte cuvinte, dacă nu îți termini treaba în timpul programului și trebuie să stai mai mult, riști să nu primești anumite bonusuri. Care este firma care, pe termen mediu, își va păstra angajații și va atrage mai ușor alții noi? Timpul liber devine tot mai important pentru fiecare dintre noi și fiecare firmă ar trebui să evalueze cu atenție câștigul asigurat de programul prelungit (aparent, acceptat și asumat de angajați). Costurile ascunse ar putea fi mult mai mari.
  2. Ce au nevoie, nu ce își doresc! Cu toții ne dorim să atragem în firmele noastre tineri pasionați și bine pregătiți. Și, pentru asta, am putea fi șefi buni, sau mentori buni. Un șef bun îți dă un salariu atractiv, te lasă să pleci de câte ori ai nevoie, îți acoperă greșelile, îți dă bani când ai nevoie… Un mentor funcționează mai mult ca un părinte. Se asigură că știi ce ai de făcut înainte să îți dea respectiva sarcină, se gândește la evoluția ta în cadrul firmei și uneori chiar după părăsirea acesteia, îți atrage atenția asupra potențialelor riscuri și dificultăți cu care te vei confrunta și te sfătuiește cum să le abordezi, este interesat de evoluția ta profesională și nu numai… Indiferent de ce decidem… este super dificil să angajezi, astăzi, tineri și să îi poți ține motivați.
  3. Lucrurile trebuie să fie interesante! Nu spun că ar trebuie să organizăm petreceri la birou în fiecare zi, însă plictiseala, pe termen lung, acționează ca rugina asupra fierului – strică aspectul și, în timp, poate chiar să strice tot mecanismul. Proiecte noi, modificări organizatorice, implementări de noi tehnologii… Arta sau jocurile pot fi, de asemenea, de ajutor.
  4. Crearea de mecanisme pentru o pre-pregătire a viitorului angajat. Dacă industrii complexe precum cea a jocurilor video consideră că pot și trebuie să angajeze oameni chiar și fără pregătirea necesară, doar pe baza abilităților… Cât de greu poate să fie pentru transport și logistică? Mulți, deja, au această abordare.
  5. Fără violență! Mustrări, tăieri de prime/bonusuri/salariu, alte sancțiuni și concedierea sunt măsuri violente. Isaac Asimov, celebrul scriitor american (evreu, născut în Rusia) spunea, în seria „Fundația” – „Violența este ultimul refugiu al incompetenței”. Este complicat, dar, astăzi, mai mult ca niciodată, trebuie fim competenți. Dacă, totuși, nu poți evita măsurile „violente”, măcar nu le lua singur. Creează organisme colective, în care echipa este cea care decide eventualele sancțiuni. Afacerea este o barcă și majoritatea celor care lucrează pe aceasta sunt conștienți de cât de delicat este echilibrul care asigură flotabilitatea. Nu vor ezita să ia deciziile necesare pentru a menține sănătatea grupului. Am sugerat „organisme colective” (de genul „comitet director”), însă nu „unanimitate” sau „vot general”. Acestea din urmă nu funcționează.
  6. Este bine să alegi, mai ales dacă ai de unde, însă… acum ar fi bine să devii destul de vizibil pentru a putea fi ales. Efortul de a identifica potențiali noi angajați și, apoi, acela de a-i păstra, fără a avea certitudinea că se potrivesc cu cerințele… Am putea încerca să contrabalansăm lucrurile, oferind informații cât mai exacte legate de locul de muncă, de companie, de colegi…
  7. Atmosfera plăcută nu reprezintă o întâmplare sau un noroc, ci trebuie să muncești pentru ea, continuu și cu atenție… la fel ca în familie. Mi-ar plăcea să văd mai multe firme care își creează așa numitele „zone de relaxare”, fără să lase ca acestea să apară ad-hoc, la bucătărie sau în locurile de fumat. Și, de asemenea… firmele în care atmosfera, tonul, mimica fețelor se modifică radical atunci când intră șeful sau patronul… Of!
  8. Învață continuu! Lucrurile se schimbă și noi trebuie să fim cât mai bine pregătiți. Nu cred că se poate altfel – trebuie să citești, să participi la cursuri, la conferințe, să fii conectat, să înțelegi provocările clienților, furnizorilor, dar și ale colegilor de breaslă… Cine știe, poate vei întâlni oameni interesanți, vei afla lucruri noi… ar putea chiar să îți facă plăcere.

Inclusiv să parcurgi, în continuare, paginile acestui Ghid.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.