Cel putin asa afirma senatorul Iulian Urban, care apreciaza ca daca transportatorii nu- si vor sustine interesele intr-un mod concentrat vor ajunge in pragul disparitiei.
Nu mai este marfa de transportat, iar in economia romaneasca se formeaza oligopoluri. De exemplu, retailul din Romania se desfasoara doar prin intermediul a 6-7 firme foarte mari, care apeleaza fie la serviciile de transport ale unor firme din grup, fie ale unor companii puternice pe plan international, care practica tarife foarte mici“, a declarat Iulian Urban, subliniind ca foarte putine dintre companiile mari apeleaza la serviciile transportatorilor romani (fie pentru ca impun standarde cost – calitate la care romani nu mai pot face fata, fie ca urmare a faptului ca, in situatii de criza, inteleg sa isi sustina partenerii de pe plan international). „De exemplu, Asociatia Marilor Retaileri din Romania exclude din start orice posibilitate de a reusi sa se aprovizioneze cu legume si fructe produse in Romania, pentru ca nu a putut pune la punct un sistem de colectare de la producatorii romani, care sa asigure continuitatea“, a aratat el.
Piata tine cu expeditorii
Iulian Urban a sublinat ca, in conditiile in care exista din ce in ce mai putina marfa, casele de expeditii infloresc, pentru ca puterea o are cel care detine informatia clientului. „In general, transportatorii mari au reusit sa isi faca un sistem imbinat, dar incep sa cada. Asa cum s-a intamplat in cazul CETA. Lucrurile se vor concentra in jurul a maximum 20 de firme mari de logistica – din punctul meu de vedere, acestea isi vor alege partenerii din ce in ce mai taios pe latura cost – calitate – performanta. Nu cred ca mai mult de 20% dintre carausii romani se vor incadra in aceste standarde“. Senatorul este de parere ca 2010 va fi un an de usoara crestere economica, dar, in opinia sa, aceasta majorare nu se va produce acolo unde ar trebui pentru ca transportatorii sa poata depasi aceasta perioada.
„Toti acesti bani pe care ii luam de la FMI, in conditiile in care se vor duce catre infrastructura, catre proiecte mari, vor ajunge tot in banci. Stiu trei mari transportatori care lucreaza si in domeniul constructiilor de drumuri, care asteapta ca sa li se deconteze lucrarile de catre stat, pentru ca ei sa plateasca mai departe banii catre banci. Ce ii ramane transportatorului din banii pe care ii va plati statul roman de la FMI? Mai nimic. Nici nu stiu daca se va incadra intr-o marja de profit. Isi va plati subcontractorii, care, la randul lor, au credite la banci sau probleme cu firmele de leasing, iar banii nu se reintorc din pacate in economie, pentru ca sistemul de creditare bancara este blocat“.
Negocieri la comun, sanse in plus
„La ora actuala, toata lumea se intreaba de ce firmele de leasing tin sus preturile la masinile din reposesii. Din punctul meu de vedere, nu vor sa induca un trend descendent in piata in conditiile in care au solutia de a vinde masinile in strainatate. Cea mai comoda varianta la ora actuala este Polonia. Pe de alta parte, transportatorii romani nu sunt reactivi. Toata lumea merge cu «Asta este» in brate. Nu am vazut carausi care sa ceara explicatii privind clauzele contractelor de leasing. De asemenea, as fi curios sa vad cati dintre ei au contestat in instanta decizia societatilor de leasing de a le lua masinile“, a afirmat Iulian Urban, subliniind ca este momentul ca societatile de leasing sa ofere servicii adaptate crizei.
„Cati carausi au apelat la restructurarea debitului la firma de leasing?! Cati s-au dus atunci cand s-a pus problema reposesiilor sa spuna ca vor cesiona toate creantele pe care le au de incasat?! Sa explice ca nu au forta financiara sa angajeze oameni care sa recupereze banii. Sa spuna: lasa-ti-ma sa muncesc si voi lucra fata de compania de leasing in regim de carte mare transparenta, astfel incat sa detina controlul si sa preia incasarile firmei“, sunt cateva probleme pe care le ridica Iulian Urban, intrebandu-se, totodata, ce face, de fapt, firma de leasing pentru dobanda pe care o percepe. „Cu ce vine compania de leasing in Romania? Cu faptul ca ia bani de la banca mai ieftin si mi-i da mie? Sunt necesare solutii complete. Cred ca doar in cazul uneia sau a doua societati de leasing am vazut oameni capabili sa gestioneze perioade de criza: sa stie ce inseamna o restructurare, o gestiune a incasarii creantelor de la clienti. Din pacate, nu-si pun in mod real problema ca ar trebui sa-si ajute clientii“, a continuat el.
In opinia sa, transportatorii actioneaza, pe de alta parte ca un „sac de cartofi“, sunt inerti si nu se pot impune intr-o negociere cu firma de leasing. „Carausii ar trebui sa se organizeze in cadrul asociatiilor profesionale in functie de societatile de leasing cu care au incheiate contracte si apoi sa negocieze pachete comune. Sa puna problema: ori ne ajutati si ne oferiti tuturor conditii egale sa depasim criza, ori maine noi toti va dam masinile inapoi, cu riscul ca tot de maine sa dam afara oamenii. O astfel de problema s-ar transforma intr-una sociala si ar atrage atentia tuturor. Este un exercitiu de solidaritate de breasla. Daca transportatorii nu isi iau soarta in mana, nu isi cauta liderii pe care sa ii urmeze si raman in aceasta letargie in care se zbat acum, nu vor trece peste acest an“, a argumentat senatorul Iulian Urban, in opinia caruia, la ora actuala, piata transportului rutier din Romania urmeaza un curs de prabusire controlata.
Falimentul falimentului
Blocajul financiar a crescut enorm. „Multi transportatori se lasa amagiti de promisiunile partenerilor, cu care colaboreaza, in unele cazuri, de multi ani. Nu isi dau seama ca, la un moment dat, pot sa dea faliment. Din punctul meu de vedere, blocajul financiar este intins la nivelul intregii piete a transporturilor“, a mentionat Iulian Urban. Conform declaratiilor sale, piata falimentelor se va bloca total. „Se va ajunge invariabil ca planurile de redresare financiara sa nu mai dea nici un rezultat, pentru ca pe o piata in criza, unde nu exista lichiditati, nu ai cum sa reorganizezi. Se va ajunge la o situatie in care se vor scoate active la vanzare si nu va avea cine sa le cumpere“.
Alegeri fara sfarsit, implicatii fara numar
Pe de alta parte, daca 2009 s-a incadrat in parametrii reali ai unul an electoral, 2010 va fi marcat de faptul ca vor fi alegeri in toate cele trei partide mari de pe scena romaneasca. „Acestea vor da niste influente asupra economiei nationale, pe care noi nici nu ni le imaginam, pentru ca, la ora actuala, in fiecare dintre aceste partide, sunt grupulete. Grupul X din PSD sutine grupul Y din PNL si grupul Z din PDL si invers. Sunt increngaturi. Daca iese X sef la PSD, in PNL o sa iasa Y pentru ca ei se inteleg bine etc“, a explicat Iulian Urban, care considera ca 2010 este un an perfect pentru reforme radicale.
Iulian Urban a invitat transportatorii care sufera abuzuri din partea autoritatilor sa apeleze la ajutorul lui. „Voi merge umar la umar cu ei pana la capat atunci cand au dreptate. In momentul in care vom prefera sa luptam impotriva nedreptatilor decat sa inchidem ochii, numarul celor care se vor gandi la abuzuri va fi mai mic“, a afirmat senatorul.
Meda BORCESCU