2010 la Bilantul Logistic

A mai trecut un an. Suntem in febra sarbatorilor de iarna si incepem sa facem bilantul activitatii pe care multi dintre noi o vor incheia chiar pe 31 decembrie.

Cum a fost anul acesta pentru logistica romaneasca?

Voi incerca in randurile de mai jos sa prezint punctul meu de vedere atat ca observator, cat si ca participant activ in parteneriatele pe care le-am incheiat. Am grupat intai consideratiile pozitive pe care le-am inregistrat pe parcursul anului:

1. Avem peste 10.000 km de drumuri pe care le putem utiliza cu incarcatura maxima autorizata de 40 t;

2. A crescut importanta logisticii in tot mai multe companii si sunt derulate programe de optimizare si reducere a stocurilor si, implicit, a costurilor provocate de acestea;

3. Teoriile a caror aplicare era considerata nu cu mult timp in urma ca facand parte din orizontul indepartat, astazi sunt instrumente aplicate cu succes si multiplicate exponential de companiile care le-au verificat utilitatea;

4. Se dezvolta conceptul de parteneriat la nivel operational intre client si furnizor;

5. Metoda licitatiilor pentru alegerea celui mai bun furnizor de servicii reprezinta normalitatea;

6. A inceput sa se echilibreze balanta intre cerere si oferta in domeniul transporturilor;

7. Se fac analize mult mai responsabile si precise pentru luarea deciziilor de internalizare sau externalizare;

8. Marile companii internationale incep sa-si concentreze operatiunile si se prefigureaza poli logistici operabili pe termen lung (nu neaparat in Romania);

9. Multe companii aleg sa investeasca in solutii informatice pentru managementul depozitelor transporturilor si previzionarii;

10. Investitiile se realizeaza numai daca este nevoie si se masoara de doua ori inainte de a lua decizia;

11. Companiile au inteles ca normalitea este cea in care traim astazi, in care riscurile fac parte din cotidian si un bun manager tine cont si le „bugeteaza“ permanent.

12. Companiile internationale, pentru prima data, au plecat la vanatoare de operatori din domeniul transporturilor si logisticii pentru a-si completa competentele lipsa pe piata romaneasca;

13. Pentru plutonul de excelenta se bat acum companii romanesti care au demonstrat ca se poate;

14. Se mentine o tendinta de stabilitate a personalului chiar si la nivelele de calificare inferioare.

Sigur ca toate cele afirmate mai sus nu se aplica 100% la toate companiile din piata, insa, cu siguranta, reprezinta un trend care este din ce in ce mai puternic.

La acestea de adauga si consideratiile negative:

1. Infrastructura nu s-a schimbat prea mult;

2. Angajatii din domeniul logistic (cu accent pe domeniul inferior) sunt in general nepregatiti si cu vederi limitate;

3. Oamenii din transporturi inca se tin departe de oportunitatile de intalnire a clientilor si in care se pot promova;

4. Dezvoltarea companiilor de transport, cu mici exceptii, a ramas la nivelul anului 2000;

5. Pestii mari ii mananca (a se citi omoara) pe cei mici;

6. Lipsa competentelor manageriale a dus la o selctie naturala accelerata;

7. Nu avem statistici si nici instrumente pentru a colecta datele din industria de transport si logistica;

8. Pozitiile politice care au tangenta cu transportul in orice forma si logistica in general sunt departe de asteptarile noastre;

9. Nu avem o piata bine definita si nici sustinerea organismelor de resort petru a o reglementa la nivel de functiuni existente pe piata si nu fabricate in laborator.

Un an pozitiv

Fara a fi subiectiva si privind piata logistica per ansamblu, consider ca anul 2010 a fost un an pozitiv pentru industria logistica, un an in care piata s-a maturizat mult si actiunile intreprinse de diversii jucatori sau grupuri de jucatori au fost in linie cu conceptele economice moderne de parteneriat, optimizare, dezvoltare de Supply Chain-uri. Pentru ca a fost un an prolific si din punct de vedere al initiativelor, ma simt obligata sa adaug la final o lista a initiativelor de care am auzit, lista ramanand deschisa pentru a fi completata de catre cei care au fost implicati in acestea. Termin aceste randuri intr-o nota optimista, avand siguranta ca suntem pe drumul potrivit pentru performanta si, lucrul cel mai important de mentionat, noi toti din domeniu stim acest lucru.

Va urez un an linistit, plin de impliniri si certitudini si va astept sa dovediti in fiecare zi ca breasla logisticienilor are inca multe de spus la noi si in lume.

„La multi ani!“

Cateva initiative noi care au creat vizibilitate miscarii logistice in Romania 2010:

1. Concursul lunar de evaluare a cunostintelor din logistica, organizat de ZIUA CARGO impreuna cu SUPPLY CHAIN MANAGEMENT CENTER – un succes repurtat atat la cititori cat si la sponsori

2. Dezvoltarea unui program de atragere a studentilor pentru activitati de practica si internship de catre ARILOG

3. Vizite la companii pentru copii, studenti si membri ai asociatiei organizate de ARILOG

4. Initiativa organizarii unei expozitii in paralel cu conferinta ARILOG

5. Demersul derulat cu succes de catre FORT pentru alinierea greutatii pe axa si a tonajului maxim admis pe drumurile publice nationale

6. Schimbarea regulilor de derulare a certificarii ELA – trecerea de la examen integral la examinari partiale a dus la cresteri semnificative ale numarului de candidati

7. Cresterea numarului celor care au aplicat pentru nominalizarile premiilor din transporturi si logistica organizate de ZIUA CARGO si ARILOG

8. Proiectul strategic de dezvoltare profesionala initiat de catre UNTRR utilizand fonduri europene

9. Initierea unor cursuri profesionale de calificare pentru personalul din depozit, mai mult decat simpla manipulare a echipamentelor in depozit, de catre SUPPLY CHAIN MANAGEMENT CENTER

10. Organizarea unor evenimente de informare logistica si networking in tara, prin implicarea unor operatori logistici de renume, de catre ZIUA CARGO, SUPPLY CHAIN MANAGEMENT CENTER si ARILOG

Adriana PALASAN

Managing Partner Supply Chain Management Center, Vicepresident ARILOG

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.