2011: parcul licentiat inca se “tine” bine

In cazul transportului de pasageri, se poate remarca faptul ca parcul licentiat de vehicule de transport este mai nou decat in cazul transportului de marfa, fapt datorat licitatiilor de trasee, unde detinerea unor vehicule noi ofera avantaje in calcularea punctajului. Dar, fara indoiala, cifrele vorbesc si in acest domeniu despre criza economica, precum si despre incertitudinile ultimilor ani privind alocarea de trasee.

 

Studiind statisticile furnizate, la sfarsitul lunii martie, de catre Autoritatea Rutiera Romana, putem constata ca, spre deosebire de transportul de marfa, pe piata vehiculelor de transport pasageri anul de varf a fost 2008 (anul ultimei atribuiri de trasee), cu 3.584 vehicule noi licentiate (fata de 1.903 in 2007). De la a ceasta cifra, scaderea a fost dras ti ca, statisticile ARR aratand ca pe piata romaneasca ruleaza in prezent 432 vehicule cu an de fabricatie 2009, 417 din 2010 si 74 cu an de fabricatie 2011. Ast fel, se observa ca 7.854 vehicule licentiate de transport pasageri au o vechime de 5 ani sau mai mica, 1.717 vehicule au an de fabricatie 2005, iar 5.904 vehicule au an de fabricatie cuprins intre 2000 si 2004. 5.973 vehicule au o vechime mai mare de 10 ani, dintr-un total al copiilor conforme pentru licentele de transport pasageri din Romania de 21.448, numarul total de operatori licentiati fiind de 3.953. De asemenea, ARR precizeaza ca, anul trecut, au intrat pe piata transporturilor rutiere de persoa ne 78 operatori, iar in primele trei luni ale acestui an numai 13 companii au solicitat licente. Din punctul de vedere al licentelor retrase, totalul anului trecut a fost de 489, iar de la inceputul anului 2011 si pana la finele lunii martie si-au pierdut licenta inca 85 operatori. Practic, discutam de un spor negativ, care arata situatia extrem de grea pe care o traverseaza transportul rutier de persoane. In functie de marca, se pare ca Mercedes-Benz detine primul loc in topul preferintelor operatori lor licentiati de transport pasageri, cu 7.826 unitati, urmat de Iveco, cu 2.377, Volkswagen, cu 2.134, BMC, cu 747 si Ford, cu 704. Si pe segmentul transportului de pasageri, forma preferata de detinere a vehiculelor este proprietatea (15.273 vehicule), urmata de leasing (4.352) si inchiriere (1.823).

 

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.