2020, un an al PROVOCĂRILOR…

… cel puțin așa se anunță, încă de la începutul lui. Modificările legislative la nivel internațional, dar și evoluțiile economice la nivel european și mondial ridică, astăzi, semne de întrebare cu privire la modul în care va arăta viitorul. Estimăm creșteri? Investim, sau suntem precauți? Chiar dacă răspunsurile sunt diferite de la o companie la alta, vă invităm să aflați, în cele ce urmează, mai multe, cu privire la viziunea unor manageri importanți din industriile de logistică și transport.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Întrebările la care am primit răspunsuri:

Cum considerați că va fi anul 2020 față de 2019, pentru ramurile de logistică și transport?

Care sunt principalele amenințări pe care le identificați?

Dar oportunități?

Aveți în vedere investiții la nivelul companiei în acest an?

Cum considerați că va fi anul 2020 pentru compania dumneavoastră?

George Șuteu, CEO Agexim Spedition

Principala amenințare pentru industria transporturilor vine din zona legislativă

Cu siguranță, 2020 va fi provocator. În ambele ramuri, se reflectă aproape imediat evoluția economiei, în ansamblul ei, iar contextul economic actual (atât cel național, cât și cel european) aduce în prim-plan provocări din cele mai diverse. La nivelul Uniunii Europene, se prognozează un trend crescător, pe termen lung, pentru necesarul de transport, implicit și pentru logistică; în ce măsură acesta se va reflecta pe parcursul anului 2020, vom constata doar spre finalul acestuia.

Surprinzător – sau nu, principala amenințare pentru industria de transport din România nu vine din zona economică, ci din cea legislativă, la nivel european, puternic influențată de politica statelor vest-europene, în acest sector. Forma actuală a Pachetului de Mobilitate, aflat deja într-un stadiu avansat al procesului de legiferare, include prevederi cu implicații negative majore asupra companiilor de transport din statele aflate geografic la periferia Europei (întoarcerea camioanelor în statul de stabilire la cel mult 8 săptămâni, respectiv a conducătorilor auto la cel mult 4 săptămâni). În plus, se dorește aplicarea acestora într-un termen mult prea scurt, raportat la specificul business-ului.

Oportunitățile sunt greu de identificat, în acest moment.

Este început de an și piața de transport crește semnificativ de-abia spre finalul primului trimestru.

Avem în vedere investiții, la nivelul lui 2020, adaptate contextului actual; trebuie să ținem cont atât de noile reglementări din domeniu, cât și de evoluția economică prognozată.

Așteptăm forma finală a Pachetului de Mobilitate 1, pentru a ne putea definitiva strategia de business. Însă, indiferent de schimbările care vor interveni pe piața transporturilor, ne-am propus să creștem în continuare calitatea serviciilor pe care le oferim clienților.

Mircea Mănescu, managing director Ahead Logistics 

Avem o abordare prudentă cu privire la investițiile în flotă

2020 va fi similar cu anul trecut, dar sunt posibile perturbări ale climatului economic. Trebuie să ținem cont că există factori interni, precum politicile economice guvernamentale, care sunt în schimbare și nu sunt încă suficient de bine definite ca direcție și ca efecte ulterioare. Există factori care pot proveni din anumite reverberații ale unor probleme externe (conflicte politice, economice, epidemii etc.), care pot afecta piața.

Mircea Mănescu

Oricum, întotdeauna apar și oportunități, dar este important să se găsească nișa unde se manifestă.

Avem o abordare prudentă cu privire la investițiile în flotă, întrucât persistă o lipsă de șoferi și, dacă extindem flota de camioane. riscăm să rămânem cu unele dintre ele fără șofer.

Sperăm ca 2020 să fie, pentru compania noastră, un an mai bun. comparativ cu 2019, dar există mulți factori de care depinde acest lucru.

Mircea Vlah, CEO Dumagas

Există oportunități în piața de achiziții și fuziuni

Anul 2020 va fi un an dificil și impredictibil. Economiile mari ale Europei sunt în stagnare sau recesiune tehnică, iar optimismul este aproape inexistent, dacă ne uităm înspre Marea Britanie, China, SUA sau Rusia.

Mircea Vlah

În plus, Pachetul de Mobilitate creează o dificultate crescută pentru transportul internațional și reduce profitabilitatea curselor externe.

Există oportunități în piața de achiziții și fuziuni, pentru că există multă lichiditate în băncile centrale și la băncile comerciale. Este posibil să asistăm la multe preluări și vânzări de firme, în industrie.

Investițiile noastre sunt reduse la 50% față de anul 2019. Pentru noi, anul trecut a fost unul de vârf în investiții, iar anul acesta ne consolidăm operațiunile și încercăm să creștem marja de profit.

Cornel Morcov – chief commercial officer FAN Courier

Piața autohtonă de curierat, transport și logistică rămâne orientată spre creștere

Piața de curierat, logistică & transport din România rămâne, și în 2020, un sector orientat pe creștere, încă nu a ajuns la maturitate, iar această tendință se vede în mișcările ce au loc, constant, în piață. O altă tendință care se va consolida este, în opinia noastră, cea de externalizare a serviciilor din partea clienților, în special pe zona de logistică și depozitare. Estimăm un avans de 10-15% peste nivelul de anul trecut, încheiat cu o cifră de afaceri de 166 de milioane de euro, bazată, în principal, pe creșterea volumelor.

Cornel Morcov

Principala provocare rămâne, și anul acesta, deficitul de forță de muncă. Criza de personal este o problemă la nivelul întregii economii, care se adâncește de la un an la altul. Mediul de afaceri transmite semnale, în acest sens, de mai mulți ani, însă, din păcate, o problemă generală a economiei, cum este aceasta, nu beneficiază de o soluție generală, ci de rezolvări punctuale. Practic, fiecare companie este nevoită, în lipsa unei politici unitare, clare, cu viziune, să opteze pentru soluții punctuale, care funcționează pe termen scurt și mediu. Pe termen lung, riscurile se mențin.

Pe de altă parte, dezvoltarea pieței și creșterea apetitului consumatorilor pentru e-commerce constituie o oportunitate constantă pentru întreaga piață de curierat, transport & logistică. Și când spunem dezvoltarea pieței, luăm în calcul două perspective extrem de interesante pentru evoluția economică a țării noastre. Pe de o parte, observăm un interes în creștere al companiilor internaționale care operează în mediul online (au produse și servicii pe care le vând prin intermediul platformelor online) de a penetra piața locală. Vor să vândă în România și fac deja asta. Pe de altă parte, ne bucură să vedem tot mai multe companii românești care ies în piața internațională, cu produsele și serviciile lor, și fac același lucru. Această tendință demonstrează, pe de o parte, că România crește ca interes pentru companii străine, dar crește deopotrivă și competitivitatea. Pentru noi, această tendință constituie o oportunitate de creștere.

Planul de investiții rămâne o constantă, pentru compania noastră. În fiecare an, alocăm sume importante pentru a ne dezvolta.

Pentru 2020, am planificat un volum al investițiilor de aproximativ 15 milioane de euro.

Începem un proiect prin care urmărim automatizarea sortării în cele mai mari depozite pe care le avem – Constanța, Cluj, Iași, Timișoara, Sibiu, Brașov, continuăm investițiile în flotă și în training-ul personalului dar vom continua investițiile deja începute pentru transformare digitală. Vom continua digitalizarea companiei în direcțiile de interacțiune cu clienții – aplicația mobilă, aplicația de ticketing etc.

Pentru anul acesta, estimăm să ne menținem ritmul de creștere la 10-15%, ritm pe care îl considerăm conform cu piața și oportunitățile. În această previziune, ne bazăm, pe de o parte, pe tendințele economiei, dar și pe soluțiile pe care le oferim. Ne vom concentra pe digitalizare, pe satisfacerea nevoilor din ce în ce mai specifice și mai sofisticate ale clienților, deci pe calitate.

Luminița Dobrinoiu, business development manager ID Logistics

2020 va fi comparabil cu 2019 

Considerăm ca anul 2020 va fi comparabil cu 2019, atât pentru ramura de transport, cât și pentru cea de logistică. Un an plin de oportunități pentru logisticienii profesioniști, care țin pasul cu piața și inovează permanent, precum ID Logistics.

Există segmente de piață care sunt în continuă dezvoltare, precum piața de retail, FMCG, white goods, DYI, fashion și e-commerce, unde compania noastră are deja o experiență vastă la nivel global și poate aplica pe plan local rețete operaționale de succes. Pe parte de transport, noi abia de anul trecut am început să ne dezvoltăm. Estimăm, în acest context, de asemenea, o perioadă de creștere.

Luminita Dobrinoiu

Principalele amenințări sunt legate de tarifele mici operaționale din piață, care nu mai susțin un serviciu de calitate. În condițiile pieței de astăzi, care se bazează foarte mult pe flexibilitate, diferențe mari de volume de la o lună la alta, de la o săptămână la alta sau, pentru e-commerce, de la o zi la alta, flexibilitatea pe care o putem oferi este foarte apreciată de către clienții noștri, chiar daca ea vine cu un anumit cost. De asemenea, o amenințare este în continuare piața de resurse umane, din ce în ce mai volatilă și necalificată. Prin programele specifice acestui segment, pe care le-am adaptat cerințelor firmei noastre, am reușit să construim o echipă de top și middle manageri în jurul cărora echipele de oameni se strâng ca în jurul unui nucleu.

Oportunitățile sunt legate de antreprenoriat și de inovație, care face parte din ADN-ul firmei ID Logistics. Noi dăm șansa fiecărui angajat să susțină cu idei „bucățica” de business în care activează, astfel, devine mai conștient de rolul său în cadrul organizației și observă cum poate contribui la creșterea firmei, acolo de unde îi este susținut venitul, și poate avea o carieră de lungă durată. O dată cu avansul tehnologiei și al disponibilității informației, logistica poate fi prima industrie care beneficiază de inovații; noi ne bucurăm să putem îmbunătăți continuu fiecare părticică, chiar și cu 1%.

Avem în vedere investiții în cursul acestui an.

De altfel, compania noastră investește permanent. Investițiile sunt legate, în principal, de operațiunile noastre și au rolul de a eficientiza partea logistică sau de a pregăti business-ul clienților pentru viitor. Creșterea salariilor pe plan local îi determină pe investitori să calculeze ROI-uri mai interesante și credem că, în acest an, multe proiecte de automatizări vor primi undă verde. În plus, investim continuu în oameni, pentru că ei fac diferența.

Având în vedere că ID Logistics este o companie tânără pe piața din România, cu siguranță că și anul acesta va fi un an de creștere, atât a business-ului clienților noștri, cât și de câștigare de clienți noi. Ne dorim o expansiune în FMCG, fashion, e-commerce, white goods și DYI, precum și în retail.

Virgil Răileanu, director logistică Mandi Foods

Un an mai scump decât 2019

Anul 2020 va fi un an destul de agitat, cu multe provocări și mai scump decât 2019. Principalele amenințări rămân infrastructura precară (timpul mare de livrare), segmentarea prea mare a comenzilor și calitatea/pregătirea forței de muncă. Pe de altă parte, oportunitățile vor fi generate de utilizarea, pe o scară mai largă, a platformelor IT.

Virgil Răileanu

Estimez, ca urmare a segmentării comenzilor, o creștere și diversificare a cerințelor.

Ilie Ilea, director general, Marvicon

Am putea asista la falimentul unor firme mici sau medii care nu sunt bine organizate

Cred că 2020 va fi, pentru companiile stabile financiar și bine organizate, la fel de bun ca 2019. Cu siguranță, vor fi provocări, din cauza scăderii producției de automobile, dar și problemelor din China, țară care are o contribuție foarte importantă la funcționarea economiei mondiale și, implicit, în Europa.

Ilie Ilea

Principalele amenințări pe care le identificăm țin de aprobarea Pachetului de Mobilitate în forma actuală, dar și de scăderea volumelor de mărfuri. Unele companii vor accepta prețuri mai mici, ca să circule, iar aceasta va pune presiune pe prețurile cu care lucrăm, în prezent.

Există, însă, și oportunități. Reducerea volumelor, recesiunea, sau o eventuală criză ar putea duce la falimentul unor firme mici sau medii, care nu sunt bine organizate și au datorii. Aceasta, poate fi o oportunitate pentru companiile bine organizate și cu clienți serioși.

În ceea ce privește investițiile, avem în vedere achiziționarea a 10-15 camioane noi și, până la sfârșitul anului, sperăm să putem implementa un program ERP pe partea administrativă.

Dacă lucrurile vor merge așa cum au început și toate discuțiile cu clienții rămân concretizate, preconizăm o creștere cu 10-12% a cifrei de afaceri față de 2019 și, totodată, printr-o organizare mai bună, dorim să creștem și rata profitului.

Valentin Storoj, director general Raben Logistics Romania

Logistica va trebui să se schimbe

Suntem mulțumiți de rezultatele anului 2019 și am intrat în 2020 bine pregătiți. Deși deja putem observa semne de încetinire economică, în special în Europa de Vest, încercăm să ne modelăm portofoliul de clienți, astfel încât să minimalizăm fluctuațiile economice.

Valentin Storoj

Industria logistică va continua să se dezvolte, în ciuda multor provocări. Cele mai grave dintre acestea vor fi, în continuare, creșterea costurilor de pe piața forței de muncă, precum și sarcinile rezultate din reglementările noi și anticipate. Aceste schimbări vor afecta întreaga piață și toate industriile și, prin urmare, va fi necesară realizarea unei cooperări și înțelegeri strânse, pe întregul lanț de aprovizionare, pentru a realiza împreună procesele logistice. Logistica va trebui să se schimbe, să se îmbunătățească și să adopte o nouă abordare a afacerii, prin inovație, automatizare, forme avansate de schimb de date și activități de mediu. Doar companiile stabile din punct de vedere financiar, cu potențial de dezvoltare modernă și o echipă IT și de cercetare puternică, vor putea face față acestei provocări.

Provocările nu au lipsit, într-adevăr, în ultima vreme. Dintre acestea, putem menționa lipsa angajaților calificați (inclusiv șoferii), schimbări generaționale, noi reglementări ale UE, provocări legate de digitalizare și ecologie + semne ale unei încetiniri economice, în special în Europa de Vest.

Furnizorii de servicii logistice trebuie să se profesionalizeze în continuare nu pentru a satisface cerințele minime, ci pentru a deveni atractivi pentru angajații, clienții și partenerii lor de afaceri. Trebuie să urmăm tendințele pieței și să anticipăm nevoile clienților. Desigur, investiția în dezvoltare necesită resurse considerabile.

Raben va continua să își extindă rețeaua de terminale din România.

Dezvoltarea constantă este înscrisă în ADN-ul grupului Raben. De aproape 30 de ani, Grupul se dezvoltă în Europa, construindu-și constant rețeaua de conexiuni internaționale. Avem, deja, multe rețele de distribuție interne bune și ne propunem să standardizăm documentele noastre în toată Europa. Acestea ar trebui să aibă aceeași configurare, aceleași procese și sisteme IT.

De asemenea, vedem o mare oportunitate în dezvoltarea actuală a digitalizării. Investițiile în infrastructură ale grupului Raben anul trecut, au fost însoțite de implementarea de noi soluții tehnologice și dezvoltarea flotei.

În România, pentru anul 2020, Raben va continua să își extindă rețeaua de terminale, reușind în felul asta să diminueze costul pe care clientul va trebui să îl plătească și să îmbunătățească timpul de tranzit. La nivel internațional, Raben Logistics Romania, va deschide noi conexiuni directe, pe lângă cele deja existente cu Polonia, Italia și Germania. În prima jumătate a anului, o conexiune directă cu Raben Bulgaria va permite creșterea volumelor și scăderea costurilor. Se anunță un an provocator, în care ne propunem creșterea calității serviciilor.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.