3 scenarii pentru Pachetul Mobilitate 1

Există trei variante pentru cele trei dosare nefinalizate, din totalul de opt, ale Pachetului Mobilitate 1, la votul decisiv din Parlamentul European (PE).

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a realizat o analiză cu privire la scenariile care se prefigurează, după aprobarea în PE, în 4 aprilie, a celor 3 dosare controversate ale Pachetului: Propunerea de Lege specială pentru aplicarea Directivei detașării 71/1996 la transporturile rutiere; Revizuirea Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști; Modificarea Regulamentului 1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă.

În acest moment, pentru aprobarea Pachetului Mobilitate 1 ar putea demara negocierile în trialog dintre Comisia Europeană, Parlamentul European și Consiliu. Însă Președinția Română nu a inițiat încă procedura de trialog și nici nu o va iniția, deoarece este perioada alegerilor europarlamentare. În această situație, trialogurile vor debuta cel mai probabil în toamnă, de către următoarea Președinție rotativă a Consiliului UE, care va fi deținută de Finlanda.

În cadrul trialogurilor, rapoartele adoptate în 4 aprilie vor servi în continuare drept bază pentru poziția de negociere a PE în următoarea legislatură, sunt de părere reprezentanții UNTRR. „Etapa de trialog nu va fi ușoară. În mod real, există șanse de întârziere până spre finalul lui 2020, sau chiar de respingere – probabilitate scăzută, dar ea există, totuși”, sunt de părere reprezentanții Uniunii.

Scenariul 1: respingerea Pachetului Mobilitate 1

Ideală pentru România ar fi respingerea celor 3 rapoarte, după alegerile europene care vor duce la o schimbare în structura politică a instituțiilor UE. În acest scenariu, Comisia Europeană ar trebui să o ia de la capăt, cu o nouă propunere, în cazul în care dorește să continue activitatea în această zonă/domeniu.

Probabilitatea acestui scenariu este, însă, scăzută, având în vedere presiunile Alianței Rutiere în favoarea adoptării celor 3 dosare propuse de statele vestice.

Scenariul 2: adoptarea în semestrul 2 din 2019

Cel mai sumbru scenariu pentru România, care ar avea un impact extrem de nefavorabil asupra transportatorilor români, ar fi ca Președinția Finlandeză să finalizeze în 2019 cele 3 dosare, cu menținerea prevederilor actuale.

Președinția Finlandeză ar putea finaliza cu modificări cele 3 dosare. În această situație, ar fi benefic pentru transportatorii români să fie eliminate prevederile care îi scot din piața vest-europeană – precum obligația întoarcerii acasă a vehiculului la 4 săptămâni, prevedere adoptată de Parlamentul European la prima lectură, dar care nu se regăsește în abordarea generală a Consiliului de Transport UE.

Probabilitatea acestui scenariu este medie, fiind important ca Guvernul României și viitorii eurodeputați români să se implice activ în apărarea intereselor transportatorilor rutieri români la nivelul PE și al Consiliului de Transport UE, sub Președinția Finlandei. 

Scenariul 3: amânarea pentru 2020 

O a treia variantă ar fi amânarea pentru anul următor a adoptării Pachetului Mobilitate 1, în măsura în care Finlanda avansează cu trialogul, dar nu se adoptă o versiune a celor 3 dosare în 2019. Întârzierea ar putea dura peste Președinția Croației (Semestrul 1-2020), până în Semestrul 2-2020, când Germania va avea președinția rotativă a Consiliului UE și ar putea finaliza cele 3 dosare fierbinți ale Pachetului Mobilitate 1, cu menținerea unor prevederi extrem de nefavorabile pentru transportatorii rutieri români și estici.

Probabilitatea este mare ca Germania să finalizeze Pachetul Mobilitate 1 în semestrul 2 din 2020, cu adoptarea propunerilor restrictive ale Alianței Rutiere de modificare a regulamentelor europene în domeniul transporturilor rutiere.

Uzual, Regulamentele se aplică obligatoriu în 2 ani de la publicare.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.