Discutiile legate de constituirea unui corp de control unic la nivelul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii sunt mai aprinse ca niciodata, iar Autoritatea Rutiera pare a fi institutia ce va prelua, cel mai probabil, acest rol.

 

Structura institutiei, legislatia in vigoare, dar si modelele europene favorizeaza ARR in ceea ce priveste controlul activitatii de transport.

„S-a dispus printr-un ordin de ministru constituirea unui grup de lucru pentru definitivarea unui proiect de lege unica a transporturilor, care sa poata fi pusa in discutie cu partenerii sociali cat mai curand cu putinta. In cadrul acestui grup de decizie constituit din membri ARR, CNADNR, RAR, Directia Generala de Infrastructura Nationala si Concesiune si Directia de Transport Rutier, se va discuta si actul normativ prin care va lua fiinta organismul unic de control. Ceea ce este de precizat e ca acest organism exista si azi. Legislatia ofera ARR-ului toate atributele de control“, a precizat Florian Coman, director general ARR.

Autoritatea Rutiera Romana este membra Euro Controle Route, organism european din care fac parte institutii similare din tarile membre ale Uniunii Europene. Pentru o perioada, ARR a detinut chiar presedintia acestui organism.

„ARR impreuna cu institutia similara din Belgia au devenit modele pentru alte state precum Bulgaria, Slovacia si Slovenia. In plus, au aparut de anul trecut regulamentele europene 1071, 1072 si 1073, care lipesc practic autorizarile, atestarile si actul de control, in asa fel incat controlul sa fie facut cu maxima operativitate incepand cu verificarea conditiilor initiale de autorizare, atestare sau licentiere“, a declarat Florian Coman.

Licentiere pentru masini sub 3,5 t

Cuvantul de ordine pentru 2011 va fi siguranta cetateanului. Astfel, se vor introduce la calificare profesionala alte categorii de participanti implicati in siguranta rutiera precum conducatorii de tramvaie, de troleibuze, de tractoare, pentru care nu s-au acordat atestate pana acum. „In legea unica a transporturilor, se va avea in vedere si eventualitatea licentierii microbuzelor de 8+1 locuri, cu certificare profesionala pentru conducatorii auto, dar si a autovehiculelor comerciale de sub 3,5 t, doar ca inca nu am stabilit limita tonajului minim. Am constatat pe baza statisticilor ca autovehiculele comerciale sunt implicate in 3,73% din totalul accidentelor, un procent extrem de mic daca ne gandim cate accidente si cate pierderi de vieti sunt pe drumurile Romaniei. Extinzand controalele, ne dorim sa reducem procentajul din restul categoriilor, care este foarte mare. In acest spirit, a aparut si proiectul de ordonanta ce vizeaza anvelopele de iarna. Am discutat cu confederatiile patronale si am aflat ca peste 80% dintre transportatori erau deja pregatiti; problema a fost in partea cealalta. Astfel, s-a decis mutarea aplicarii acestei ordonante la 1 noiembrie 2011, dar este de retinut ca normele la Ordonanta 27 (1.892 modificat) includ echiparea tehnica corespunzatoare pentru operatorii de transport“, a explicat directorul general ARR.

In aceste conditii, transportatorii trebui sa stie ca ARR nu-i va lasa sa intre pe sectoarele de drum dificile daca nu sunt echipati corespunzator, iar cine nu va tine cont va fi amendat si controlat la sediu.

Acces la toate bazele de date, cazier profesional si auditare a infrastructurii

Un control eficient poate fi realizat avand in primul rand informatii. In acest sens, unificarea bazelor de date existente la ARR, CNADNR si RAR ar crea o imagine mult mai buna asupra pietei de transport, oferind sansa depistarii cu mai mare usurinta a celor care incalca legea.

„Avem acceptul de la conducerea MTI pentru a primi accesul la baza de date a RAR. Vom avea, de asemenea, acces si la baza de date a CNADNR pentru controlul rovinietei, iar in functie de necesitati, si noi am fost de acord sa permitem accesul pe anumite niveluri la baza noastra de date. In acest moment, avem cu cei de la CNADNR, RAR si Politia Rutiera o colaborare cum nu a mai existat in ultima vreme“, a aratat Florian Coman.

Pentru anul viitor, activitatea ARR are la baza doua elemente prioritare – siguranta rutiera si managementul riscului. Astfel, se vor indesi si inaspri controalele pe partea de siguranta rutiera. „Tinta noastra este de a avea evenimente cat mai putine si cu consecinte cat mai usoare. Legat de managementul riscului, putem spune ca baza de date pentru control va fi facuta mai putin pe sesizari, petitii si reclamatii si cat mai mult pe date certe obtinute din trafic“, a explicat directorul general ARR.

In ultima vreme, au fost semnalate sute de cazuri privind existenta de atestate false. Acesta este motivul pentru care examinarea a fost oprita pentru doua saptamani si a fost introdus sistemul de examinare electronic.

„Un al doilea pas este ca, dupa 1 ianuarie, aceste atestate sa fie realizate din policarbonat, cu multiple elemente de siguranta. De asemenea, vor fi create fise pentru soferi si persoane desemnate, ce se vor constitui in caziere profesionale. Asa cum politia rutiera elibereaza un cazier auto unde sunt inscrise toate contraventiile si, in special, cele grave, asa vom scrie si noi contraventiile. Astfel, angajatorii vor avea o imagine mai clara asupra persoanelor pe care doresc sa le angajeze“, a precizat directorul general ARR.

Incepand cu luna decembrie, in cadrul ARR functioneaza Directia de Siguranta si Audit Rutier. Acest organism va audita infrastructura incepand cu faza de prefezabilitate, continuand cu studiul de fezabilitate, proiect tehnic, etape de executie si inspectia de siguranta rutiera finala si periodica. „Pe un tronson de drum unde, pe o anumita distanta, au loc mai mult de 10 accidente, mai mult de un accident pe luna soldat cu victime, inseamna ca ceva nu este in regula cu infrastructura rutiera si ca aceasta trebuie modificata.

Prin Directia de Siguranta si Audit Rutier, vom putea obliga autoritatile de la orice nivel sa ia masuri in acest sens“, a precizat Florian Coman.

Acum scolile, urmeaza operatorii

ARR a pornit o campanie puternica de control. Astfel, toate scolile de soferi din Bucuresti au fost controlate, fiind acordate nu mai putin de 28 de sanctiuni.

„Controalele pe scoli se efectueaza numai cu oameni adusi din teritoriu, profesionisti in domeniul scolilor de soferi. Am descoperit un numar foarte mare de scoli care nu sunt in regula din punct de vedere legislativ si al documentatiei iar aceste controale vor continua. Am hotarat sa aducem oameni din teritoriu pentru a controla scolile din Bucuresti, ca si program pilot, si, deocamdata, semnalele sunt bune. S-a inceput cu Bucurestiul, iar daca acest program va da roade, se va aplica si in teritoriu acelasi program“, a precizat Andrei Capraru, director general adjunct ARR.

Utilizarea inspectorilor din alte judete reprezinta pentru ARR si un bun prilej de evaluare a propriilor angajati. „Vrem sa controlam scolile si sa verificam daca putem avea incredere in inspectorii nostri sau nu. In functie de rapoartele care ni se vor trimite dupa aceste controale, vom constitui o comisie care sa analizeze ce a lucrat agentia respectiva si ce am constatat noi prin detasarea inspectorilor in teritoriu. In primul rand, trebuie ca noi sa ne punem oamenii la punct daca vrem sa avem rezultate bune in domeniul controlului si licentierii. Vrem sa eliminam suspiciunile legate de faptul ca unii sunt favorizati iar altii sunt sanctionati. Aceste controale vor continua si la sediile operatorilor de transport marfa, marfuri periculoase si persoane. Amenzile sunt mari si eu garantez ca le vom aplica fara nici o strangere de inima. Daca nu poti respecta legea pentru domeniul de activitate pe care il desfasori, te retragi. Legea este lege si trebuie respectata de toata lumea, iar eu va promit ca voi face tot ce voi putea pentru a face curatenie“, a completat Andrei Capraru.

Florian Coman, director general ARR:

ARR nu consuma bani de la bugetul statului, ci se autofinanteaza, dar aducem la bugetul de stat, prin contraventiile incasate, peste 15 milioane de euro anual. Suntem singura institutie din Romania, care are un procent de incasare a amenzilor de 100% de la operatorii straini, iar de la cei romani de 98,4%. Asta inseamna ca personalul este instruitcorespunzator dar este si un sistem de urmarire foarte stricta a acestor procese verbale.“

Andrei Capraru, director general adjunct ARR:

Pentru a avea aceste rezultate bune trebuie sa avem oameni drepti, profesionisti care sa nu raspunda la solicitari dinpartea altora. Aceasta nu este o problema pe care o intalnim doar la ARR, ci este vorba despre un sistem imbatranit, de clientela, de relatii, pe care noi dorim sa-l starpim, daca putem chiar cu totul.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.