Pe ruta București Nord-Constanța și retur circulă, de la jumătatea lunii aprilie, patru trenuri formate integral din material rulant modernizat în cadrul proiectului de investiții cu fonduri din PNRR.

Prima garnitură lansată pe șine este formată dintr-o locomotivă livrată de firma Softronic Craiova și din patru vagoane, două de clasa I (unul livrat de Atelierele CFR Grivița și al doilea de Remarul „16 Februarie” Cluj-Napoca) și două de clasa a II-a (livrate de Electroputere – VFU Pașcani, dintre care unul cu facilități pentru persoanele cu dizabilități și spațiu pentru biciclete/schiuri și un altul, clasic).
Program de circulație
Astfel, trenul IR 1687 are plecare din București Nord la ora 11:30, cu sosire în Constanța la ora 13:47, iar perechea sa de retur, IR 1688, pleacă din Constanța la ora 15:25 și sosește în București Nord la ora 17:49.
A doua pereche de trenuri PNRR are următorul program de circulație: IR 1685 pleacă din Gara de Nord București la ora 05:30 și ajunge la Constanța la 07:47, iar IR 1686 pornește din Constanța la 08:20 și ajunge la București Nord la 10:49.
„În funcție de livrarea materialului rulant modernizat prin PNRR de către firmele contractante, precum și de prevederile din contractul de servicii publice încheiat de CFR Călători cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară, următoarele locomotive și vagoane ce vor ieși de la modernizare vor fi distribuite preponderent în compunerea trenurilor InterCity (IC), fără a exclude exploatarea lor și pe trenuri InterRegio (IR), pe alte rute de circulație: Brașov, Arad, Cluj, Iași, Galați, Timișoara etc.”, a precizat CFR Călători.
Detalii tehnice
Locomotiva Softronic Craiova:
- capacitate de 6.000 kW/h
• echipată cu motor de tracțiune asincron
• prevăzută cu sistem pentru controlul permanent a vitezei trenului – ETCS nivel 2
• aptă să circule cu viteza de 160 km/h.
Vagoanele clasa I, realizate de Atelierele CFR Grivița și Remarul „16 Februarie” Cluj-Napoca:
- echipate cu sistem de climatizare superior
• au sistem de informare a pasagerilor de tip infotainment
• dispun de o capacitate de 52 de locuri
• sunt apte să circule cu viteza de până la 160 Km/h.
Vagoanele clasa a II-a, realizate de Electroputere – VFU Pașcani:
- echipate cu sistem de climatizare superior
• au sistem de informare a pasagerilor de tip infotainment
• sunt apte să circule cu viteza de până la 160 km/h, în funcție de calitatea tehnică a infrastructurii feroviare
• dispun de o capacitate de 64 de locuri
• au vagon pentru persoanele cu mobilitate redusă, lift special pe ambele sensuri de urcare/coborâre, precum și cabine de toaletă adaptate pentru confortul persoanelor cu dizabilități
• dispun de spațiu pentru biciclete/schiuri.

Contract de peste 2 miliarde de lei
CFR Călători a semnat, pe 13 decembrie 2023, Contractul de Finanțare nr. 45 din PNRR, ce prevede modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 de vagoane de călători. Valoarea totală a proiectului de investiții este de peste 2 miliarde de lei, din care fonduri europene (împrumut/grant) de peste 590 de milioane de lei, cofinanțare din Bugetul de stat, de aproximativ 1,153 de miliarde de lei, iar valoarea TVA se ridică la aproape 331,3 milioane de lei.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro