+51.107 șoferi, pe ștatele companiilor românești de transport

Zeci de mii de șoferi apar în plus pe ștatele de plată ale companiilor de transport românești. Cifra, care reflectă evoluția din acest an, reprezintă cel puțin o surpriză, după ani de zile caracterizați de o oarecare stabilitate. Numărul conducătorilor auto certificați nu s-a schimbat semnificativ, iar parcul a crescut cu puțin peste 8.000 de unități. Care este concluzia?

Ediția 2021 a conferinței anuale „am MARFĂ, caut TRANSPORT”, organizată de revista ZIUA CARGO, a adus în prim plan date surpriză și informații importante de piață, reunind speakeri din zone diverse.

Bineînțeles, urmând tradiția conferințelor dedicate transportului de marfă, evenimentul a fost deschis cu informații furnizate de Autoritatea Rutieră Română (ARR), interlocutorii noștri fiind Mihai Alecu, directorul general ARR, și Lucian Lambru, director al Direcției Licențe și Autorizare din cadrul Autorității.

Numărul operatorilor de transport marfă a crescut ușor, în primele 6 luni ale acestui an, ajungând, în luna iunie, la 36.408, față de 36.116, la sfârșitul anului 2020. Aceeași evoluție a urmat-o și parcul, atingând 171.592 de unități, față de 163.404, la finalul lui 2020. Interesant este că majorarea de 8.188, consemnată până la nivelul lunii iunie, depășește cu aproximativ 30% evoluția pozitivă aferentă întregului an trecut. Potrivit datelor ARR, 2.405 vehicule au fost noi, având anul de fabricație 2021.

Mihai Alecu, director general ARR

Mai multe parcuri de peste 10 camioane

Firmele cu parcuri sub 5 unități rămân cele mai multe, depășind 30.000; cifra companiilor cu flote importante, de peste 50 de vehicule, a ajuns la 280 (față de 277, la finalul lui 2020), dintre care 29 (exact la fel ca la sfârșitul anului trecut) au în curte mai mult de 200 de unități, iar 68 (față de 58, în 2020) au între 101 și 200 de vehicule licențiate. Numărul firmelor cu flote între 51 și 100 de camioane a scăzut de la 190, în 2020, la 183. În același timp, 2.566 de companii (față de 2.489, la finalul lui 2020) au între 11 și 50 de vehicule.

Din parcul total licențiat 27.180 de vehicule sunt operate în sistem de închiriere, iar 21.166, în leasing.

De menționat că numărul camioanelor utilizate în cont propriu a crescut nesemnificativ, de la 7.015, la finalul lui 2020, la 7.089.

Transportatori rutieri de mărfuri licențiați

An de referință       Nr. operatori

2014                             36.162

2015                             28.731

2016                             30.300

2017                             34.396

2018                             32.503

2019                             35.463

2020                             36.116

iunie 2021                     36.408

Vehicule rutiere licențiate pentru transportul de mărfuri

An de referință              Nr. vehicule

2013                               110.799

2014                               129.665

2015                               120.667

2016                               133.497

2017                               139.677

2018                               147.626

2019                               156.903

2020                               163.404

iunie 2021                       171.592

Vechimea parcului deținut și utilizat

Vechime                        Nr. vehicule

> 20 de ani                      14.282

15-20                               27.998

10-15                               48.729

5-10                                 47.424

< 5 ani                             29.796

an fabricație 2021               2.405

O tendință pe termen lung, sau doar un foc de artificii?

Un număr de 245.646 de șoferi profesioniști (față de 194.539, în ianuarie 2021) sunt, în iunie 2021, angajați în cadrul companiilor de transport românești, conform datelor ARR, 348.440 fiind certificați (față de 353.763 la începutul anului). În același context, un număr de 333.676 de cartele sunt emise de către Autoritatea Rutieră Română, față de 336.762, la începutul anului.

Lucian Lambru, director al Direcției Licențe și Autorizare ARR

Și având un tablou deja conturat al pieței, pe baza cifrelor furnizate de ARR, ne întoarcem la întrebarea pe care am pus-o la început. Un număr de 51.107 conducători auto profesioniști au fost, în plus, angajați în primele 6 luni ale acestui an de companiile românești licențiate pentru transport. Majorarea uriașă nu pare a fi susținută nici de o majorare a numărului șoferilor activi (numărul cartelelor tahografice chiar a scăzut puțin), nici de creșterea flotei. În mod clar, nu poate fi vorba decât despre acoperirea deficitului din piață și, inclusiv, despre un alt mod de organizare. Cifrele ARR arată că o parte importantă dintre șoferii români care lucrau în străinătate a optat pentru un angajator din țară (pentru că, încă, angajarea de șoferi străini nu poate fi caracterizată ca reprezentând un fenomen). Într-adevăr, pandemia a adus probleme la nivel european. Dar o întrebare rămâne deschisă. Cât timp își vor păstra opțiunea pentru companiile autohtone?

Răspunsul îl vom primi, probabil, în următorul an…

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.