Ziua Clientilor la FM Logistic

La inceputul lunii iulie, compania FM Logistic a organizat un eveniment devenit deja o traditie, aflat la a sasea editie, si anume Ziua Clientilor. Ca in fiecare an, FM a pregatit celor prezenti o serie de surprize, de aceasta data invitandu-i sa calatoreasca (virtual) in Grecia, prin intermediul unui atelier de mozaic si al unei degustari de vinuri si branzeturi specifice acestei tari. Dar, nu in ultimul rand, intalnirea cu clientii si partenerii a constituit un bun prilej pentru prezentarea unui subiect de extrem interes, si anume trasabilitatea marfurilor.

„Suntem mult mai buni azi decat eram ieri, invatam din greseli daca este nevoie, avem idei, inovatii, solutii acolo unde e nevoie“, a declarat Catalin Olteanu Heel, director general FM Logistic Romania, la inceputul prezentarii sale. Compania ofera astazi, in Romania, servicii complete de logistica unor clienti precum Nestle, Cora, L’Oreal, Yves Rocher, Roche Diagnostics, Galerie de Beaute Paris, Top Line, Cosmoline, Coca-Cola, DS Smith etc. Iar in cazul majoritatii acestor clienti, trasabilitatea produsului este esentiala.

De unde a inceput totul?

„In urma cu 25 de ani, o cunoscuta companie de bauturi a descoperit urme de benzen in cateva mostre din produsele pe care le fabrica. Din cauza faptului ca nu au putut sa identifice si sa izoleze produsele cu probleme, au trebuit sa retraga toate produsele de pe piata la nivel mondial, iar viteza de propagare a publicitatii negative a distrus vanzarile companiei si a prabusit profiturile. Dupa aproape doi ani, firma respectiva a fost cumparata de un competitor“, a explicat Catalin Olteanu Heel. Si astazi apar tot felul de alerte legate de produsele alimentare pe care le consumam, de la carne de cal in loc de vita, la cazuri de bacterii in produsele lactate sau probleme in loturi de medicamente etc. La toate aceste alerte, marfa respectiva trebuie retrasa din circulatie, aparand astfel necesitatea indentificarii si rechemarii numai a lotului sau loturilor de produs afectate. Mai mult decat atat, la nivel mondial exista legi care reglementeaza foarte clar cum anume trebuie tratate alimentele sau medicamentele si mai nou, incepand de anul acesta, chiar si produsele cosmetice. In cazul acestora din urma, este vorba despre Regulamentul European nr. 1223/2009 (art. 7) care a fixat data de 11 iulie 2013 ca start pentru o noua Directiva Europeana pentru Cosmetice, vizand aplicarea unor masuri pentru asigurarea protectiei sanatatii si informarii consumatorului prin monitorizarea compozitiei si etichetarii produselor. De asemenea, directiva reglementeaza furnizarea de date legate de siguranta produselor.

Ce este trasabilitatea?

In acest context general, trasabilitatea produselor devine esentiala pentru orice producator si, implicit, unul dintre serviciile care fac diferenta in activitatea unui logistician. Trasabilitatea, conform definitiei, este capacitatea de a urmari un produs, prin colectarea informatiilor relevante despre sursa materiilor prime sau a ingredientelor, precum si destinatia lor, organizarea acestor informatii si eventual folosirea lor in caz de nevoie. Astfel, printre beneficiile trasabilitatii in supply chain se numara minimizarea cantitatii de produse care trebuie oprite de la distributie sau retrase de pe piata, asigurarea unui raspuns rapid in cazul aparitiei unei probleme si un grad inalt de precizie si integritate a datelor si informatiilor. De asemenea, posibilitatea de a urmari produsul mentine increderea clientilor, asigura inregistrari pentru a raspunde reclamatiilor si reduce numarul de probleme care pot aparea.

„In FM, trasabilitatea a devenit de foarte mult timp un deziderat. Noi suntem pe piata din 1968 (cand FM Logistic a fost fondata in Franta) si in Romania din 2003. In toti acesti ani am acumulat experienta din diferite modele de business. Lucrand in mai multe industrii, am reusit sa invatam cate putin din specificul fiecareia si sa aplicam cele mai bune solutii. Am invatat sa facem trasabilitate pentru industria alimentara, lovindu-ne de nevoia celor din domeniu de a bloca sau izola un anumit lot de marfa. Apoi am inceput sa lucram in industria pharma, clientii din acest domeniu fiind foarte rigurosi. Acum aplicam si solutii pentru cosmetice. Am luat cate putin din fiecare domeniu astfel incat sa punem la punct o solutie care sa ne conduca intr-o zona in care sa raspundem astazi nevoilor pietei, rigorilor legislative, dar si sa putem asigura utilizatorul final ca se poate baza pe marfa respectiva. Nu ii protejam numai pe clientii nostri, ci si pe clientii lor, utilizatorii finali“, a subliniat Catalin Olteanu.

Cum se opereaza?

De la producator, marfa se ambaleaza, se eticheteaza, astfel incat fiecare unitate, cutie si respectiv palet de marfa sa poarte informatiile aferente codului si lotului de produs, pentru a putea fi identificate elemente cum ar fi materia prima si personalul care a produs marfa respectiva, unde anume si cand. Fiecare palet primeste un „buletin de identitate“, un SSCC (Serial Shipping Container Code), care ii confera unicitate. Apoi marfa se livreaza catre centrele de distributie, unde intra „pe mana“ logisticienilor. Informatiile sunt recoltate si pastrate in sistem – etichetele se scaneaza la receptie iar datele sunt transferate in WMS. Logisticianul adauga propriile sale date, pentru a sti in orice clipa cine a operat marfa respectiva, cine a manipulat-o, unde a stat pe raft si cand a fost incarcata, toate informatiile despre lotul respectiv din momentul cand a intrat pe usa pana in momentul in care a iesit. Daca in cazul paletilor full pare simplu sa se pastreze inregistrarile, de multe ori logisticianul trebuie sa faca picking si sa combine loturi mai mici de produse pentru distributie. „In trecut, in cadrul FM, trasabilitatea in cazul paletilor mixati era undeva pe la 80%, dar astazi am ajuns la o trasabilitate de 100% cu ajutorul unei solutii de picking dinamic, dezvoltata in-house. Aceasta nu numai ca ne-a rezolvat problemele de trasabilitate, ci si problemele de control de stoc“, a explicat directorul FM, subliniind ca respectiva solutie IT permite, de asemenea, in cazul produselor farmaceutice, limitarea locatiilor unde se livreaza marfa dintr-un anumit cod. Pentru cazul produselor ce se livreaza la bucata, solutia se bazeaza pe disciplina aprovizionarii locatiilor de picking, ce se regleaza cu ajutorul scanerelor si a codurilor de bare. Trasabilitatea continua si pe partea de transport, inregistrandu-se cand a plecat marfa respectiva, cu ce vehicul, cine este soferul, pe partea de manipulare si picking, pe partea de stocare, in cadrul eventualelor operatiuni de co-packing sau co-manufacturing, dar si pe distributie secundara, pana la retururi si refuzuri. Intregul proces este ajutat si administrat de solutii moderne si avansate de IT – WMS si TMS, capabile sa se conecteze cu sistemele ERP ale clientilor. Toate acestea, alaturi de calitatea serviciilor si de securitatea marfurilor, sunt cu atat mai importante in situatii in care uneori este nevoie sa se faca picking si distributie pentru unitati foarte mici de marfa. Iar la FM Logistic aceste operatiuni au fost ridicate la nivel de arta, printr-o eficienta maxima.

Certificari de calitate obtinute de FM

– ISO 9001:2008 – pentru toate facilitatile operate de FM in Romania

– OHSAS 18001: 2007 – pentru platforma Dudestii Noi

– ISO 14001:2004 – pentru platforma Dudestii Noi

Scurta istorie FM Logistic in Romania

2003 – inceperea activitatii din Romania in Timisoara pentru Nestle

2004 – deschiderea unei noi facilitati de 10.000 mp in Timisoara pentru Nestle si inceperea activitatilor de transport

2005 – deschiderea unui sediu de 3.500 mp si a unui birou de transporturi in Bucuresti

2006 – deschiderea unei facilitati de 13.000 mp in Bucuresti, pentru Cora

2008 – deschiderea primei platforme proprii FM in Dudestii Noi, langa Timisoara, cu o suprafata totala posibila de 86.000 mp si a unei cladiri de 6.000 mp in Bucuresti pentru L’Oreal

2009 – inceperea activitatii cu Yves Rocher in Bucuresti si semnarea unui contract cu Sanofi

2010 – dezvoltarea unei platforme proprii la Petresti, langa Bucuresti

2011 – inceperea activitatii la Petresti si a lucrului cu Roche Diagnostics

2012 – certificari de calitate si inaugurarea celei de-a treia sectiuni a facilitatilor de la Dudestii Noi

2013 – inceperea activitatii cu Galerie de Beaute Paris si Top Line in Bucuresti si cu Cosmoline in Petresti; semnarea unor contracte cu Coca-Cola, DS Smith in Dudestii noi

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.