A 8-A EDIȚIE DEDICATĂ TRANSPORTATORILOR DE MĂRFURI EXPRES: Antreprenorul altfel… cu van-uri de 2,5 t

Cea de-a 8-a ediție a Conferinței deja tradiționale de la Băile Felix s-a desfășurat sub semnul adaptării la o nouă realitate. O perspectivă diferită, generată de introducerea, din iulie 2026, a tahografelor, la bordul vehiculelor cu masa între 2,5 și 3,5 t inclusiv. 

Prima direcție pe care am observat-o urmărind discuțiile purtate în timpul conferinței vizează un transfer major al activității spre vehicule de 2,5 t. S-a discutat inclusiv despre o detarare a autovehiculelor. Foarte mulți așteaptă, însă, să se renunțe aceste condiții, care vor aduce după ele mult mai multe, decât respectarea timpilor de condus și odihnă… Sau speră, măcar, la o amânare a termenului de la care trebuie să se conformeze.

Concret, a treia etapă de retroechipare privind tahografele vizează vehiculele comerciale ușoare, cu masa maximă autorizată de peste 2,5 tone, folosite la transport internațional în UE, care trebuie echipate cu tahograf G2V2 până la data de 1 iulie 2026.

Măsura a fost, însă, decisă din 2020 (în urmă cu mai bine de 5 ani), și a fost prinsă în Pachetul Mobilitate 1, unde calendarul a fost, în general, respectat. Așa că perspectivele par a nu da speranțe în direcția obținerii unei păsuiri.

LCV-urile, în atenția instituțiilor de control

De altfel, Florentina Popteanu, sales manager Inelo România Eurowag, a precizat că, la întâlnirea CORTE (Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement), ținută cu doar 3 săptămâni înainte de Conferința de la Băile Felix, semnalele au fost foarte clare. „S-a discutat strict despre LCV-uri, despre tranziția lină ce urmează a fi făcută până în iulie 2026. Dar se pare că nu este atât de lină și vine cu investiții destul de mari, din partea companiilor care activează în zona transportului expres. Inclusiv în formarea specialiștilor și a conducătorilor auto.” Iar controalele se anunță chiar de la începutul lunii iulie a anului viitor.

8.675 de companii cu flotă de vehicule ușoare (exclusiv)

Potrivit datelor ARR, în septembrie 2024, erau licențiate 8.421 de companii care dețineau (exclusiv) vehicule cu masa maximă autorizată între 2,5 și 3,5 t (inclusiv), având un parc total de 20.980 de unități. Cu un an mai târziu, numărul lor ajunsese la 8.675, cu o flotă de 23.484 de unități. Per total, numărul de copii conforme pentru vehicule între 2,5 și 3,5 t (inclusiv) depășește puțin 46.000.

Tot parcul implicat în transport internațional va trebui să dispună de tahografe G2V2. Iar șoferii de cartelele aferente. 

Conform datelor RAR, la începutul lunii august existau în țara noastră doar 1.477 de vehicule categoria N1 echipate cu tahograf inteligent de a doua generație. Dintre acestea, 1.146 au fost retroechipate, restul fiind mașini noi, echipate cu tahograf din fabrică.

Reprezentanții RAR atrăgeau, la momentul respectiv, atenția asupra faptului că instalarea unui tahograf durează mai mult la un vehicul ușor decât la un camion, din cauza lipsei unor componente montate din fabrică, obligatorii în cazul categoriilor N2 și N3. Concret, timpul alocat pentru un van poate fi dublu, față de cel destinat unui camion cu tahograf analogic sau digital.

Transparenți, la control

Odată intrate în liga mare (a celor care circulă pe bază de tahograf), fiecare trecere prin dreptul unei antene va însemna descărcarea în timp real a datelor, adică a aproximativ 26 de parametri, urmăriți prin intermediul acestor dispozitive. Lipsa tahografului va fi vizibilă imediat. „Amenzile sunt semnificative și pot duce la falimentul unei companii mici sau mijlocii”, a apreciat Florentina Popteanu.

Florin Gagea (ISCTR) este, însă, de părere că managerii prezenți la conferința dedicată transportului expres vor putea fi pregătiți, datorită informațiilor de care dispun, ceea ce se poate transforma într-un avantaj competitiv, inclusiv la nivel european. „Gândiți-vă la celelalte autovehicule de la 2,5 la 3,5 t, care circulă, astăzi, în Europa, nu numai în România. Sunt multe firme cu un vehicul, două sau trei. Cu siguranță nu vor fi pregătiți pentru așa ceva. Poate mulți dintre ei nici măcar nu știu ce o să urmeze din 2026.”

Cu totul altceva, decât acum

Tahograful vine cu reglementări stricte privind timpii de condus și odihnă (… poate echipaje), descărcări de date, cu norme ușor de verificat privind cabotajul, la care se adaugă și condiții privind detașarea și plata șoferilor…. Ca să nu mai pomenim de faptul că, la nivel european, se dau amenzi privind depășirea vitezei legale, tot pe baza datelor furnizate de acest dispozitiv. Sunt doar câteva dintre zonele în care operatorii de transport expres devin expuși, odată cu montarea G2V2.

Costurile sunt mari, efortul de pregătire este semnificativ, se schimbă modul în care sunt motivați dispecerii și sunt expuși la amenzi despre care știu prea puțin, în acest moment.

Mindset și leadership autentic

Având în vedere contextul economic și legislativ în continuă schimbare, ediția 2025 a evenimentului s-a desfășurat sub tema „Antreprenorul, altfel”, deschizând o conversație despre adaptare, mindset și leadership autentic, în transporturi. Un punct de interes l-a reprezentat inteligența artificială în transporturi și ce poate aduce AI în eficiența operațiunilor, ce procese poate înlocui și cum pot transportatorii să valorifice aceste soluții în avantajul lor.

Șoferi extracomunitari și masă în scădere

Nu este de mirare că sunt mulți cei care se gândesc să schimbe flota, concentrându-se pe vehicule cu masa maximă de 2,5 t, pentru a ocoli aceste reglementări… măcar pentru un timp.

Transport expres cu van-uri de 2,5 t înseamnă însă, o sarcină utilă mai mică și spațiu mult mai redus pentru odihna șoferului, ceea ce se traduce în mai multe vehicule și (poate) rezervări mai multe privind cazarea. Este un context în care industria de transport expres a devenit mult mai atentă la atragerea de angajați din țări din afara Uniunii Europene. O zonă în care lucrurile s-au mai relaxat, în ultimul timp, și unde poate fi folosit know-how-ul pe care l-au acumulat deja cărăușii cu vehicule grele. Dar o arie cu totul nouă pentru furnizorii din piața expres!

Conferința Anuală a Transportatorilor Expres de Mărfuri din România a luat naștere, în 2014, din inițiativa Kefren Expres. Obiectivul a fost acela de a realiza un context comun, pentru networking și schimb de informație, între companiile ce își exercită activitatea în sectorul de activitate al transportului expres de mărfuri.

Soluția de transport…

Totul evoluează și, în timp (nu foarte târziu), nu vom mai vorbi despre vehicule care transferă marfa, ci despre soluții adaptate de transport, care pot să însemne mult mai mult.

Pentru transport expres va exista în continuare cerere, în condițiile în care, în supply chain, stocurile se reduc. Cum va arăta, însă, soluția aferentă solicitărilor din această arie rămâne de văzut… În mod clar, nu vor lipsi inteligența artificială și capacitatea de a oferi, în același timp, flexibilitate și stabilitate… Categoric, soluțiile vor aparține profesioniștilor care nu se vor plafona… celor care vor ști să folosească informațiile pe care evenimente precum Conferința de la Băile Felix, dedicată transportatorilor expres, sau presa de specialitate le oferă.

Până în iulie 2026, operatorii își întind aripile. Apoi urmează zborul, într-un mediu nou…

Noi ne vom afla la linia de plecare, alături de ei.

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro   

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.