A pus lacatul pe rezervor

2

Simplu, ieftin si exact la tinta… adica direct la rezervor. Dupa o perioada lunga de incercari privind controlul scurgerilor de carburant din rezervor, patronul Itia Sped, Ion Lixandru, a optat, la recomandarea unui coleg de breasla, pentru un sistem care, cel putin in prima faza, a avut un efect dramatic: demisii in lant in randul soferilor.

Dupa ce am inceput sa montez sistemul furnizat de compania Tell si am ajuns acum la 60% din parc, soferii mai vechi au inceput sa isi dea demisia, din motive personale, la venirea din cursa. in mai putin de o luna, si-au dat demisia 7 soferi, dintr-un total de 20“, a afirmat Ion Lixandru, subliniind ca, in plus (probabil de frica), soferii au inceput sa vina cu economii fata de programul de urmarire a consumului de combustibil din calculator. „De cand am inceput sa montez sistemele de monitorizare si am pus presiune pe soferi, consumul a scazut cu 6-7% si ma astept ca reducerea sa ajunga, in timp, undeva la 15%“, a continuat el.

Sonda care a speriat soferii

Potrivit lui Vincze Emil Csaba, director comercial Romania al firmei Tell, definitorie pentru produsul de monitorizare al consumului este sonda litrometrica, care masoara nivelul de carburant din rezervor. Concret, dupa ce se monteaza sonda, se face o etalonare a fiecarui rezervor, tinand cont de faptul ca fiecare camion poate avea un rezervor diferit. „Dupa etalonare, datele sunt transmise catre un sistem de monitorizare si apoi catre server. Datele de la sistemul de monitorizare in server se transmit din secunda in secunda, dar dispecerul sau clientul are un refresh la fiecare 3 secunde. Astfel, se poate vedea imediat daca se fac modificari de cantitate in rezervor. Se pot evidentia alimentarile, furturile, consumurile in stationare, consumuri pe ora. Pe de alta parte, uneori pot avea loc furturi din exterior de motorina, iar soferul poate, astfel, sa si demonstreze unde si cand s-a intamplat“, a aratat Vincze Emil Csaba. Informatiile transmise de sonda litrometrica sunt dublate de urmarirea prin GPS pe baza unei harti Google licentiate. „Sunt foarte putine firme in Romania care folosesc aceasta harta licentiata, dar pentru a putea sa obtii informatii corecte privind consumul si sa vezi in timp real exact unde sunt masinile, trebuie sa rulezi pe o harta licentiata. Exista harti vectoriale care nu sunt exacte, iar variatiile de distanta, chiar si numai cu cativa kilometri, influenteaza consumul mediu“. Reprezentantul Tell a subliniat ca furturile pot avea loc in mai multe feluri. „Una dintre modalitati este sa se scoata motorina din rezervor dupa alimentare. Dar soferii au trecut deja de acest nivel. Nivelul urmator: merg la statia de alimentare, pun cardul, alimenteaza 75% din cantitatea de combustibil, vine un alt client (un prieten), pun pompa pe partea cealalta, sa ii faca plinul si apoi isi continua plinul lor. Clientul respectiv le plateste cash lor si soferii de camion, la final, trag cardul. Daca vehiculul nu are sonda de combustibil, soferul isi poate scoate consumul mediu pe cursa si totul pare in regula“.

Investitii reduse

Vincze Emil Csaba a subliniat ca sistemul nu este costisitor, costul de achizitie pentru echipament putand fi amortizat intr-o singura luna. in plus, abonamentul lunar care se plateste pentru fiecare camion monitorizat este la un tarif scazut. „Utilizatorul are contul lui, cu user si parola, iar datele privind fiecare camion in parte pot fi vizualizate inclusiv de pe telefonul mobil. intotdeauna, inaintea achizitionarii unor sisteme, se pune intrebarea daca merita investitia. in acest caz, intrebarea este cat anume au reusit soferii sa fure pana la montarea sa. Abia apoi administratorul va afla cu adevarat cat s-a furat pe kilometru si care este consumul real. De exemplu, de la un consum de 43-44 l/100 km, s-a ajuns la un 30-32 l pe plin, prin introducerea sistemului“. Montarea unei sonde cu sistem GPS dureaza, conform declaratiilor reprezentantului firmei Tell, aproximativ o ora si 20 de minute, iar calibrarea intre o jumatate de ora si trei ore. „in medie, echipam 8 camioane pe zi, dar am avut si cazuri in care am echipat 23“, a mai aratat Vincze Emil Csaba, adaugand ca sistemul a fost montat inclusiv pe autocare care fac internationalul si functioneaza foarte bine. De asemenea, au fost echipate si flote de utilaje, unde consumul se calculeaza la ora, nu la kilometru. Compania Tell a fost infiintata in anul 1998, avand obiect principal dezvoltarea si productia sistemelor de securitate electronice. Fabrica este amplasata in Debrecen, echipamentele folosite pentru productie fiind de ultima generatie, in conditiile in care este certificata ISO 9001.

Ion Lixandru: Nu stiu daca se pot rezolva pierderile de motorina, dar cert este ca de trei ani lucrez la un sistem prin care sa pot controla ce se intampla in rezervor, pentru ca si sistemele de descarcare a datelor sau calculatorul masinii dau uneori erori. In momentul de fata, ori se fura, ori se merge dezordonat. Atunci, nu trebuie sa bonific soferul, ci sa il dau afara. Trebuie sa il platesc corect pentru munca pe care o depune, dar nu sa il bonific pentru ca merge asa cum trebuie sa mearga. Pe de alta parte, pentru a favoriza condusul economic, am optat pentru profesionistii de la Mercedes si de la Renault, iar rezultatele au fost clare: dupa o zi de curs, soferul obtine pana la 20% economie de combustibil, pe aceeasi masina, pe acelasi parcurs. Apoi, le-am limitat viteza de deplasare de la 90 la 85 km/h, iar celor care vor merge economic le-am promis bonusuri.“

Ion Lixandru: Am descoperit ca soferii gasisera inclusiv o modalitate de fraudare a computerului camionului, astfel incat la relanti inregistra un consum similar celui din mers. Interesant este ca astfel de interventii pot fi facute atat de bine incat, intr-o prima faza, nu au putut fi identificate nici macar la service-urile autorizate de producatori.“

Ion Lixandru: Am facut si achizitii anul acesta. Am comandat 20 semiremorci noi si, pana la sfarsitul anului, vom mai cumpara cinci capete tractor.“

Ion Lixandru: Activitatea de transport pe comunitate se misca, dar cu greutate, cel putin pentru noi. Ca sa fim corecti, trebuie sa asteptam rezultatele privind consumul. In momentul in care o sa am un consum si o exploatare corecta, atunci o sa pot sa am realizari corecte. Ultimele sapte luni au marcat pentru mine batalia pentru motorina si conducere economica.“

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.