A pus lacatul pe rezervor (II) – Avantaj net la 6 luni

Dupa sase luni de la implementarea sistemelor de monitorizare a consumului de carburant oferite de compania Tell Software, patronul ITIA Sped, Ion Lixandru, poate trage concluziile. Avantajul este unul net. Consumurile la suta de kilometri s-au redus cu pana la 12%, iar soferii au inceput sa tina cu firma, ca urmare a unui sistem de bonificatii prin care este premiata eficienta.

Am urmarit inca de la inceput pasii urmati de Itia Sped pentru a reduce „scurgerile“ de carburant, publicand un articol in luna iulie, la cateva saptamani de la demararea proiectului derulat impreuna cu Tell Software, care generase, la momentul respectiv, un efect dramatic: demisia a aproape jumatate dintre soferi.

Sistemul de monitorizare a consumului de combustibil oferit de firma Tell Software are la baza o sonda litrometrica, care masoara nivelul de carburant din rezervor, informatiile transmise de aceasta fiind dublate de urmarirea prin GPS/GPRS care ruleaza pe baza unei harti Google licentiate. Astfel, dupa ce se monteaza sonda, se face o etalonare a fiecarui rezervor, tinand cont de faptul ca fiecare camion poate avea un rezervor diferit sau chiar doua, de aceleasi dimensiuni. Potrivit lui Vincze Emil Csaba, Director Comercial pentru Romania al firmei Tell Software, dupa etalonare, datele sunt transmise de la sistemul de monitorizare (GPS) in server. Acestea se transmit din secunda in secunda, dar dispecerul sau clientul poate vedea dupa 3 secunde modificarile. Astfel, se pot observa imediat daca apar modificari de combustibil in rezervor. Se pot evidentia alimentarile, furturile de carburant cat si alimentarile incorecte, consumurile in stationare, consumurile pe ora cat si consumurile reale de carburant in deplasare.

Consumuri competitive chiar si pe masinile mai vechi

„Am obtinut o reducere a consumurilor de carburant la 100 kilometri cu 9-12% si am reusit sa intram intr-o zona competitiva din acest punct de vedere. In doua luni, am amortizat investitia in sistemul furnizat de Tell Software si facem lunar economii de aproximativ 300 de euro pe fiecare camion“, ne-a explicat patronul Itia Sped. Ion Lixandru a precizat ca probleme au aparut la nivelul soferilor, dar, in final, ele au fost surmontate, soferii noi depasindu-i chiar pe veterani in performante. „Am schimbat o parte din echipa si am ramas o perioada de timp cu niste camioane trase pe dreapta. Ne-am confruntat chiar cu primul abandon de camion in 20 de ani de activitate. Dar eram pregatiti din punct de vedere psihologic. Ne-am asumat aceste costuri, iar rezultatele au fost pozitive. De altfel, prin economia de motorina, am finantat aceste costuri si avem premisele cunoasterii reale a costurilor. Eram pe punctul sa vindem camioane pentru ca nu le consideram economice. Dar sunt, de fapt, in parametri din punctul de vedere al consumului. Iata cateva exemple concrete. Doua camioane conduse de aceiasi soferi care aveau inainte de instalarea sistemului un consum mediu de 36,7 – 37 l la 100 km, respectiv 37,7 – 38 l la 100 km, au ajuns acum sa inregistreze 31 – 33 respectiv 34 – 35 la suta. Surprizele placute au venit insa din partea soferilor noi, foarte tineri, care au dat o lectie veteranilor. Unul dintre camioane, avand un consum de 37-38%, cu minusuri de motorina la final de cursa, a fost preluat de un tanar de 25-26 de ani, care a venit din prima cursa (mai scurta) cu 29,6 la suta de km, pentru ca apoi, dupa 21.863 km, o medie de tonaj 18 si trasee dificile, sa obtina un consum de 33 l la 100 km. De asemenea, un alt camion avea consum 36,8 – 38 l la 100 km, iar dupa demisia soferului si preluarea de un altul, consumul a scazut chiar si la 30,5 l la 100 km“.

Atitudinea fata de soferi conteaza

Ion Lixandru a subliniat importanta cointeresarii soferilor pentru a conduce economic. „Cei care obtin economii primesc bonificatii de 6 – 8% din venitul de cursa. Pot spune ca avem cativa soferi care au coborat la valori de consum care nu credeam ca mai pot fi atinse pe acest tip de camioane, ajungand cu 7-8 procente mai jos decat media normala. Asta inseamna ca avem ce imparti. In plus, cei mai buni primesc masinile noi, fac mai multi kilometri iar la fiecare sfarsit de an, atunci cand avem petrecerea cu toata compania, fiecare este tratat special, realizandu-se o premiere a soferilor.“

In paralel, pentru a obtine valori optime de consum, patronul Itia Sped a decis reducerea vitezei de deplasare la 85 km/h, diminuandu-se, totodata, timpul de mers in gol. „De asemenea, am purtat discutii cu beneficiarii pentru a evita supraincarcarile si folosim relatii avantajoase cu puncte cheie de alimentare motorina la un pret mai bun. Din punct de vedere al controlului, am inmultit reviziile injectoarelor“, a mai aratat Ion Lixandru.

Vizibilitate totala la un click distanta

Vincze Emil Csaba a subliniat, in acest context, ca sistemul de control al consumului de carburant comercializat de firma Tell Software nu este unul costisitor, amortizarea fiind una foarte rapida. In plus, abonamentul lunar care se plateste pentru fiecare camion monitorizat este la un tarif scazut. „Utilizatorul are contul lui, cu user si parola, iar datele de deplasare privind fiecare camion in parte pot fi vizualizate inclusiv de pe telefonul mobil. Intotdeauna, inaintea achizitionarii unor sisteme, se pune intrebarea daca merita investitia. In acest caz, intrebarea este cat anume au reusit soferii sa fure pana la montarea sa. Abia apoi administratorul va afla cu adevarat cat s-a furat pe fiecare kilometru parcurs si care este consumul real. In cazul ITIA Sped, s-a primit raspunsul“, a concluzionat Directorul Comercial pentru Romania al Tell Software.

Compania Tell a fost infiintata in anul 1998, avand obiect principal dezvoltarea si productia sistemelor de securitate electronice. Fabrica este amplasata in Debrecen, echipamentele folosite pentru productie fiind de ultima generatie, in conditiile in care este certificata ISO 9001.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.