A saptea forta feroviara din Europa

Ce inseamna sa transporti dintr-un foc 2.000 tone, care sunt avantajele, dar si restrictiile pe care le presupune transportul feroviar, am incercat sa aflam de la Calin Gratian, director general al CFR Marfa. Lansam, de asemenea, cu ocazia acestui interviu, o serie de articole prin intermediul carora vom incerca sa intram, in numerele urmatoare ale revistei, in culisele unui domeniu cu adevarat spectaculos.

Ce inseamna transportul feroviar de marfa, in prezent, in Romania?

Transportul feroviar de marfa este, in Romania, al doilea jucator ca importanta din domeniul transporturilor de marfa, adjudecandu-si aproximativ 14% din volumul total atat in trafic intern, cat si in cadrul operatiunilor de import-export.

Care este profilul clientului?

Este clientul care are un volum mare de marfa de transportat, care are un centru logistic important pentru incarcarea sau descarcarea trenurilor si, nu in ultimul rand, acces la sistemul feroviar public din Romania. În medie, un vagon transporta 54 t. Cu alte cuvinte, vorbim despre o investitie initiala substantiala. Facilitatile feroviare ar putea constitui insa un beneficiu important pentru multe companii de logistica. Ganditi-va ce ar insemna sa vii cu un tren de 2.000 t marfa pentru 20 de clienti, sa depozitezi marfa intr-un centru logistic si, de acolo, sa o transporti la client pe sosea. Ar fi vorba de mai putine camioane si de un pret unitar foarte bun.

Multi ridica argumentul ca transportul pe calea ferata este mult mai lent decat cel auto.

Cu siguranta, este mai lent, dar trebuie tinut cont de proportii. Un camion transporta aproximativ 20 t. De cate camioane este nevoie pentru a transporta marfa pe care o transporta un tren intreg de 2.000 t? Viteza comerciala este, intr-adevar, de 30-35 km/h, prin viteza comerciala intelegandu-se parcursul marfurilor, cu tot ceea ce inseamna opriri, operatiuni de predare-primire in frontiere, procese tehnologice necesare pentru circulatia acelui tren.

Cat face, de exemplu, un tren de la Bucuresti la Timisoara?

Nu poate face mai mult de 10-12 ore. Este vorba despre un parcurs bun si chiar comparabil cu transportul auto, mai ales in conditiile actuale, de blocaje pe Valea Oltului.

Care sunt asigurarile necesare?

Problemele legate de asigurari se rezolva in conformitate cu regulamentul de transport pe caile ferate din Romania. Orice client pagubit poate inainta un dosar comercial, in care anunta ce lipsuri sau ce vatamari a suferit marfa respectiva, si i se returneaza banii, acoperindu-i-se paguba 100%.

Cum se pazesc marfurile?

Depinde de transport. Sunt marfuri susceptibile de a fi supuse la acte de sustrageri sau vandalism si marfuri care nu sunt predispuse la asa ceva. Spre exemplu, am avut multe cazuri de sustrageri de fier vechi, cand pretul acestuia era foarte interesant. Împreuna cu clientii, am reusit sa pazim insa acele trenuri. Firmele de paza insotesc trenul, de regula agentii acestora fiind instalati la postul II al locomotivei, intervenind operativ in toate situatiile care impun acest lucru.

Cum a evoluat cererea in ultimii ani?

Pentru tarile din Estul Europei este tipica tendinta de usoara scadere a ponderii transportului feroviar din total marfuri transportate. Acest lucru este cauzat de investitiile in infrastructura rutiera si a taxelor foarte reduse.

Care sunt destinatiile pe care le ofera CFR Marfa?

Cel mai lung tren protocolat la ora actuala este Ciumesti (Dacia Pitesti)-Vallenton, langa Paris. Acesta este si cel mai lung tren din Europa, fiind vorba despre aproximativ 1.300 km. Protocolul prevede ca trenul sa ajunga in 110 ore la destinatie, dar transportul dureaza circa 90 de ore. Înainte de criza, frecventa era de un tren pe zi, iar acum sunt 2-3 trenuri pe saptamana. Pentru acest tren, exista paza privata pe teritoriile Romaniei, Ungariei si Frantei, in timp ce in Austria

si Elvetia nu este nevoie. În general, vagoanele noastre ajung pana in Suedia, in Danemarca, in Iran etc.

Putem sa vorbim in acest domeniu despre concurenta?

Din 2000, piata transporturilor feroviare din Romania s-a deschis, astazi existand, pe langa CFR Marfa, inca 26 de operatori care detin in total in jur de 30% din piata.

Cum sunt taxele de utilizare a infrastructurii comparativ cu alte state?

Comparativ cu alte state europene, in Romania, taxa pentru utilizarea infrastructurii feroviare este peste medie. Concret, in tara noastra taxa pentru utilizarea infrastructurii este de 14 lei pe tren km. Spre exemplu, tariful pentru un vagon plin cu frigidere pe traseul Bucuresti – Arad este de aproximativ 2.700 lei, dar atunci cand este vorba de un tren complet, se practica discounturi.

Ati aplicat pentru fonduri de la Uniunea Europeana?

În perioada urmatoare, vom participa in calitate de subcontractant alaturi de alti operatori feroviari de transport din Europa de Est la un proiect care a primit, prin programul Marco Polo II, o finantare in valoare de aproximativ doua milioane de euro. Pilotul va demara in aprilie, iar generalizarea va avea loc in iunie. Este vorba de 1-2 trenuri pe saptamana pentru inceput, asigurand o legatura intre localitatea Barletta aflata langa portul Bari si unul dintre porturile de la Adriatica. De acolo, pe cale ferata prin Muntenegru, Serbia, se intra pe la Stamora Moravita si se merge pana la Glogovat, langa Arad. În momentul de fata, suntem in discutii privind elementele tehnice de finete, pentru a pune la punct detaliile transportului. Tot in discutie pentru Dacia este un tren cu CKD, cu o frecventa sap tama nala, pana la Bremerhaven, langa Hanovra, avand ca destinatie finala fabricile din Columbia si Maroc. Acum, acest transport se face pe cale rutiera. Nu este un tren foarte usor de realizat, pentru ca este nevoie de o protocolare exacta, pentru a prinde navele exact cand au ajuns in port.

Care este parcul de vagoane al CFR Marfa?

CFR Marfa detine aproximativ 1.000 locomotive de linie, de tractiune, electrice, de 3.400, 5.100, 6.600 kW, diesel de 2.100 CP si diesel hidraulice de 1.250 CP. Acestea sunt bunurile cele mai de pret ale unui operator feroviar. Lor li se adauga aproximativ 50.000 vagoane. Un lucru demn de stiut este faptul ca suntem a saptea forta feroviara din Europa. De asemenea, parcul este foarte diversificat, de la vagoane Roos pentru transport de obiecte lungi (tevi, busteni etc), platforme pentru containere de toate dimensiunile, pana la vagoane de transport carbune, minereuri, vagoane-siloz de cereale.

Va multumim pentru timpul acordat.

– Pentru ca transportul pe calea ferata sa fie profitabil pentru client, acesta trebuie sa aiba de transportat cel putin 1.000 t marfa, sa aiba acces la o linie publica de cale ferata, sa o intretina si sa dispuna de personal calificat pentru a o opera.

– Clientului care asigura paza trenului prin intermediul unei firme autorizate i se acorda o reducere de 50% a tarifului de transport.

– Fiecare transport Ciumesti – Vallenton include peste 240 masini.

– Se lucreaza la solutia logistica pentru preluarea celor 30.000 automobile Logan pentru Germania.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.