Accent pe transparenta

Luna decembrie a marcat debutul activitatii pentru ISCTR (Inspectoratul de Stat pentru Control in Transportul Rutier). Despre stadiul in care se afla angajarea inspectorilor, strategia de control precum si prevenirea actelor de coruptie, am discutat cu Virgiliu Cucliciu, inspector de stat sef ISCTR.

Ziua Cargo: Ati declarat faptul ca veti adopta pentru ISCTR „modelul olandez“. Ce presupune acest lucru?

Virgiliu Cucliciu: Modelul olandez este unul al transparentei totale. Am fost la studii in 1992 in Olanda si in 1995 am fost invitat sa fac, alaturi de o echipa din Ministerul de Interne si Ministerul Transporturilor din Romania, un stagiu de pregatire in ceea ce inseamna controlul in trafic. Cu un an inainte, fusesera ei in Bucuresti si nu au fost foarte incantati de modul in care lucrau ai nostri.

In Olanda, absolut oricine din Ministerul de Interne, Justitie, Finante, Transporturi si patronat putea sa aiba acces la acel soft si putea vedea instantaneu ce se intampla cu masinile care faceau greseli in trafic vizavi de lege. Fiecare masina avea un „cazier“ si se stia cine este soferul, cate amenzi de acel gen a mai avut. Daca s-ar fi inceput de atunci implementarea si in Romania, ar fi fost mai simplu astazi. Practic, nu a facut niciodata nimeni un cazier in tara noastra. Acest pas va fi bun si pentru administratia Statului, si pentru patronat.

In ce stadiu va gasiti cu angajarile inspectorilor?

Am reusit deja sa angajam 250 de inspectori de trafic si 6 personal TESA, pe baza de examen. La TESA, numarul candidatilor inscrisi a fost 70. La prima triere, proba scrisa, au mai ramas 35 si dupa examenul oral au trecut doar 6 din 10 posturi disponibile. Am avut 130 de contestatii, prin care oamenii sperau ca isi pot mari nota, dar nu au avut cum. In baza Hotararii 286, aveam voie sa consemnam totul, lucru pe care l-am facut, si, in plus, ca sa nu mai existe dubii, i-am si filmat. Fiecare candidat are cd-ul lui.

Pentru inspectori, au fost peste 700 de candidati. Au trecut exa-minarea 147 din fostii angajati ai ARR, 3 RAR si 53 CNADNR. Unii dintre angajatii celor trei institutii nu au putut candida pentru ca au avut abateri. Pentru a candida, toti au trebuit sa dea un angajament in scris ca nu au firme in conexiune cu lumea transporturilor (scoala de soferi, transport, institut de pregatire profesionala etc), ca rudele apropiate pana la gradul 4 nu detin functii de conducere in astfel de firme si alte aspecte legate de integritate profesionala. In aceste conditii, multi nu au mai indraznit sa candideze. Ceilalti care au trecut examenul au venit din zona privata si unii chiar au fost someri, iar acestia din urma pot sa spun ca au avut note mai mari decat cei care proveneau din sistem.

Vom incepe, cu cei angajati, cursuri intensive de pregatire pe legislatie si pe modul in care te prezinti, pentru ca este evident ca nu ii pot trimite in control nepregatiti.

Pentru cele 70 de locuri ramase se va da concurs in ianuarie. Vor trebui ocupate in total 400 de locuri (cu tot cu postul meu). Dintre acestea, 256 sunt ocupate acum, diferenta urmand a se completa tot prin examen. Vor fi in total 320 de inspectori de trafic.

Cei 8 inspectori regionali trebuie numiti de catre doamna ministru al Transporturilor. Eu pot sa ii propun doar.

Care sunt urmatorii pasi?

Am luat de la RAR cateva containere MAHA, care vor fi amplasate in niste zone foarte fierbinti si vehiculele vor fi controlate prin intermediul acestui echipament, din toate punctele de vedere, la sis-temul de franare, directie, noxe etc. Vreau sa fiu sigur ca nu voi fi contestat pentru ca nu au stiut inspectorii sa opereze si de aceea vor fi pregatiti intensiv pe aceasta latura cei care vor sta pe centre fixe. De asemenea, cei care nu au lucrat niciodata in structurile Statului trebuie sa invete cum sa se aseze, astfel incat sa nu avem accidente. Am facut instructaj, dar vreau sa ii repartizez pe langa cei cu experienta, care sa ii indrume.

De la ARR am luat dubele si turismele care ne interesau, de la CNADNR am preluat o parte dintre vehiculele Fiat Doblo cu cantar, de la RAR deja au fost aduse. Parcul de vehicule de care dispunem acopera necesarul; avem peste 100 de masini. Cantarele de la ARR sunt cele mai noi si le voi folosi mai ales pe acestea. De la CNADNR vom lua numai cantarele avizate de Biroul de Metrologie.

Trebuie sa recunoastem ca a existat o mica greseala de calcul. Daca pana pe data de 3 decembrie a activat ARR, nu am avut timp, de exemplu, sa fac decolantarile si colantarile pana pe 4 sau 5 decembrie. Oricum, 36 de masini au plecat deja catre judetele lor si in-cep activitatea. 11 Fiat Doblo sunt gata si foarte repede vor fi si restul. In momentul de fata, sunt inspectori in trafic dintre cei care au experienta in domeniu. Cei care vin din afara structurilor intra in pregatire si, intr-o luna sau doua, vor fi si ei apti de a intra in trafic.

Aveti prioritati legate de concentrarea controlului pe anumite aspecte?

Nu am prioritati, am in schimb o idee asupra modului in care as vrea sa impart activitatile. Mi se pare foarte important sa dispara de pe sosele cei care nu isi platesc vinietele, sa fie penalizati cei care depasesc greutatea pe osie, urmand, apoi, toti cei care au incalcari flagrante ale legii, de exemplu transportul de calatori neconform din punct de vedere al sigurantei, orice care poate duce la pierderi de vieti omenesti. Siguranta rutiera este pe primul plan.

Tot dupa model olandez, acele camere de pe grinzile care traver-seaza soselele doresc sa fie echipate cu sistem GPS la care sa ma pot loga, iar echipajele mele sa poata observa din timp ce se intampla. In Olanda, de asemenea, exista si cantarire dinamica, care masoara numarul de osii, sarcina pe osie, spune inclusiv si pe a cata osie ai depasirea. Trec in fata lui, ii fac semn sa ii urmeze, il duc in prima parcare si il verifica din toate punctele de vedere, astfel incat a doua oara sa nu mai indrazneasca. Atata timp cat totul este monitorizat electronic, erorile sunt minime. Si in cazul transportului de persoane este vorba despre masa. Multi modifica artizanal microbuzele, de exemplu de la 14+1 la 19+1 si mai transporta si calatori ingramaditi, in picioare.

Daca este viata oamenilor pusa in pericol, nu am sa fiu tolerant.

Cum veti tine sub control aspectele legate de coruptie?

Tintesc aceste nereguli din capul locului. Doamna ministru m-a intrebat daca sunt in stare sa demasc coruptia si am raspuns afirmativ. Prima surpriza pe care o pregatesc – si deja am inceput dis-cutiile cu oameni cu care am mai colaborat pentru a ataca fondurile structurale – este crearea unui echipament special. Toti inspectorii din trafic vor purta vesta cu GPS, cu hard-disk, cu baterii si cu camera video. Tot ceea ce vad se inregistreaza. Cel care si a oprit camera este chemat instantaneu la baza si nu mai intra in trafic pana cand nu da explicatii despre ce s a intamplat.

In plus, nu vreau sa fac controale la firma decat cu tematica data. Tot ce cer inspectorii transportatorilor va fi prin Posta si vor fi obligati sa pastreze si sa prezinte documentele. Nu se vor vedea unii cu altii.

Cum vedeti colaborarea cu patronatele?

Imi propun o colaborare in zona legislativa si in cea de aplicare a legilor. Astfel, in momentul in care vin cu sugestii corecte pentru segmentul de piata pe care activeaza, pot sa insist ca anumite aspecte sa fie modificate. Interesul oricarui om de buna credinta este ca tara sa functioneze corect. Cel care trebuie sa aplice legea sunt eu si nu sunt de acord sa aplic o lege stramba. Deci, conditia de colaborare cu patronatele este sa stam in interiorul legii, nu pe marginea sau in afara ei. Vom incerca sa organizam discutii si vreau sa aduc media de fata pentru a nu mai exista dubii legate de pozitia fiecaruia. Transparenta discutiilor va fi una dintre conditii.

Virgiliu Cucliciu, inspector de stat sef ISCTR:

„Daca vom face un calcul minim cati soferi profesionisti circula pe soselele Romaniei la ora actuala, constatam ca sunt aproximativ 300.000, numai romani. Stiti ce inseamna daca 10% din ei lasa cate 100 de lei in acest sistem? Valoarea cumulata este imensa. Iar pagubele inregistrate de Romania prin distrugerile pe care le produc sunt cu atat mai mari. Nu ne permitem sa continuam asa.

Nu putem face un mecanism economic viu din transporturile rutiere decat daca toti cei care nu respecta legea dispar sau sunt determinati sa o respecte. Dar trebuie actionat mai mult in spiritul legii, pentru ca litera distruge uneori spiritul.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.