Afacerile de familie, la primul schimb de generaţii

Trei sferturi (74%) dintre afacerile de familie din România au înregistrat o creştere a cifrei de afaceri în ultimul an financiar, față de numai 65% la nivel global, arată ediţia 2015 a raportului PwC Family Business Survey.

În privința perspectivelor de creştere pentru următorii 5 ani, antreprenorii din România sunt mai rezervaţi decât omologii la nivel global: 75% versus 85%. Concret, 62% dintre respondenţii români se aşteaptă la o creştere constantă a afacerii lor, iar alţi 13% mizează pe o creştere rapidă şi agresivă. Rezultatele sunt asemănătoare cu cele din ediţia precedentă a sondajului.

Provocări

Cele mai importante trei provocări din interiorul organizaţiei, în următorul an, sunt, pentru respondenţii din România, atragerea personalului cu abilităţi cheie (49%, în creştere cu 10% faţă de ediţia anterioară) – într-o măsură mai mare decât omologii lor la nivel global (39% versus 28%) -, dezvoltarea afacerii şi a portofoliului de produse (23% şi respectiv 25%, în creştere faţă de ediţia precedentă a studiului, respectiv 6% în România și 10% global). Cele mai importante trei provocări din exteriorul organizaţiei sunt, în următorul an, condiţiile pieţei şi incertitudinea din Zona Euro (56%), politicile guvernamentale şi reglementările (38%) şi concurenţa acerbă (28%).

Pentru următorii 5 ani, principalele provocări pentru afacerile de familie din România sunt nevoia de inovare continuă, contextul economic general, instabilitatea pieţei, atragerea personalului cu abilităţi cheie, competiţia acerbă şi globalizarea accentuată. „Afacerile de familie au învăţat să navigheze în ape tulburi şi încep să gândească pe termen lung, din moment ce nevoia de inovare trece în fruntea listei preocupărilor lor, după ce, în ediţia anterioară a sondajului, situaţia economică generală era percepută drept principala ameninţare”, a declarat Alexandru Medelean, liderul echipei de Servicii Integrate pentru Antreprenori şi Afaceri de Familie, din cadrul PwC România.

La rândul său, Ionuţ Simion, partener, liderul echipei de Servicii Fiscale pentru Antreprenori şi Afaceri de Familie – PwC România, a precizat că „antreprenoriatul românesc parcurge una dintre cele mai importante etape ale evoluţiei sale din 1989 până în prezent: primul schimb de generaţii”. „Această etapă se va finaliza fie cu păstrarea afacerii în familie (transferul către noua generaţie), fie cu vânzări şi, din păcate, chiar cu dispariţia unor companii. Proporţiile acestor transformări sunt greu de anticipat, însă cu siguranţă vom vedea poveşti de succes, dar şi drame. Din această perspectivă, atât costurile cât şi beneficiile acestui proces se vor regăsi în portofelul fondatorului şi, prin urmare, ele trebuie asumate cu mare atenţie şi cu toată responsabilitatea”, a adăugat el.

„Cernute de criză, cele mai multe afaceri de familie din România se află într-un moment de schimbări importante. Modul în care îşi vor valorifica avantajele şi vor răspunde provocărilor, atât cele interne cât şi cele ale unei pieţe globale, în care viteza schimbărilor depăşeşte orice previziune, va fi decisiv pentru viitorul capitalului românesc”, a conchis Mihai Aniţa, partener, liderul echipei de Servicii de Audit pentru Antreprenori şi Afaceri de Familie – PwC România.

Perspective

Raportul scoate în relief trei preocupări majore pentru afacerile de familie din România:

  • Nevoia de profesionalizare – de la sisteme şi proceduri până la conducerea companiei – devine din ce în ce mai mult o preocupare centrală a afacerilor de familie. Importanţa profesionalizării modului în care acestea operează a crescut faţă de ediţia anterioară a studiului, în condiţiile accentuării presiunii asupra preţurilor, creşterii costurilor şi influenţei mega-tendinţelor care schimbă mersul economiei globale. Profesionalizarea afacerii trebuie însoţită şi de o „profesionalizare” a familiei şi a raporturilor acesteia cu compania.
  • Planificarea succesiunii. Există o dinamică a „factorului familie” care poate avea un impact major asupra companiei, impact care pare să fie ignorat deocamdată de către o parte din afacerile de familie. Unul dintre aspectele principale în ceea ce priveşte „factorul familie” se referă la abordarea succesiunii.
  • Importanţa inovării. Afacerile de familie din România consideră că le este mai dificil să fie competitive în actualul context economic şi sunt conştiente de nevoia de a ţine pasul cu schimbările într-un mediu din ce în ce mai fluid şi disruptiv, unde inovaţia este cheia, însă disponibilitatea competenţelor este limitată iar competiţia este tot mai agresivă.

Cum s-a realizat sondajul

Sondajul PwC a luat în considerare companiile cu o cifră de afaceri mai mare de 5 milioane de dolari. Au fost derulate 2.378 de interviuri telefonice semistructurate şi chestionare online cu factori de decizie (proprietari şi directori executivi) din cadrul afacerilor de familie din peste 40 de ţări la nivel global în T3 din 2014, prin intermediul Kudos Reasearch din Londra. În România, au fost derulate 61 de interviuri.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.