Asigurarea unui sistem unitar de examinare la nivel national, imbunatatirea actului de control, aplicarea unitara a legislatiei, gasirea unor solutii pentru optimizarea pregatirii sunt cateva dintre subiectele dezbatute luna trecuta, la Brasov, unde s-a desfasurat Simpozionul National al scolilor de soferi, organizat de catre Federatia Nationala a Patronatelor Formatorilor din Transportul Rutier din Romania (FNPFTRR).
O prima problema ridicata de reprezentantii scolilor de soferi a fost legata de dialogul dificil dintre comisia de examinare din fiecare judet si scolile de soferi, acesta fiind unul dintre motivele pentru care nu exista un sistem unitar de examinare la nivel national. „Daca o persoana va da examen in zece judete, riscam sa avem zece rezultate diferite, asta pentru ca examinatorii au moduri diferite de a vedea lucrurile si nu cunosc principiile pe baza carora se face examinarea. De altfel, tot invatamantul romanesc este in suferinta. O cauza este si implicarea in examinarea pentru accesul la diverse meserii a unor persoane angajate si pregatite pentru alte activitati, dar nepregatite pentru activitatea de invatamant. Astfel, au fost delegati in comisiile de exa minare pentru acces la profesie angajati ai diverselor ministere, structuri bugetare, pe baza unui singur criteriu – sa-si acopere salariul mic de bugetar. As putea sa dau si un exemplu comic, pana la un punct, daca nu ar avea urmari neplacute pentru candidat. Pentru a obtine atestatul de instructor, candidatul trebuie sa parcurga doua probe, un chestionar si o proba practica, acestea sustinandu-se in zile diferite. Candidatul de clarat «admis» la proba teoretica, dar absent la proba practica (de exemplu, este bolnav) a fost de clarat «respins» de domnul examinator“, a aratat Adrian Cascaval, presedinte FNPFTRR.
Concurenta neloiala
Cea mai raspandita si mai greu de combatut forma de concurenta neloiala este reprezentata, in cazul scolilor de soferi, de situatiile in care orele de pregatire sunt realizate doar pe hartie. „Pentru categoria B, de exemplu, se impun 30 de ore de conducere, dar nu se poate demonstra ca acele ore chiar s-au facut, si atunci cei mai multi se prefac ca fac aceste ore. Este un aranjament intre scoala si cursant“, a explicat Adrian Cascaval. O propunere a FNPFTRR pentru a imbunatati situatia a fost aceea ca numarul de ore de pregatire sa fie decis de scoala pe baza aptitudinilor cursantilor. „O scoala corecta ar trebui sa poata determina si folosi capacitatile si aptitudinile cursantului. Pentru aceasta este nevoie de un bun profesor, cu calitati care pot fi valorificate in acest sens si abia atunci va exista o concurenta corecta. Scoala trebuie sa decida cand elevul este pregatit si trebuie sa semneze si sa raspunda pentru asta“, a declarat presedintele FNPFTRR. Federatia a semnalat si ne concordantele aparute in unele ca zuri intre ARR-ul central si agentiile judetene. „Au fost trimise in teritoriu diverse instructiuni, proceduri, privind aplicarea reglementarilor pentru scoli de soferi, care ori au fost implementate diferit, ori unele agentii locale pretind ca nu le-au primit, cu toate ca noi aveam in for matii de la centru ca au fost tri mise. In unele locuri, scolile serioase erau marginalizate in detrimentul scolilor care incalcau regulile“, a precizat Adrian Cascaval.
Motive pentru amenzi
Recent desfasurata campanie de control privind activitatea scolilor de soferi a starnit, de asemenea, o serie de nemultumiri. „Au existat scoli carora li s-au dat amenzi si s-a cerut sus pendarea autorizatiei pentru ca nu au prezentat cazierul cursantilor in original, de parca asta era marea problema a scolilor de soferi. Sunt scoli care nu fac ore deloc si nu le controleaza nimeni, in schimb au fost scoli corecte ce au fost amendate cu 4.000 lei pentru ca au facut orele de noapte in luna august incepand cu ora 21. Amenda a fost data pentru ca, spun organele de control, in luna august noaptea incepe cu ora 21:30. Ei spun ca nu am respectat pro gra ma scolara, dar eu vin si intreb – cei care n-au facut orele deloc ce patesc? Probabil vor primi si ei, cel mult, aceeasi amenda de 4.000 lei. Ambele cazuri intra la nerespectarea programei“, a declarat Adrian Cascaval. FNPFTRR a cerut afisarea detaliata pe site-ul ARR a principalelor motive pentru care scolile de soferi sunt amendate. Aplicarea legii cu aceeasi masura si specializarea inspectorilor sunt alte deziderate ale federatiei. „Ni s-a promis, si speram ca se va intampla cat mai curand, ca inspectorii sa fie specializati si impartiti, unii sa faca autorizarile, altii controlul si, probabil, din acel moment, lucrurile se vor schimba in bine“, a spus presedintele FNPFTRR.
Monitorizare imbunatatita
FNPFTRR isi propune o crestere a transparentei scolilor de soferi in relatia cu clientii, astfel incat acestora din urma sa li se explice clar ce vor primi in urma taxei platite. „S-au intalnit cazuri cand i se spunea cursantului ca pretul este 400 lei, dar fara TVA, sau ca, pe langa acesti 400 lei, trebuie sa achite si combustibilul la pompa si, astfel, ajungi de fapt la un pret mai mare decat la o scoala co recta“, a aratat Adrian Cascaval. De asemenea, printr-o colaborare mai buna intre ARR si Politie, se spera eliminarea sau macar reducerea situatiilor in care persoane se prezinta la examen fara a efectua pregatirea in cadrul unei scoli de soferi. Monitorizarea elevilor inscrisi la scoli pana in momentul in care se prezinta la examen ar putea fi realizata printr-un program pe calculator. „Astfel, nu vor mai exista persoane care vor alege sa urmeze cursurile unei scoli doar pentru ca in loc sa termine scolarizarea in 5 saptamani, o «finalizeaza» intr-una singura. In plus, cerem sa se afiseze pe site-ul DRPCIV numarul de cursanti prezentati la primul examen, pentru ca sunt foarte multe scoli si instructori care fac zeci de cursanti intr-o luna, ceea ce, conform numaru lui de ore disponibile, ar fi imposibil si, astfel, cei care fraudeaza pot fi prinsi cu usurinta prin acest sistem“, a completat Adrian Cascaval. Starea precara a modului in care se efectueaza pregatirea in scolile de soferi este oglindita si de datele statistice. Rezultatele la primul examen pentru obtinerea permisului de conducere arata o promovabilitate de 20-22%. „Asemenea rezultate te fac sa te intrebi de ce mai este necesara scoala, pentru ca probabil un procent similar ar reusi sa promoveze si fara a face cursuri“, a spus presedintele FNPFTRR. In aceste conditii, o parte dintre membri FNPFTRR sustin implementarea unui criteriu de performanta pentru scolile de soferi.
Astfel, s-a propus ca scolile care nu au rezultate pozitive de peste 50% sa fie inchise.
Top al calitatii
Anual, cu ocazia acestui eveniment, se realizeaza un top al calitatii pentru scolile de soferi, ce nu se bazeaza pe cifra de afaceri, ci pe performanta. Practic, se masoara rezultatele obtinute la examenele pentru permisul de conducere. „incercam sa stimulam scolile pentru a oferi un produs educational de calitate. Topul este realizat pe fie care judet in parte si a fost organizat pe doua sectiuni, teorie si partea practica. Din pacate, inregistram la nivel national rezultate mult diferite, sunt judete unde instructorii au un procentaj de 100% reusita, dar si judete cu 50-60% reusita, ca medie. Aceste diferente provin din modul diferit in care comisiile examineaza in fiecare judet si de aceea este greu sa facem un top national“, a explicat Adrian Cascaval.
Adrian Cascaval, presedinte FNPFTRR:
„In Romania, exista doua mari tipuri de scoli de soferi: cele serioase si cele care au fost create special pentru a sustine un sistem infractional si care promoveaza altceva decat calitatea.“
Criza a lovit si scolile de soferi, iar examinarile la nivel national au scazut cu 30-35% in 2010 fata de 2008.
Radu BORCESCU