Agility Emerging Markets Logistics Index 2012 – Incredere in Orientul Mijlociu

Incertitudinea economica globala si tulburarile politice din Orientul Mijlociu nu influenteaza negativ foarte mult atractia pietelor in dezvoltare, care arata semne de reducere a dependentei de pietele dezvoltate, in competitia pentru a deveni hub-urile comerciale ale viitorului, dupa cum arata Indexul Logistic Agility al Pietelor in Dezvoltare, editia 2012 (Agility Emerging Markets Logistics Index 2012).

In al doilea semestru al anului 2011, cresterea a incetinit in aproape toate regiunile la nivel mondial, intr-o vreme in care regimurile din Egipt, Libia, Tunisia si alte state din Orientul Mijlociu pareau a intra in colaps in fata turbulentelor populare. In ciuda incetinirii ritmului economic si a schimbarilor politice, productia/prestatia unor economii precum cea a Braziliei, a Chinei sau a Indiei ramane la un nivel inalt, iar tarile asa-zisei Primaveri Arabe sunt considerate in prezent zone atractive pentru a face business, se arata in recent publicatul Index Logistic Agility al Pietelor in Dezvoltare, editia 2012. Indexul anual are sub vizor 41 de piete in dezvoltare pe care le ierarhizeaza in functie de potentialul lor investitional si de progresul inregistrat in fiecare an. Gradul de atractivitate este masurat dupa: marimea si cresterea pietei, compatibilitatea pietei (investitii straine directe, securitate, urbanizare si distribuirea averilor) si conectivitatea pietei respective (infrastructura de transport intern si international). Raportul, sponsorizat de catre furnizorul global de servicii logistice Agility, este realizat de Transport Intelligence, un furnizor de marca de cercetari experte si analize din domeniul industriei logistice globale. Au fost chestionati 550 de directori de logistica, facand din Index cel mai mare studiu de pana in prezent din sectorul logistic al pietelor in dezvoltare. Studiul ofera pentru prima data o analiza comerciala din 2005 pana in 2011.

Top 10 actori de pe piata

Tarile care au dominat clasamentele continua sa fie cele care combina dimensiunea cu o crestere robusta. China s-a clasat pe locul intai, India pe locul doi si Brazilia pe trei. Pe locurile 4 si 5 s-au clasat Arabia Saudita si Emiratele Arabe Unite (EAU), Indonezia pe 6 si Rusia pe 7. Malaezia a urcat trei locuri in clasament fata de anul anterior, situandu-se pe locul 8, pe 9 e Chile si pe 10 a cazut doua locuri Mexicul. China si India si-au crescut scorurile de Index, o indicatie a faptului ca au facut pasi importanti pentru a-si creste atractivitatea ca piete. China s-a distantat de alte piete emergente, inclusiv de India (locul 2), care este stanjenita de scorurile sub-mediocre obtinute la capitolele compatibilitatii si conectivitatii pietei. Desi scorul Braziliei la capitolul infrastructura ramane slab, investitiile se vor intensifica in contextul pregatirilor pentru Campionatul Mondial 2014 si pentru Jocurile Olimpice din 2016. Subliniind vioiciunea Orientului Mijlociu, Arabia Saudita a cunoscut o crestere puternica a scorului si a dominat indexul de compatibilitate, ceea ce inseamna ca piata sa este usor accesibila pentru companiile straine si impune putine bariere. EAU a urcat pe locul cinci, depasind Indonezia. Emiratele continua sa domine clasamentul la capitolul conectivitatii, ca rezultat al masivelor investitii in infrastructura din ultimii ani, alaturi de conexiunile puternice pe shipping si de accesul liberal la piata. In ciuda faptului ca dispune de mai multe materii prime decat China, India si Brazilia, Rusia a terminat pe ultimul loc intre economiile BRIC (Brazilia, Rusia, India si China). Faptul ca se bazeaza pe exporturile de energie face Rusia vulnerabila la fluctuatiile de preturi. In acelasi timp, amenintarile la adresa securitatii, barierele de piata, coruptia si instabilitatea politica sunt inca handicapuri serioase pentru Rusia. In ciuda dimensiunii pietei si a potentialului de crestere, Indonezia a coborat un loc, pe 6, trasa in jos de scoruri slabe la compatibilitate si conectivitate. In Mexic, crimele, violentele si traficul de droguri au scazut scorul pentru compatibilitate si au plasat aceasta tara pe locul 10 in Index. In timp ce economiile BRIC au atras volume mari de investitii straine incepand din anii 90, alte „stele“ se ridica pe firmament, printre acestea numarandu-se Indonezia (locul 6), Vietnam (27) si Turcia (11) – care prezinta oportunitati crescute pentru companiile logistice, in contextul intensificarii tendintelor de optimizare a distantei intre resurse, productie si piete de desfacere. Aceste economii ofera un mediu stabil si o crestere rapida. Africa face progrese sustinute, gratie unor jucatori precum Africa de Sud, Maroc si Etiopia. Regiunea continua sa beneficieze de resurse naturale uriase, iar cererea pentru aceste resurse din Asia si din Orientul Mijlociu este in crestere. In ciuda unei serii de obstacole de lunga durata, pietele africane ofera promisiuni in crestere investitorilor. Expunerea Africii la fluctuatii de preturi va fi limitata in cazul in care cererea globala ramane rezonabil de puternica.

Coridoare comerciale

Cu schimbari in fluxurile comerciale mondiale care conduc la dezvoltarea unor noi coridoare comerciale maritime si aeriene, Indexul subliniaza schimbarile si tendintele majore in aceste coridoare intre anii 2005 si 2011. In privinta volumelor de marfuri in traficul maritim, Argentina si Turcia isi revendica drepturile. Exporturile Argentinei catre Europa iti adjudeca un surprinzator loc patru in randul nou aparutelor coridoare comerciale, depasind pe cele ale Rusiei, Turciei, Ucrainei, Africii de Sud, Indiei si Egiptului. In randul pietelor emergente, China este cel mai important importator de bunuri din Statele Unite si Uniunea Europeana, dar Turcia se situeaza pe locul 2, la mica distanta. Europa a depasit Statele Unite in calitate de cel mai important partener comercial al Chinei. Importurile din UE ale Chinei arata o crestere uriasa – 96% intre 2005 si 2011 – cererea interna capatand din ce in ce mai multa insemnatate ca propulsor. Cel mai mare coridor comercial in curs de dezvoltare dintre toate presupune expeditii maritime din China catre Uniunea Europeana, traficul fiind estimat la 50,48 milioane t in 2011. Volumele in transport maritim (oceanic) cu cresterea cea mai accentuata evidentiaza evolutia Orientului Mijlociu, a Africii si a Americilor. In frunte se situeaza Omanul: schimburile comerciale ne-petroliere intre Oman si UE au crescut aproape de zece ori intre 2005 si 2011. Quatar, Arabia Saudita, EAU si Kuweit manifesta la randul lor o diversificare de succes in afara sectorului energetic. Evolutii foarte bune au si Maroc, Bolivia, Paraguay, Vietnam, Peru, Uruguay, Africa de Sud, Tunisia, Argentina si Mexic. Pe cealalta directie, coridoarele comerciale cu dezvoltarea cea mai rapida sunt acelea care transporta marfuri din Statele Unite si UE catre Paraguay, Vietnam, Nigeria, Tunisia, Uruguay, Oman si India.

Volumele aeriene globale

Surprizele Topului 10 dupa volumele transportate catre SUA/UE includ Kenia, Columbia, Chile si Peru, antrenate de exporturile de marfuri perisabile. Exporturile aeriene keniene catre Uniunea Europeana au crescut cu un incredibil 134% intre 2005 si 2011. Cel mai mare coridor comercial aerian in functie de volum este din China catre Uniunea Europeana, cu 1,13 milioane tone in 2011. Topul 10 importatori din SUA/UE include tarile BRIC, dar cu Emiratele Arabe Unite intercalate printre ele. EAU si-a adjudecat un surprinzator loc 4. Africa de Sud se claseaza pe locul 8, Turcia pe 9 si Mexicul pe 10. Africa si Americile domina culoarele comerciale aeriene cu cea mai rapida dezvoltare. Exporturile Etiopiei catre SUA si UE se claseaza pe locul 1 cu cafea si alte tipuri de produse. Nigeria, Kenia, Maroc si Tunisia se afla printre primii zece exportatori cu cea mai rapida crestere. Ţarile americane prezente in Top 10 sunt Chile, Ecuador, Peru si Mexic. In cealalta directie, Paraguay conduce, Quatar si Oman manifestand cresteri substantiale ale volumelor de import pe aerian.

Orientul Mijlociu – „deschis pentru afaceri“

43% dintre respondentii Indexului privesc fenomenul Primaverii Arabe ca facand aceasta regiune fie mai atractiva, fie chiar mult mai atractiva ca tinta de investitii, cu inca 24% care considera ca tumultul de anul trecut nu are nici un impact. Dupa tarile BRIC, profesionistii arata catre Turcia si Vietnam, considerand ca au un potential imens ca piete majore ale viitorului, iar EAU pentru investitiile sale masive in porturi, aeroporturi, infrastructura rutiera si feroviara. Africa de Sud, Mexic si Indonezia sunt la randul lor in Top 10 al „pietelor viitorului“.

Bariere in calea afacerilor

Cea mai importanta bariera in calea afacerilor este considerata infrastructura deficitara de transport, in timp ce coruptia si politicile guvernelor au urcat mai sus in clasamente ca aspecte care cauzeaza ingrijorare. Procedurile vamale dificile si obstacolele in stabilirea unei afaceri figureaza la randul lor printre primele 5 cauze. Securitatea a coborat cateva locuri ca impediment in Indexul 2012.

Viitoarele staruri investitionale

Profesionistii desemneaza Brazilia ca destinatia cea mai importanta a noilor investitii in urmatorii cinci ani, parte datorita cererii globale pentru resursele naturale ale Braziliei. Selectarea Braziliei a reprezentat intrucatva o indepartare de China si India ca principale tinte investitionale. Rusia, cea de-a patra piata BRIC, este pe locul 4. Urmeaza Vietnam, Mexic si Turcia, toate piete aflate in puternica dezvoltare. Africa de Sud si Argentina sunt ambele piete surpriza in top 10. Marocul si Algeria au depasit cu brio impactul Primaverii Arabe. Venezuela si Chile au avut la randul lor evolutii bune.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.