Pentru Ahead Logistics abordarea transportului electric a însemnat începutul unui parteneriat cu un client nou. Și vehiculul achiziționat a presupus abordarea unui nou segment pe zona de masă maximă autorizată, pentru operatorul logistic. Iar dacă la începutul acestui an abordam, în cadrul „Ghidului pentru managerul de transport și logistică”, modul în care a fost abordate elementele contractuale, revenim cu feedback, după ce van-ul a rulat mai multe luni.
Așa cum precizam, la începutul acestui an, în parcul Ahead Logistics a intrat un van electric, marca Ford, cu o capacitate de 4 paleți, în condițiile în care cele mai mici camioane din flota cărăușului aveau, până la acel moment, o masă maximă autorizată de 12 tone. Vehiculul a fost comandat special pentru aplicația clientului proaspăt înscris în portofoliul cărăușului, iar compania a beneficiat, la achiziție, de o serie de condiții pe care grupul din care face parte beneficiarul le-a negociat, la nivel internațional. Dar, chiar în aceste condiții, suma a rămas una semnificativ mai mare decât în cazul unui van cu propulsie pe motorină.
Lucrurile au fost, însă, bine puse la punct privind operarea, clientul fiind responsabil de alimentarea vehiculului cu curent electric, utilizat în curse relativ scurte, în zona limitrofă hub-ului central al acestuia.
Reacția șoferilor
Pe scurt, șoferii au fost reticenți la vehiculul nou. „Până în momentul în care am găsit șoferul potrivit, la volanul van-ului electric s-au succedat mai mulți șoferi, care nu s-au putut adapta, în ciuda faptului că este vorba despre un program lejer de lucru, ținând cont de frecvența curselor. În plus, Ford Transit Electric este foarte ușor de condus, dovedindu-se un vehicul foarte facil de manevrat”, ne-a povestit Mircea Mănescu, director general Ahead Logistics, menționând că, în timpul utilizării, van-ul a arătat o autonomie similară celei transmise de producător, de 250 – maximum 300 de kilometri, în funcție de nivelul de încărcare și de stilul de condus. „Există o serie de bune practici care păstrează nivelul de autonomie la un nivel maxim, precum pregătirea mașinii și încălzirea habitaclului în timp ce vehiculul este încă la încărcare, sau condusul preventiv,” observa directorul general Ahead Logistics, adăugând că șoferul poate acționa o serie de funcții ale mașinii prin intermediul telefonului, înainte de intrarea în cursă, fără a fi necesară prezența sa la bord.
Dar cel mai important test de autonomie îl reprezintă iarna, iar vehiculul nu s-a confruntat, deocamdată, cu temperaturi foarte reduse.
Mircea Mănescu: „Suntem mulțumiți de raportul calitate/preț, în condițiile în care vehiculul nu a avut nicio problemă tehnică, în perioada de 4 luni în care l-am utilizat în sistem de curierat.”
În prezent, van-ului i se atașează un lift pentru paleți, mai potrivit decât cel pe care l-a avut în dotare în varianta originală.
Vehiculul care „a spart gheața”
„Am vrut să intrăm în zona asta de sustenabilitate, pentru că avem clienți, în special companii multinaționale, care au început să se intereseze de transport electric. Cererile vin mai ales de la nivel de grup. Am spart gheața cu van-ul de 3,5 t și avem în vedere acum achiziționarea unui cap tractor electric”, a menționat Mircea Mănescu, observând, însă, că interesul clienților pentru variante electrice de transport s-a redus în ultimul timp, chiar dacă există deschidere în această direcție.
Rețeaua de încărcare rămâne, însă, o problemă.
„Am discutat cu reprezentanții unei mari companii de distribuție de carburant, cu privire la amplasarea de stații de încărcare pentru camioane în benzinării, dar mi s-a explicat că nu dispun de capacitatea energetică necesară pentru un astfel de consum. Acesta este un impediment major pentru ca industria de profil să facă pasul spre transportul electric.”
„Camioanele electrice nu pot face mulți kilometri, situație în care factorul «timp» devine esențial”, observa Mircea Mănescu. „Iar, în acest context, dezvoltarea unei rețele de stații de încărcare este esențială, iar implicarea, în această direcție, a celor care oferă deja soluții de alimentare cu carburant clasic este una oportună. Vom putea aborda, astfel, rute mai lungi, ceea ce ar permite o mai bună amortizare.”
Altfel spus, costul per kilometru s-ar putea reduce semnificativ, în situația unui sistem performant în care să fie utilizat camionul. O variantă ar fi inclusiv folosirea șoferilor în mai multe schimburi.
Dar toate aceste soluții trebuie gândite și aplicate în colaborare directă cu clientul, care, în cazul transportului electric, trebuie să își asume, cel puțin în prezent, costuri mai mari și provocări suplimentare.
Van-ul electric a fost primul vehicul cu masa maximă autorizată de 3,5 t, din flota Ahead Logistics, unde cel mai mic camion avea 12 tone.
Facturarea, abordată diferit
„Pentru că numărul kilometrilor parcurși va fi unul mic, este dificil să facturăm bazându-ne pe acest indicator. De aceea, am agreat un cost lunar, având la bază atât cheltuielile fixe, cele de regie a firmei cât și pe cele variabile, inclusiv remunerația șoferului. Factura este emisă, de fiecare dată, la sfârșitul lunii”. Directorul general Ahead Logistics ne-a explicat că perioada pentru care a fost încheiat contractul, pentru van-ul electric care a intrat în parcul firmei la începutul anului, este de 3 ani, în condițiile în care amortizarea mașinii a fost gândită pentru o perioadă de 4 ani.
În situația în care este vorba despre un camion de mare tonaj, sistemul se poate păstra, dar impactul financiar va fi unul mult mai mare. Și întotdeauna este foarte important dacă își asumă clientul infrastructura de încărcare, la depozit. Tot el este cel care trebuie să creeze și premisele pentru optimizarea traseelor, bineînțeles, adaptate la nivelul de autonomie a vehiculului.
„Open book”, singura variantă
Un lucru este cert. Transport electric nu poate fi făcut decât într-o formulă de colaborare „open book” cu clientul… Cel puțin aceasta este concluzia directorului general Ahead Logistics. „Să operezi în sistem «open book» reprezintă singura variantă posibilă, pentru că vorbim despre costuri semnificativ mai mari, care trebuie explicate, în mod transparent. Sunt costuri pe care beneficiarul trebuie să le poată verifica oricând, pentru că le vom asuma împreună. La fel și riscurile!”
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro