Airbus A380: Gigantul zburător

De data aceasta, nu vă vom prezenta o destinație inedită de călătorie sau vreo clădire spectaculoasă, ci un vehicul cu care se poate porni către aceste destinații, și anume cel mai mare avion de pasageri aflat în folosința curentă a unor linii aeriene la nivel internațional.

Airbus A380 este o aeronavă cu două niveluri și cu patru motoare, dimensiunile impresionante făcând mai multe aeroporturi la nivel internațional să își modifice și modernizeze infrastructura pentru a o putea deservi. Inițial, a purtat numele de A3XX și a fost proiectată să „atace” monopolul Boeing de pe piața de avioane de dimensiuni mari. Primul zbor al acestui model a avut loc pe 27 aprilie 2005, avionul intrând în serviciul comercial în octombrie 2007, la Singapore Airlines.

Nivelul superior al A380 se extinde pe toată lungimea fuselajului, modelul făcând parte, totodată, din categoria aeronavelor cu lățime extinsă. Astfel, A380-800 oferă o suprafață de 478 mp spațiu utilizabil la nivelul podelei, cu 40% mai mult decât ocupantul locului 2 în topul celor mai mari avioane de pasageri, Boeing 747-8. Capacitatea este de 525 persoane în configurație pe trei clase de confort sau până la 853 persoane în configurație exclusivă „economy”. Modelul are o autonomie proiectată de 15.700 km, suficientă, de exemplu, pentru un zbor non-stop de la Dallas (SUA) la Sydney (Australia) și o viteză de croazieră de aproximativ 900 km/h.

În ianuarie 2015, Airbus avea la activ 317 comenzi ferme și 153 unități livrate. Compania Emirates are cele mai multe avioane de acest tip comandate, și anume 140 unități, din care 58 au fost deja livrate.

Dezvoltarea proiectului

În 1988, un grup de ingineri de la Airbus, conduși de Jean Roeder, a început în secret lucrul la o aeronavă de capacitate ultra-înaltă (UHCA), atât pentru a completa propria gamă de produse, cât și pentru a rupe monopolul lui Boeing instaurat pe acest segment de piață încă din anii 70. Roeder a primit aprobarea conducerii pentru evaluări suplimentare ale proiectului în iunie 1990, în același an fiind anunțat oficial în cadrul târgului Farnborough Air Show, având în plan realizarea unor costuri de operare cu 15% mai mici decât în cazul unui Boeing 747-8.

Airbus a organizat patru echipe de designeri, câte una din partea fiecărui partener (Aerospatiale, British Aerospace, Deutsche Aerospace, CASA), pentru a propune noi tehnologii. Proiectele de design au fost prezentate în 1992, când a fost ales cel mai competitiv dintre ele pentru implementare.

În iunie 1994, Airbus a anunțat proiectul A3XX, iar din 1997 până în 2000, în timpul crizei financiare Est-asiatice, a „rafinat” și șlefuit designul, adoptând o configurație pe două niveluri (double-decker). Deși proiectele inițiale luau în considerare inclusiv organizarea unor magazine duty-free, restaurante, cazinouri sau saloane de cosmetică la bord, realitățile pieței au infirmat necesitatea acestor facilități.

Pe 19 decembrie 2000, conducerea Airbus a aprobat lansarea unui program în valoare de 8,8 miliarde EUR pentru construcția A3XX, care a fost rebotezat A380, având deja 50 de comenzi ferme din partea unor clienți.

Numele ales a rupt „tradiția” denumirilor modelelor anterioare, în progres secvențial de la A300 la A340, cifra 8 fiind selectată pentru că amintește de secțiunea transversală a unui double-decker și deoarece este considerată număr norocos în unele țări asiatice către care modelul urma să fie vândut.

Configurația aeronavei a fost finalizată la începutul anului 2001, iar construcția propriu zisă a primei secțiuni (cea cu aripile) a început pe 23 ianuarie 2002. Costurile de dezvoltare au crescut la 11 milioane euro.

Producția

Secțiuni structurale majore ale A380 sunt construite în Franța, Germania, Spania și Marea Britanie. Din cauza dimensiunilor mari ale secțiunilor, metodele tradiționale de transport s-au dovedit a fi nefezabile, acestea sunt aduse la fabrica de asamblare Jean-Luc Lagardere din Toulouse prin intermediul unor transporturi agabaritice, unele dintre piese fiind transferate cu ajutorul unui avion A300-600ST Beluga, folosit și pentru construcția altor modele. Componentele pentru A380 sunt asigurate de furnizori din întreaga lume, primii patru ca importanță fiind Rolls-Royce, Safran, United Technologies și General Electric.

Pentru transportul de suprafață, a fost dezvoltată o rută complexă, cunoscută sub numele de Itineraire a Grand Gabarit (itinerariu de gabarit mare). Acesta a inclus construcția unei flote de nave și barje Ro-Ro, a unor facilități portuare și extinderea unor șosele sau chiar realizarea unora noi, pentru transporturile rutiere agabaritice. Secțiunile frontale și posterioare ale fuselajului sunt expediate pe Ro-Ro din Hamburg către Marea Britanie.

Aripile sunt fabricate în Broughton, în Țara Galilor, apoi transportate pe barjă către docurile de la Mostyn, de unde sunt încărcate pe navă. În Saint-Nazare (V Franței), nava „schimbă” secțiunile încărcate de la Hamburg cu altele, de dimensiuni mai mari, unele dintre ele incluzând botul avionului. Nava este descărcată la Bordeaux, apoi merge în Spania, la Cadiz, de unde încarcă „burta” și coada, pentru a le aduce tot în Franța. De la Bordeaux, secțiunile sunt transportate pe barjă până la Langon, apoi pe rutier până la hala de asamblare de la Toulouse.

După asamblare, avioanele zboară către aeroportul Hamburg Finkenwerder, pentru a fi echipate și vopsite. Este nevoie de 3.600 l de vopsea pentru a acoperi suprafața totală exterioară de 3.100 mp a unui A380. Capacitatea de producție este de patru avioane pe lună.

Vă întrebați, poate, cât costă un asemenea gigant? Pentru cei interesați, prețul pornește de la 428 milioane USD. Dar nu știm dacă este negociabil sau nu.

Operatori care dețin A380

– Singapore Airlines

– Emirates

– Qantas

– Air France

– Lufthansa

– Korean Air

– China Southern Airlines

– Malaysia Airlines

– Thai Airways International

– British Airways

– Asiana Airlines

– Qatar Airways

– Etihad Airways

Date tehnice

– Capacitate: 407-526 pasageri (3 clase), 644 (2 clase), 853 (1 clasă)

– Lungime: 72,73 m

– Anvergură aripi: 79,75 m

– Înălțime: 24,45 m

– Lățime interioară: 6,54 m pe nivelul principal, 5,80 m pe nivelul superior

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.