Albin Budinsky, director general Schenker Romtrans: “Am incarcat in 2010 peste 55.000 de camioane”

Atunci cand esti lider intr-un domeniu, deciziile tale de business se reflecta in activitatea multor altor companii: parteneri, clienti… competitori. Iar uneori poti crea chiar tendinte care sa se reflecte in toata piata. Despre cum arata aceasta perioada pentru liderul Romaniei pe segmentul caselor de expeditii, am stat de vorba cu Albin Budinsky, director general Schenker Romtrans.

Ziua Cargo: Care este pozitia Schenker Romtrans pe piata romaneasca? Cum a fost anul trecut?

Albin Budinsky: Asa cum stiti, Romtrans a fost pentru multi ani liderul de piata in Romania, iar Schenker Romania a evoluat foarte bine in 2008, cu 150 de angajati. Schenker a cumparat liderul de piata, Romtrans, cu 70 de locatii pe tot teritoriul Romaniei. Asocierea este cu atat mai interesanta cu cat Schenker este lider de piata la nivel mondial in domeniul logisticii, cu aproximativ 90.000 angajati. Suntem 100% companie fiica a Deutsche Bahn, ceea ce inseamna ca baza succesului este una foarte buna. Din pacate, in 2009, cand am inceput activitatea ca Schenker Romtrans, criza mondiala ne-a afectat si pe noi. A trebuit sa facem restructurari, dar, din punctul nostru de vedere, acum, dupa doi ani, suntem intr-o pozitie buna, suntem pe linie ascendenta si cu 1.250 angajati in 70 de locatii suntem liderul absolut al pietei din Romania. Oferim toata gama de produse pe care o casa de expeditie moderna trebuie sa le ofere. 2009 a fost un an foarte dificil, dar 2010 a fost deja un an de recuperare, un an deloc rau. De sigur, a trebuit sa facem restructurari, sa implementam programe IT si proceduri standard, masuri care sunt normale in cazul unor companii mari. Deja 2011, asa cum ne-am asteptat, ofera semnale foarte bune. Ne-am crescut cifra de afaceri comparativ cu ianuarie 2010 cu 33,6%. In contextul in care ianuarie si februarie sunt luni dificile in sectorul transporturilor, asta inseamna ceva. Am facut eforturi intense, suntem mai activi in domeniul vanzarilor decat eram inainte, am implementat noi produse, am luat initiative de marketing. In ciuda crizei, la modul general, evoluam bine si am sentimentul pozitiv ca 2011 va deveni un an bun.

Care a fost evolutia pietei transporturilor in ultima perioada?

Toata lumea se plange de evolutia economica, dar unul dintre produsele noastre de baza este grupajul international, segment pe care in 2010 comparativ cu 2009 avem o crestere cu 45% a expeditiilor. Problema ramane insa in ceea ce priveste ratele de profit in domeniul transporturilor, care au fost reduse, la nivelul intregii industrii a expeditiilor. Pe de alta parte, se manifesta, fara indoiala, o lipsa de camioane. Intrebarea se pune cum va supravietui transportul romanesc in afara crizei, in conditiile in care, chiar si acum, nu sunt suficiente camioane pe piata.

Cate camioane rulati anual?

Filozofia este, in ultimii 20 de ani, ca o societate de expeditii sa nu aiba propriile camioane. Lucram cu societati de transport, iar unul dintre avantajele majore ale unei companii internationale este faptul ca, in afara de activitatea pe care o atragem de pe piata romaneasca, atragem activitate si din ca drul retelei, din Franta, din Germania… Este dificil sa supravietuiesti numai cu activitatea pe care o atragi in Romania. In Europa, Schenker este numarul 1 in special in domeniul grupajelor. Oricine poate sa faca transporturi full truck. Dar pe segmentul grupajului, e nevoie de infrastructura, de o organizare specifica, de o retea de distributie, in anumite tari – de formalitati vamale etc. Mai mult de 90% dintre transportatorii cu care lucram sunt romani. In transport national, anul trecut am incarcat 34.000 camioane, iar in transport international, aproximativ 22.000 camioane. Lucram atat cu transportatori mari, cat si cu companii mici, nu avem cerinte stricte din acest punct de vedere. Daca un transportator are doar 2-3 camioane, dar ofera un nivel calitativ ridicat al serviciilor, de ce sa nu lucram cu el? Recent, am deschis noi linii directe de grupaj din Italia, Suedia si Finlanda. Si am imbunatatit liniile directe Budapesta – Arad – Budapesta.

Ce s-a intamplat pe segmentul de transport feroviar?

Una dintre dezamagirile ultimilor ani, si nu numai pentru Schenker Romtrans, a fost dezvoltarea caii ferate. In primul an de pregatire din domeniul expeditiilor, inveti ca vehiculele rutiere sunt rapide, dar cele feroviare sunt ieftine. Insa, intre timp, camionul a devenit si ieftin, iar calea ferata este lenta si scumpa. Companiile de expeditii specializate doar in transport pe calea ferata sufera foarte mult in aceasta perioada, nu pentru ca nivelul serviciilor lor nu este ridicat, ci pentru ca acest mod de transport nu este interesant pentru multi clienti. De aceea, Schenker nu pune baza pe un singur mod de transport, pentru ca daca unul dintre ele sufera, incercam sa compensam prin activitatea celorlalte. Acesta este unul dintre marile avantaje pe care le avem.

Faceti si transport combinat?

Da. Ne-a mers foarte bine pana in 2008, cu transport feroviar pana la Bucuresti, apoi cu distributie la clienti pe camion, dar din cauza faptului ca rutele pe calea ferata de la granitele Romaniei la Bucuresti sunt mult mai scumpe decat transportul pe camion, nimeni nu mai merge pe calea ferata catre Capitala. Avem un terminal feroviar la Oradea si acolo incarcam pe camion, pentru a distribui in intreaga tara.

Ce ne puteti spune despre domeniul naval?

Schenker Romtrans are propriul sau terminal, cu peste 350 de angajati, care descarca nave. Este un domeniu foar te interesant si suntem unul dintre cei mai mari jucatori in Portul Constanta, in domeniul expeditiilor navale (maritime) clasice. Una peste alta, Schenker nu evolueaza rau, oferim un produs LCL, de grupaj, pe transport naval, in conditiile in care sunt doar foarte putini operatori pe piata care ofera asa ceva.

Ce aveti in vedere pe segmentul serviciilor de logistica?

Din cauza lipsei de capacitate timp de cativa ani, nu am furnizat servicii de logistica la acelasi nivel cu unii dintre competitorii nostri, care au 50-70-80.000 mp de depozit. In domeniul logistic, am inceput la scara redusa, dar bine. In Bucuresti avem un depozit de 2.500 mp si, de asemenea, mai avem unul in Timisoara, tot foarte specializat. Desigur ca dorim sa ne extindem, dar operatiunile de logistica sunt foarte sensibile, pentru ca, daca ai mii de mp si nu poti sa ocupi spatiul, se reflecta in costuri ridicate. Si in acest domeniu o ducem bine, dar, desigur, exista companii pe piata mult mai mari decat noi.

Romtrans a avut o traditie indelungata in transportul catre Rusia si statele ex-sovietice. Planuiti sa dezvoltati aceste relatii?

Desigur, Rusia devine din ce in ce mai importanta, avem cativa clienti key account foarte mari si importanti. Chiar daca ne concen tram in special pe Europa de Vest, suntem, fara indoiala, specialisti in Rusia, care este o piata destul de dificila si reprezinta o provocare pentru toata lumea. Este o relatie pe care nu toata lumea o poate oferi si pe care planuim sa o dezvoltam si mai mult in cursul acestui an. Care este pozitia Romaniei in strategia DB Schenker? Am inceput activitatea in Romania in 1994 cu un birou de reprezentanta. Am avut un sentiment special in ceea ce priveste Romania, nu numai datorita dimensiunilor tarii, si am fost unii dintre primii operatori care au venit aici, atunci cand toata lumea mergea in Cehia sau in Ungaria. Pas cu pas, Schenker Romania s-a dezvoltat si a fost una dintre companiile cu cea mai rapida ascensiune din zona. Daca DB Schenker nu ar fi fost cu adevarat interesat de Romania, daca nu ar fi crezut in aceasta tara, nu ar fi investit niciodata aici si nu s-ar fi dezvoltat. Nu vorbim aici despre 200.000 euro, ci despre sume mult mai mari, una dintre cele mai importante investitii ale DB Schenker in Europa in ultimii 20 de ani. Si chiar daca acum Romania are inca probleme pe linie economica, suntem convinsi inca de potentialul acestei tari si de cel al acestei fuziuni pe care am realizat-o.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.