Am marfă, caut transport. Cum deschizi un depozit?

Cum deschizi un depozit? Ce trebuie să urmărești, de la idee, până în momentul în care operezi, efectiv, în depozit? Cum evaluezi corect investiția? Cu ce capcane te poți întâlni? Cum poți obține avantaje pe termen lung? Sunt întrebări pe care și le pun, în prezent, mulți operatori de transport, care simt că a venit momentul să își diversifice activitatea. Ghizi în găsirea unor răspunsuri, care să ne poată ajuta în formularea viitoarelor decizii, ne-au fost doi dintre vicepreședinții ARILOG, Adriana Pălășan, Managing Partner Supply Chain Management Center, și Romeo Dumitru, Logistics Director Euroccoper.

Recomandare: Atunci când construiți, luați în calcul și loc pentru parcări civilizate pentru camioane, cu toate serviciile necesare șoferilor. Nu îi mai lăsați să stea în stradă

Decizia de a deschide un depozit se ia, în cele mai multe cazuri, atunci când soluțiile aflate la îndemână nu mai fac față. „Pot spune, în glumă, că începi să te gândești la o nouă variantă, atunci când ai marfă și în curte, la vecini și la operatorii logistici, iar tu vrei să ai depozitul tău.

Lăsând la o parte gluma, trebuie să precizez că, pentru un transportator, deschiderea unui depozit nu este neapărat o oportunitate, în sensul că are la dispoziție, în curte, 1.000 mp, pe care construiește un depozit de 400 mp. Depozitul trebuie să fie potrivit pentru ceea ce va avea înăuntru”, a explicat Adriana Pălășan. Altfel spus, întotdeauna, proiectarea unui depozit se face din interior către exterior.

Proiectarea din interior către exterior

Ce înseamnă aceasta?

„Întotdeauna, trebuie să pornim de la marfa pe care o vom depozita, iar baza de date reprezintă primul punct de care ne lovim la fiecare client. De cele mai multe ori, este construită pentru Departamentul Vânzări și nu este relevantă pentru logistică. Sunt introduse în sistem toate atributele legate de vânzări și aproape niciodată date complete legate de logistică. Aici, mă refer la numărul de bucăți în bax, la număr de baxuri pe palet, la dimensiunile paleților, coduri de bare pentru fiecare unitate de ambalare, la dimensiunile ambalajelor suplimentare. Iar aceste elemente reprezintă numai o parte dintre cele pe care trebuie să le luăm în calcul.” Altfel spus, nu este sănătos să luăm niciun fel de decizie, fără a avea aceste date complete.

Adriana Pălășan: „Niciunul dintre cei care vor să construiască un depozit să externalizeze activitatea, să reproiecteze, să se mute în alt depozit nu ar trebui nici măcar să se gândească să o facă, dacă nu are baza de date curată și completă. Orice anomalie duce la dimensionări greșite ale depozitelor. Iar costurile suplimentare sunt, cel puțin, semnificative. În ultimii 2 ani, din 100 de clienți, cărora le-am oferit consultanță, 99 nu au avut baza de date corectă și completă.”

Adriana Pălășan

Și mai concret. Dacă nu ai dimensiunile reale și exacte ale produselor, nu vei putea nici măcar proiecta rafturile. Sunt domenii în care ecarturile dintre dimensiunile produselor sunt foarte mari.

Se pun întrebările: Dacă nu știi încă de la început dimensiunile produselor depozitate, cum vei estima spațiul necesar? Dar înălțimea? Cum vei alege tipul de rafturi?

Dimensiunile chiar contează

Răspunsul este simplu și categoric. În final, nu vei avea nimic, pentru că nu ai dimensionat corect. Să luăm în discuție cazul în care ai construit depozitul… și l-ai umplut… „Tendința este aceea de a mai adăuga niște rafturi. În acest caz, însă, va trebui să renunți la zona de expediție și recepție, pe care o vei muta în curte. Apoi, vei apela la alte companii pentru depozitarea cantității suplimentare de marfă. Din păcate, foarte mulți nu pun la socoteală toate shuttle-urile care au loc între depozite și pe care transportatorii, de obicei, nu vor să le facă. Cu siguranță, vor apărea costuri suplimentare semnificative, care nu sunt luate în calcul în prima etapă”, a apreciat Adriana Pălășan.

Romeo Dumitru: „În momentul în care depozitul este foarte lung, chiar dacă suprafața este generoasă, fluxurile sunt proaste, pentru că sunt extrem de lungi. Într-un pătrat, însă, te poți învârti pe toată suprafața, într-un timp foarte scurt.”

Romeo Dumitru

Odată cunoscute mărfurile, intră în prim plan proporțiile depozitului. Nu va fi niciodată indicată o fâșie lungă de teren, care a fost agricolă, pentru că nu va permite spațiu de manevră pentru camioane. Iar problemele nu se opresc aici.

„Cu toții ne-am confruntat cu mutarea într-o casă nouă… unii am avut norocul să ne mutăm într-una cu camere relativ pătrate, ca amprentă, iar alții au avut ghinionul să aibă camere mai mult lungi decât late. În acest caz, devine interesant, atunci când încerci să amenajezi cu mobilă, să ai loc de trecere… eventual un birou… Geometria arată că idealul este, ca la televizor, 6:9.”, a precizat, la rândul său, Romeo Dumitru.

Oamenii… marea provocare

Marea provocare a momentului o reprezintă, însă, oamenii. În logistică, atunci când un depozit este construit în apropierea altuia, problema forței de muncă devine una generală.

„Chiar dacă te poți lega la rețeaua de utilități sau de drumuri mai ușor, problema personalului va fi greu de rezolvat. Iar cei care au depozitele amplasate la km 13 sau 23 pe A1 (unde se află 90% dintre spațiile logistice de lângă București) știu foarte bine câte ore trebuie să petreacă pentru a ajunge acasă. Este important ca poziționarea depozitului să fie făcută de cineva care gândește pe termen lung o astfel de construcție, pentru că, o dată ce l-ai construit, primul risc este acela că nu te mai poți muta în locații cu potențial mai bun, cu toate belelele pe care le ai”, a explicat Adriana Pălășan.

În acest context, Romeo Dumitru a subliniat importanța unei analize corecte – depozit propriu versus depozit închiriat.

„Îți construiești depozitul sau închiriezi? Tradițional, distribuitorii au propria rețea de depozite. De ce să nu îți închiriezi, cel puțin, depozitul central? De ce să blochezi banii? Este adevărat că sunt logisticieni care au abordarea propriilor active. Dar și aceștia mai au, pe lângă depozitele proprii, alți 10-30.000 mp închiriați în aceeași zonă, pentru că nu mai au spațiu. Să luăm în calcul numai costurile mutării personalului, de la km 13 pe A1, la km 23, unde pot fi localizate depozitele operate de aceeași companie. Vă pot spune că sunt importante.”

În privința distribuitorilor, același Romeo Dumitru a precizat că, teoretic vorbind, localizarea depozitului central reprezintă cel mai important element… iar aceasta este determinată de distribuția vânzărilor. Dar trebuie luate în calcul toate elementele pe care le-am menționat deja.

„De exemplu, Bucureștiul înghite 45-50% din volumele de vânzări, situație în care, potrivit teoriei, zona limitrofă a Capitalei ar trebui să găzduiască depozitul central. Dar îți găsești oameni? În plus, îți permiți rata de închiriere practicată aici la ora actuală? Iar în aceeași categorie intră și Clujul, care, astăzi, este chiar mai scump. Să luăm un alt exemplu. Unul dintre centrele de bază de distribuție în Moldova este în Bacău. Dar sunt depozite de Clasa A în Bacău? În plus, Bacăul a început, de asemenea, să sufere la capitolul forță de muncă. Atunci, ce altă variantă poți lua în calcul? Te poți gândi la Roman. Acolo, nu ai, însă, personal calificat. Te întrebi, atunci: câte luni trebuie să plătesc un angajat, ca să îl pot califica?”

Romeo Dumitru a ținut că precizeze că există o familie de soluții cu plusuri și minusuri. Fiecare în parte ține de profilul activității și al produselor depozitate. Iar frecvența livrărilor este extrem de importantă.

Concluzia: în localizarea depozitului, trebuie să identificăm CEL MAI BUN COMPROMIS.

Adriana Pălășan: „Decizia este luată, în multe cazuri, pe bază de disperare sau de oportunitate, pentru că un client a afirmat că ar fi interesat de servicii de depozitare. Nu este suficient, pentru că acel client are, de obicei, o problemă și nu știe cum să scape de ea. Mai mult decât atât, nu știe cât îl costă și, atunci când mută problema la mine, crede că și-a rezolvat-o. Dar problema nu s-a rezolvat, pentru că nu va putea să îmi expună elementele care o generează, ca să le pot rezolva… pentru simplul motiv că nu le știe cu exactitate. În acest context, la mine în curte vor fi două probleme, dacă sunt operator logistic.”

Romeo Dumitru: „Ar fi bine ca un depozit să fie construit pentru următorii 10 ani. În realitate, însă, nu sunt niciodată bani suficienți. De aceea, ar trebui ca atunci când îți construiești depozitul suprafața de teren să fie suficient de mare ca să poată să acomodeze un depozit generos, măcar după standardele actuale. Aveți în vedere media, faceți proiectul final și realizați construcția pe module, astfel încât, la extindere, să fie necesar doar să mutați peretele exterior, pentru a amplasa noul modul.”

Adriana Pălășan: „Echipamentele de stivuit trebuie, de asemenea, bine dimensionate. Sunt multe cazurile în care echipamentul de stivuit este achiziționat după ureche. Nu ridică până la ultimul nivel, este prea mare, ori prea mic, ori… am întâlnit, chiar, în 2018, stivuitoare cu motorină, într-un depozit de vopseluri. Sunt elemente de care trebuie să se țină seama, chiar înainte de a pune rafturile.”

Închirierea, mai potrivită, în unele cazuri

În multe cazuri, varianta închirierii depozitului oferă mai multă flexibilitate. În această situație, trebuie să fim atenți la schema de tarifare a dezvoltatorului, care poate fi open book, fără elemente fixe în afară de renting, sau all inclusive, fixă, incluzând atât renting-ul cât și celelalte elemente de costuri.

Romeo Dumitru: „Lucrurile sunt dependente de modul în care este făcut contractul. În funcție de cât de clar este contractul, pot fi simple sau complicate. Este ca la credite, cred că 80% dintre cei care iau credite nu prea citesc clauzele scrise cu litere mici. Și în contractele încheiate cu dezvoltatorii pot fi clauze ambigue, din punctul de vedere al formulării, care pot ridica mari probleme în timp.”

„Aceasta înseamnă că, atunci când închei contractul, nu e bine să te bucuri că ai ajuns direct la dezvoltator. Este indicat să apelezi la un consultant, care să te sfătuiască în legătură cu contractul respectiv și, mai mult, să cunoască foarte bine piața, ca să te informeze dacă este vorba despre un depozit mai vechi, construit după standarde diferite”, a adăugat Adriana Pălășan.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.