“Am MARFĂ, caut TRANSPORT”: Focus… TAHOGRAFUL inteligent

În ce direcție merge controlul? Cum arată un vehicul de ultimă oră destinat verificării în trafic? Încotro se îndreaptă inspecțiile privind manipularea tahografului? Ce presupune tahograful inteligent? Sunt întrebări la care ne-a oferit răspunsuri Marius Lungan, șef Serviciu Reglementări Legislative ISCTR, cu ocazia conferinței Ziua Cargo.

Marius Lungan

Conform reglementărilor în vigoare la nivelul Uniunii Europene, toate autovehiculele înmatriculate pentru prima dată începând cu 15 iunie 2019 trebuie să fie echipate cu tahograf inteligent. În același context, autoritățile de control ar trebui să dispună, inclusiv, de dispozitive de interogare la distanță până cel târziu în anul 2034. Există însă o propunere de regulament care, dacă ar intra în vigoare, ar reduce perioada la 5 ani (2024). „La ora actuală, România a prevăzut 2029 ca termen pentru introducerea acestor dispozitive, dar nu excludem decizia de a le introduce mai devreme dacă își vor dovedi utilitatea”, a precizat Marius Lungan.

Tehnică de ultimă oră în Germania

Între timp, tehnica privind controlul în transportul rutier, la nivel european, evoluează. Autoritatea germană (BAG) dispune de autospeciale cu dotări de ultimă generație, precum cameră cu infraroșu, scannere, alte dispozitive, echipamente care permit detectarea dimensiunilor vehiculelor din mers, precum și accesul la informațiile furnizate de sistemele de cântărire în mișcare, iar autovehiculele pentru care există suspiciuni privind existența unei defecțiuni sunt oprite pentru verificare.

Echipamentele sunt utilizate și pentru verificarea adâncimii profilului anvelopelor sau temperatura jantelor, care poate indica, în anumite condiții, defecțiuni ale sistemului de frânare. Acestora li se adaugă echipamentele de interogare la distanță a tahografului inteligent, pentru detectarea manipulării tahografului, precum și camere care, prin citirea numerelor de înmatriculare, verifică valabilitatea documentelor și taxele plătite.

Accent pe verificarea manipulărilor în România

De menționat că și în România s-au făcut progrese privind controlul manipulării tahografului, atât prin schimburi de experiență la nivel european, prin pregătirea inspectorilor, cât și prin utilizarea de echipamente speciale.

„Inspectori din cadrul ISCTR au participat la seminarii organizate sub egida Euro Controle Route și Tispol, având ca temă manipularea tahografului, iar cunoștințele asimilate au fost împărtășite celorlalți inspectori, în cadrul cursurilor de pregătire profesională. În urma pregătirii profesionale a inspectorilor și a utilizării anumitor echipamente, care oferă indicii privind o posibilă manipulare a tahografului, au fost identificate cazuri ingenioase de manipulare a tahografelor, cu mențiunea că, în anumite situații, acestea au fost descoperite împreună cu personalul agenților economici autorizați să monteze, să repare și să verifice aparate tahograf”, a explicat Marius Lungan, precizând că, în perioada ianuarie 2018 – 20 mai 2019, inspectorii din cadrul ISCTR au aplicat un număr de 604 sancțiuni contravenționale în această direcție.

Au fost vizate utilizarea altei cartele tahografice decât a celei emise conducătorului auto, intervenția asupra echipamentului/aparaturii de înregistrare, precum și prezența în vehicul a unui dispozitiv care poate fi folosit la alterarea datelor recoltate de echipamentul de înregistrare.

Evenimentele sau datele înregistrate de tahograful inteligent care pot fi accesate de autoritățile de control, sunt:

– ultima tentativă de încălcare a securității;

– cea mai lungă întrerupere a alimentării cu energie;

– anomalia senzorului;

– eroare privind datele de mișcare;

– conflict privind mișcarea vehiculului;

– conducere auto fără card valid;

– introducerea cardului în timpul mersului;

– date privind reglarea orei;

– date de calibrare, inclusiv datele ultimelor două calibrări;

– numărul de înmatriculare al vehiculului;

– viteza înregistrată de tahograf.

Șeful Serviciului Reglementări Legislative din cadrul ISCTR a ținut să sublinieze că întotdeauna trebuie avute în vedere consecințele manipulării tahografului. Concret, amenzile variază între 9.000 și 12.000 de lei, pot apărea întârzieri în livrare, generate de investigații suplimentare în cadrul unor ateliere autorizare, se poate pierde buna reputație și chiar licența comunitară. Și, nu în ultimul rând, se pot produce accidente pe fondul oboselii șoferului… Merită?!

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.