Amendamentele au ajuns la MTI

Reaparitia criteriului vechimii pe traseu, obligatiile de serviciu public, clasificarea autogarilor, achizitia cititoarelor de carduri suportata de Minister sunt cateva dintre prevederile noi propuse prin cea mai recenta forma a amendamentelor aduse OUG 109/2005.

Amendamentele aduse in Comisia de Industrii si Servicii din Camera Deputatilor la OUG 109/2005 se refera in cea mai mare masura la transportul de calatori. Forma cea mai recenta, trimisa Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pentru observatii, propune noi modificari fata de varianta prezentata in numarul precedent al revistei. Reamintim faptul ca forma actuala este disponibila integral pe www.ziuacargo.ro

A reaparut vechimea pe traseu

Conform formei actuale a amendamentelor, punctajele acordate pentru criteriile de departajare sunt urmatoarele: a) pentru vechimea neintrerupta pe traseu, ca detinator al licentei de traseu, se acorda cate un punct pentru fiecare an vechime. Aceeasi modalitate de stabilire a vechimii se aplica si in cazul in care operatorul de transport, in perioada respectiva, a facut parte dintr-o asociatie de operatori de transport rutier, cu sau fara personalitate juridica, care a detinut licente de traseu; b) pentru efortul investitional: – se acorda cate 20 de puncte pentru fiecare autobuz utilizat pe traseul respectiv detinut in proprie tate, cu contract de cumparare in rate sau contract in leasing, din care se scad cate un punct pentru fiecare an vechime, fata de data solicitarii; – se acorda cate 10 puncte pentru fiecare autobuz detinut cu contract de inchiriere, din care se scade cate un punct pentru fiecare an vechime, fata de data solicitarii; c) pentru gradul de confort al autobuzelor detinute si utilizate pe traseul respectiv: – se acorda cate 9 puncte pentru fiecare autobuz clasificat la categoria I; – se acorda cate 6 puncte pentru fiecare autobuz clasificat la categoria II; – se acorda cate 5 puncte pentru fiecare autobuz clasificat la categoria III; – se acorda cate 2 puncte pentru fiecare autobuz clasificat la categoria IV. Nu se admit echivalari intre clasificarile pe stele si clasificarile pe categorii ale autobuzelor.

Pentru efectuarea transportului pe un traseu judetean sau interjudetean, operatorul de transport, detinator al copiei conforme a licentei de traseu, poate utiliza orice autobuz sau autocar clasificat, care are cel putin numarul de locuri stabilit in licenta de traseu respectiva. Pentru efectuarea transportului de persoane pe traseele intre municipiul Bucuresti si localitatile din judetul Ilfov, operatorii de transport care detin licente de traseu pot utiliza si autobuze urbane neclasificate.

Obligatii de serviciu public

Pentru a avea garatia executarii serviciilor regulate de transport calatori, in conformitate cu cerintele comunitatilor, autoritatile competente, la nivel national, judetean sau local, pot impune operatorilor de transport sa contracteze obligatii de serviciu public, pentru serviciile de transport de interes economic general. Contractarea obligatiilor de serviciu public trebuie sa asigure operatorilor de transport compensarea pentru costurile suportate de acestia pentru executarea serviciului public de transport calatori. Compensarea poate fi constituita din valoarea veniturilor pierdute de operator ca urmare a respectarii obligatiilor tarifare impuse, care nu-i asigura un profit rezonabil si din acordarea unor drepturi exclusive.

Compensatia de serviciu public trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte: sa nu depaseasca suma care corespunde efectului financiar negativ si pozitiv al confirmarii operatorului de transport/grupului de operatori, cu obligatiile de serviciu public, privind costurile si veniturile; sa fie evitata compensarea in exces sau lipsa de compensare; sa fie evitata subventia incrucisata, prin implicarea operatorului de transport in efectuarea altor activitati; profitul rezonabil trebuie inteles ca rata rentabilitatii capitalului, normala sectorului respectiv in Romania. Durata contractului de serviciu public este de 10 ani cu posibilitatea de prelungire pe o perioada de 5 ani.

Indeplinirea obligatiei de serviciu public presupune, in principal, impunerea de tarife maxime pentru toti calatorii sau pentru anumite categorii de calatori. Conform actualei forme a amendamentelor aduse OUG 109/2005, incepand cu data de 1 mai 2013, odata cu atribuirea de noi licente de traseu sau prelungirea celor existente, in trafic judetean sau interjudetean, consiliile judetene sau autoritatea competenta, pot defini unele servicii regulate de transport calatori ca servicii publice, asigurand compensarea operatorilor de servicii publice pentru costurile suportate, prin compensatii financiare sau drepturi exclusive. Pana in luna mai 2012, consiliile judetene si autoritatea competenta vor stabili traseele, grupele de trasee si zonele geografice delimitate, pe care serviciile regulate de transport calatori sunt de interes economic general, care pot fi definite ca servicii publice, si vor lansa invitatia publica de participare la procedura de atribuire a contractelor de servicii publice. In termen de maxim 90 de zile de la lansarea invitatiei, operatorii de transport si grupurile de operatori pot trimite consiliilor judetene sau autoritatii competente, ofertele de participare la procedura respectiva. Procedura de atribuire se finalizeaza cu incheierea contractelor de servicii publice.

Autogari clasificate

Pana la 30 iunie 2012, autogarile existente in functiune vor fi clasificate pe categorii. Apoi, fiecare autogara va fi utilizata conform categoriei sale, incepand cu data de 1 mai 2013. Autogari categoria a III-a vor fi cele care, in afara dotarilor specifice minime obligatorii, detin spatiu total, delimitat, al autogarii, de minim 200 mp, sala de asteptare pentru calatori de minim 20 mp, imobil pentru celelalte activitati specifice exclusive de minim 20 mp, minim doua peroane pentru plecari/sosiri. Autogari categoria a II-a vor fi cele care detin minim dublul capacitatii activelor impuse autogarilor de categoria a III-a, iar autogari categoria a I-a vor fi cele care detin minim dublul capacitatii activelor impuse autogarii de categoria a II-a. In masura in care serviciile oferite de autogari au caracter de monopol la nivelul localitatilor, autoritatea competenta va stabili prin Norme tarife maximale pe care acestea sa le practice, pentru operatorii care le utilizeaza, pentru fiecare categorie de autogara. Conditia de capacitate financiara pentru operatorul de autogara va fi indeplinita daca acesta dovedeste ca dispune de un capital social minim subscris si varsat in cuantum de: 50.000 euro pentru autogara categoria a III-a; 100.000 euro pentru autogara categoria a II-a; 150.000 euro pentru autogara categoria I.

Cititoare de carduri pe banii ministerului

Actuala forma a amendamentelor aduse OUG 109/2005 a luat in considerare si ultimele acte normative emise de catre MTI, inclusiv OG 8/2011. Astfel, in amendamente se prevede faptul ca transportul rutier public de persoane prin servicii regulate se efectueaza numai cu autobuze interurbane si autocare dotate cu aparat de marcat electronic fiscal pentru emiterea biletelor de calatorie si cititor de carduri, cu posibilitate de a transmite date online privind realizarea transportului pe baza de legitimatii de calatorie.

Persoanele care, conform legii, beneficiaza de legitimatii de calatorie de tip card au obligatia de a prezenta legitimatia la urcarea in autovehicul si de a valida calatoria prin intermediul cititorului de carduri. Aceeasi obligatie o au si persoa nele care detin abonamente sau alte legitimatii de calatorie tip card. Odata cu montarea cititoarelor de carduri, operatorii de transport nu vor mai emite abonamente de calatorie decat de tip card. Interesant este faptul ca, in amendamente, transportatorilor li se face un cadou nesperat. Astfel, costurile legate de dotarea autobuzelor si autocarelor cu cititoare de carduri, precum si de transmiterea datelor online, vor fi suportate de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in exclusivitate.

Au inceput controalele la deconturi

O gaura neagra“ pentru bugetul statului pare sa fi functionat ani de zile prin facilitatile acordate veteranilor si pensionarilor la transportul cu autobuzul. Controalele Garzii Financiare au relevat faptul ca, in perioada decembrie 2009 – august 2010, mai multe societati comerciale prestatoare de servicii de transport persoane au prejudiciat bugetul statului cu peste 480.000 euro (2.034.505 lei). S-a descoperit ca: – datele de identificare ale titularilor inscrise pe cupoanele statistice erau diferite de datele reale ale titularilor de drept ale biletelor speciale; – au fost identificate aceleasi tipuri de scris de mana utilizate la completarea a seturi intregi de cupoane; – raportat la numarul de mijloace de transport detinute de fiecare operator de transport, s-au calculat medii zilnice foarte mari de pana la 50 de persoane beneficiare ale prevederilor Legii nr. 44/1994 inregistrate; – s-a constatat utilizarea cupoanelor statistice pentru cele mai lungi rute – media zilnica a distantelor pentru care s-a solicitat decontarea ajungand pana la 320 km; – valoarea calatoriilor de acest gen reprezinta un procent foarte mare din cifrele de afaceri ale firmelor in cauza, ajungandu-se chiar pana la peste 62% din cifra de afaceri; – au fost identificate diferente intre plajele numerelor de serie alocate in evidenta Asociatiei Nationale a Veteranilor de Razboi si cele utilizate de societatile comerciale pentru aceiasi titulari etc. In contextul aratat, s-a stabilit ca operatorii economici supusi controlului au beneficiat in mod ilicit de incasarile astfel realizate. in consecinta, au fost aplicate amenzi in valoare de 161.500 lei si s-au intocmit si inaintat sesizari catre organele de urmarire penala.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.