Amenzile s-ar putea reduce la jumătate

După ce transportatorii au ameninţat că vor ieşi în stradă, au fost demarate din nou negocierile dintre asociaţiile patronale şi autorităţi privind modificarea HG 69, care legiferează sancţiunile în domeniu. Varianta finală de proiect, asupra căreia s-a ajuns la o înţelegere la mijlocul lunii iunie şi care ar trebui să intre pe circuitul de avizare, prevede o reducere substanţială şi stipulează că, pentru abaterile minore, se va aplica, într-o primă fază, avertismentul.

Proiectul de modificare a HG 69 reduce uşor numărul încălcărilor foarte grave de la 41, în cazul reglementării aflate în vigoare, la 38. Numărul faptelor care reprezintă încălcări grave scade de asemenea uşor de la 83 la 81, în timp ce numărul încălcărilor minore ar trebui să crească de la 32 la 36. În ceea ce priveşte cuantumul amenzilor, în urma solicitărilor venite din partea patronatelor şi asociaţiilor profesionale din domeniu, proiectul aflat în discuţie la Ministerul de resort propune diminuarea sancţiunilor pentru abateri forte grave de la 14.000 – 18.000 de lei la 6.000 – 12.000 de lei, a celor aplicate pentru abateri grave de la 8.000 – 12.000 de lei la 2.000 – 6.000 de lei şi introducerea avertismentului în cazul încălcărilor minore pentru o singură încălcare într-o perioadă de 6 luni, amenda urmând să se aplice începând cu cea de-a doua încălcare în acest termen. Cuantumul acesteia a fost redus de la 3-6.000 de lei, în vigoare în prezent, la 250 – 2.000 de lei în proiect.

Câteva dintre cele 38 de abateri foarte grave

1. efectuarea transportului rutier sau a activităţilor conexe transportului rutier fără licenţă sau cu licenţa retrasă;

2. efectuarea transportului rutier sau a activităţilor conexe transportului rutier având licenţa suspendată;

3. lipsa de la bordul vehiculului a autorizaţiei de transport internaţional şi/sau a documentului de transport, în cazul efectuării transportului rutier internaţional de către un operator de transport rutier străin;

4. efectuarea transportului rutier contra cost prin servicii regulate în alte zile decât cele înscrise în graficul de circulaţie sau plecarea în cursă din capătul de traseu la alte ore decât cele înscrise în grafic;

5. efectuarea transportului cu un vehicul rutier pentru care operatorul nu deţine copia conformă a licenţei de transport sau o are retrasă sau suspendată;

6. utilizarea unui conducător auto care nu este titular al atestatului de conducător auto;

7. nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1) şi (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 şi/sau ale art. 15 din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 privind efectuarea operaţiunilor de cabotaj;

8. înstrăinarea licenţei;

9. efectuarea transportului rutier cu un vehicul rutier pentru care sa dispus măsura imobilizării;

10. sustragerea de la controlul în trafic/obstrucţionarea controlului în trafic prin neprezentarea documentelor;

11. sustragerea de la controlul la sediu sau obstrucţionarea controlului la sediul acestora prin neprezentarea documentelor;

12. angajarea sau menţinerea în funcţie a persoanelor cu funcţii care concură la siguranţa rutieră care nu sunt titulare ale unui atestat/certificat de pregătire profesională valabil;

13. nerespectarea obligaţiei de a depune la ARR, în termen de 10 zile, un număr de copii conforme ale licenţei de transport/licenţei comunitare egal cu numărul vehiculelor rutiere pentru care condiţia de capacitate financiară nu mai este îndeplinită;

14. nerespectarea de către un operator de transport rutier dintrun stat din afara Uniunii Europene a prevederilor art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 ori nerespectarea de către un operator de transport rutier român a prevederilor art. 46 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011;

15. utilizarea de vehicule care prezintă defecţiuni tehnice majore şi/sau periculoase privind sistemul de frânare, sistemul de direcţie, punţi, roţi, anvelope şi suspensie, şasiu, cabină şi elemente ataşate şasiului şi/sau limitatorul de viteză, stabilite potrivit legislaţiei în vigoare;

16. utilizarea la efectuarea transportului rutier a vehiculelor care nu respectă prevederile art. 71 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011;

17. efectuarea transportului rutier de mărfuri cu depăşirea cu cel puţin 20% a masei totale maxim autorizate pentru vehiculele cu o încărcătură utilă admisibilă care depăşeşte 12 tone sau cu cel puţin 25% a masei totale maxim autorizate pentru vehicule cu o încărcătură utilă admisibilă care nu depăşeşte 12 tone;

18. nerespectarea obligaţiilor de a nu permite plecarea în cursă a vehiculelor care au limitatorul de viteză defect, de a nu permite intervenţia persoanelor neautorizate asupra limitatoarelor şi/sau a obligaţiei de a monta numai prin operatori economici autorizaţi limitatoare de viteză;

19. nerespectarea obligaţiei de a utiliza la efectuarea transportului rutier naţional contra cost numai vehicule rutiere a căror stare tehnică corespunde reglementărilor naţionale de siguranţă rutieră şi de protecţia mediului înconjurător, cu ITP valabil, certificate/clasificate/încadrate corespunzător, conform prevederilor legale în vigoare.

20. nerespectarea de către autogări a obligaţiei de a permite accesul nediscriminatoriu operatorilor de transport la serviciile oferite, fără a condiţiona încheierea contractelor de efectuarea unor servicii suplimentare;

21. nerespectarea de către casele de expediţii a obligaţiei de a desfăşura activităţi de intermediere a operaţiunilor de transport rutier contra cost numai cu operatori de transport rutier licenţiaţi;

22. conducerea unui vehicul de către conducători auto neatestaţi corespunzător tipului de transport rutier efectuat.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.