„Angajăm conducători auto profesioniști!”

magnet stock-photo-repulsion-of-two-magnets-iron-filings-show-magnetic-field-lines-58602550Orice situaţie poate fi privită din mai multe puncte de vedere. În mod categoric, şoferii privesc altfel lucrurile decât managerii sau patronii. Articolul de față aparţine unui vechi colaborator al revistei Ziua Cargo, un conducător auto profesionist cu multă experienţă.

Situaţia pe care o prezintă seamănă cu multe alte istorii de-ale şoferilor. Dar mai important decât faptele este tonul pe care autorul articolului l-a adoptat… Aceasta este astăzi piaţa de transport. Aşa o văd şoferii!

George este unul din cei aproape 300.000 de șoferi profesioniști din România. Aflat la volanul unui autocamion articulat, intră în curtea unui depozit de pe Autostrada București – Pitești. George vine dintr-o cursă și ar fi vrut să treacă pe acasă, dar patronul l-a anunțat telefonic că e musai să încarce și să plece la Satu Mare… La depozit i se spune să aștepte. Este ora șapte seara. Se duce la mașină, sună acasă, vorbește cu ai lui, mănâncă, dar, înainte de toate astea, pune magnetul, pentru ca un control ulterior să evidențieze faptul că el a dormit 11 ore de a rupt pământul. Bineînțeles că nu doarme.

Din depozit apare un nene care îi comunică lui George că o să fie încărcat pe la unu’ noaptea. Este 20:30. Mai bea o cafea și încearcă să se odihnească. Nu reușește. Se face ora unu și bagă la rampă. Băieții îi dau o liză electrică să se încarce singur. Se face două și jumătate. Eliberează rampa, ancorează marfa, face actele. E ora patru! Conform tahografului, George doarme dus de la ora 19:00, adică de opt ore. Pune, în sfârșit, capul jos pe la cinci dimineața. Pe la șapte se trezește buimac, scoate magnetul, ca nu cumva să facă vreo nefăcută, mai bea o cafea, dă ocol mașinii încă o dată și pleacă. E șapte și un sfert. Direcția Satu-Mare. Traseu aproximativ: Pitești – Vâlcea – Sibiu – Sebeș -Alba – Cluj – Zalău – Satu Mare.

La 9:45 lasă în urmă Vâlcea. Totul e ok!

Face o pauză de o oră la Veștem. Pe la 12, urcă din nou la volan.

Milisecunda

Trece de Săcel, Săliște și începe să coboare spre Apold. Prinde din urmă încă trei tiruri aflate în coloană, care rulează cam cu 80 pe oră la vale. I se cam închid ochii… Rulează în coloană și se apropie de Apold. Prin porțile cimitirului de lângă localitate iese intempestiv un nene cu căruța. Direct în șosea! Primul camion frânează. La fel și al doilea. Și al treilea.

Între timp, lui George i s-au închis ochii pentru o milisecundă.

Distanța dintre el și camionul din față, un transcontainer, s-a micșorat cu mai mult de zece metri.

A doua milisecundă.

George deschide, în sfârșit, ochii în momentul în care tractorul său este la doi metri de transcontainer. Și pune frână!

La toate camioanele, prima dată ține fața, pe urmă semiremorca, apoi spatele tractorului. În momentul frânării, cabina se înclină spre față și parbrizul intră în contact cu transcontainerul. Parbrizul se sparge, dar rămâne în profilul cabinei, care începe să se deformeze. Plafonul se curbează în jos, laterala din dreapta se rupe de ansamblu și începe să alunece pe lângă peretele transcontainerului. Motorul se deplasează în jos și spre spate, iar podeaua cabinei se ondulează puternic în sus. Scaunul șoferului, cu George cu tot, își continuă deplasarea înainte. Airbagul s-a declanșat și l-a pocnit direct în față, centura i-a fracturat deja clavicula, dar el nu simte asta, scaunul se lipește de volan și bazinul lui George explodează, în timp ce bordul îi fracturează picioarele în mai multe locuri. Marfa se hotărăște să vină și ea în față, o dată cu peretele dubei, cu chingi cu tot și cu o parte din podeaua aferentă.

Ansamblul celor două camioane se oprește chiar în fața intrării în cimitir. George este făcut praf și pulbere și extrem de mort. Apar destul de repede SMURD-ul, Poliția Rutieră, o ambulanță și tipii de la Descarcerare. Urme de frânare? Ca și inexistente. Vremea: frumoasă, carosabil uscat. Nenea din față suflă în etilotest: rezultat negativ. La fel și în cazul lui George, după recoltarea probelor biologice.

Concluzia imediată: nepăstrarea distanței în mers, neatenția la volan, viteza cam mare.

Vinovat: George.

Patronul își va primi banii pentru tractor de la asigurător. Marfa este și ea asigurată! George are, sau mai bine zis avea, salariul minim pe economie și un număr de firfirei la kilometrul parcurs, lucru interzis în toate țările lumii civilizate, dar practicat încă… și cam atât.

Șoferi tip George

Un alt George a ajuns cu o mașină de 7,5 tone în decor pe autostradă, pentru a evita un accident asemănător, uitând că are magnetul montat. Când au venit tipii de la ISCTR, a rezultat că el dormea de vreo șase ore.

Și mai știu un George care lucrează la o firmă ce transportă materiale de construcții. La începutul anului, patronii l-au avertizat că s-au mărit amenzile și să aibă grijă ce face cu magnetul! Nu să nu mai lucreze cu el, ci să fenteze controalele.

Și dacă o mierlesc ca George al nostru, pagubă-n ciuperci!

Dar toți se vaită că, în România, dispar pe capete șoferii profesioniști. Vouă nu vă e rușine?

Magnetul

Magnetul este o bară de mărimea unei jumătăți de țigară. Are un câmp magnetic extrem de puternic din 2 motive:

  1. ca să anuleze informațiile traductorului către bord (rezultatul să fie că motorul nu funcționează și autocamionul staționează)
  2. ca să nu cadă de pe cutia de viteze în timpul mersului.

De obicei, șoferii îl procură din Turcia sau Bulgaria, din benzinării.

Se mai folosesc și magneți din boxele audio. Însa sunt mari și greu de ascuns. De obicei, aceștia sunt utilizați în staționarea din punctele de încărcare.

Laurențiu MIREA

CONDUCĂTOR AUTO PROFESIONIST

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.