ANTELEMATICS. Sisteme moderne de siguranță

România se află pe unul dintre primele locuri în Europa din punctul de vedere al numărului de accidente rutiere și de victime pe șosea. O poziție care nu ne onorează și care ne pune în pericol în fiecare zi în care ieșim în trafic.

Este momentul să ne gândim serios la implementarea unor sisteme moderne video-telematice, care pot salva multe vieți și pot evita multe daune.

Antelematics, firmă specializată în dispozitive de bord, bazate pe sisteme de camere video, și-a propus să utilizeze tehnologia de ultimă generație pentru reducerea drastică a riscului de accident.

„Mă deplasam spre Mangalia și eram în localitatea Tuzla, pe când ieșeau copiii de la școală și așteptau la trecerea de pietoni. Am fost depășit în mod riscant de două TIR-uri încărcate cu piatră, cu o viteză de aproximativ 80 km/h. Am oprit mașina și mi-am zis că experiența mea de ani de zile din Marea Britanie, în domeniul video-telematicii, trebuie valorificată cumva în țara mea”, povestește Mihai Costache, fondatorul Antelematics. „Astfel, am deschis o firmă în România, ca să pot să implementez tot ce am învățat în Marea Britanie și ce funcționează acolo, pe piața din Europa de Est (România în primul rând, apoi Bulgaria, Ungaria, Moldova etc.).”

A urmat o perioadă de peste un an, în care compania a testat mai multe dispozitive de la diferiți producători, pe mașinile personale sau pe flote partenere. După finalizarea testelor, a început trimiterea unor kit-uri gratuite către diferite flote din România și Europa, pentru teste pe o perioadă nedeterminată, pentru ca managerii din transporturi să aibă ocazia să vadă cum funcționează sistemele video-telematice pentru siguranță în trafic.

„Camerele banale care înregistrează live stream, fără să emită atenționări în privința eventualelor pericole, sunt de mult depășite. Nu ne interesează să înregistrăm doar evenimentele nedorite, ci ne concentrăm pe prevenirea acestor accidente. Camerele video-telematice care au fost introduse pe piață în ultimul an și jumătate au fost upgradate cu AI, pentru a ne semnala un pericol de accident cu o secundă înainte de a ne da noi seama, ca șoferi”, explică Mihai Costache.

Detectarea oboselii și a neatenției sunt esențiale

„Sistemele noastre pot fi montate pe orice tip de vehicul comercial sau personal. Sistemele pe care le montăm în România includ camere de bord MDVR-ADAS și detectare pentru unghiuri moarte Pietoni-2m, TSR (recunoaștere semne circulație), precum și Driver Monitoring System (DMS) – o cameră suplimentară care preia expresiile faciale ale șoferului. DMS nu înregistrează în permanență, declanșând de la o anumită viteză, pentru că nu ne interesează să vedem ce face șoferul tot timpul, ci ne interesează cât de sigur este la volan: dacă poartă centura de siguranță, dacă vorbește la telefon etc. Sistemul citește expresiile faciale ale șoferului, monitorizează privirea, manifestările de oboseală (clipit, căscat des). Dacă are ochii închiși mai mult de 3-5 secunde în mod repetat, există o potențială problemă și ar fi recomandabil să tragă pe dreapta pentru o mică pauză de odihnă. În cazul sesizării unui potențial pericol sau dacă șoferul este neatent, sunt emise alerte sonore în cabină.”

Aceste alerte sunt transmise în timp real și către biroul dispecerului sau al managerului de transport, care poate lua o decizie, în funcție de gradul de oboseală a șoferului. Șoferul este primul care este atenționat, după care alarma, „împachetată” într-un filmuleț, cu toate detaliile GPS, este trimisă către biroul de transport.

„Alertele Driver Safety Behaviour și tot ce înseamnă Driver Monitoring System trebuie interpretate instantaneu”, este de părere fondatorul Antelematics. „Când vorbim de oboseală la volan, cu 40 de tone în spate, atunci există o problemă. Este vorba despre omul în sine, despre siguranța lui, dar și despre siguranța celorlalți participanți în trafic, precum și a bunurilor respective pe care le are pe mână șoferul.”

În cazuri de oboseală extremă, managerul sau dispecerul poate să aleagă să contacteze șoferul și să îi recomande o pauză. Dar cum se împacă acest lucru cu tendința de a exploata la maximum programul de conducere și odihnă al șoferului, care se manifestă în multe companii, nu numai din România?

„Dispecerul îl sună, adesea, pe șofer, ca să-i spună că trebuie să ajungă cât mai repede la o anumită destinație, acesta reprezentând unul dintre motivele majore de conflict în firme. Șoferul îi replică, de regulă, că nu poate ajunge, conform programului, dispecerul verifică și îi răspunde că dacă trage tare poate ajunge. Sistemele noastre adaugă o nouă dimensiune informațiilor, putând furniza date despre starea de oboseală a șoferului, indiferent dacă, teoretic, poate să ajungă la destinație în program, dacă trage de el. Dacă un camion al unei firme din România suferă un accident, pentru că șoferul s-a grăbit acele 5-10 minute, când era foarte obosit, ce pierdere ar avea în fața clienților? Ca să nu mai vorbim despre accidentele cu victime. Cred că pierderile sunt incomparabil mai mari decât potențialele beneficii ale grabei și decât faptul că șoferul a mai luat cinci paleți în plus de la un client”, subliniază Mihai Costache, adăugând că, în Occident, capătă din ce în ce mai multă amploare scoringul de siguranță al unei companii, în prioritățile clienților de transport. Aceste sisteme pot oferi o garanție clienților pe care îi deservește o companie de transport că aceasta este adeptă a bunelor practici, este implicata în siguranța rutieră, în siguranța șoferilor și a mărfurilor.

Bunele practici, abia la început

În momentul de față, există exemple de bune practici de siguranță și în România, însă acest aspect încă nu reprezintă o prioritate. „În prezent, testăm sistemele pe autocarele Continental First Line și, astfel, compania poate să monitorizeze anumite aspecte din trafic, mai ales că transportă pasageri. În plus, mai avem în teste aproximativ 30 de dispozitive live. Ne adresăm flotelor cu minimum 20 de vehicule, pentru că de acolo se poate face un fleet management eficient focalizat pe siguranță în trafic”, spune fondatorul Antelematics. El este de părere că, deocamdată, flotele investesc prea puțin, în special în Europa de Est, în sisteme care să sprijine activitățile de educație pentru siguranță rutieră. „Suntem înconjurați de tehnologie și o utilizăm mult prea puțin.”

Mihai Costache

Elemente cuantificabile de management

Utilizarea unor astfel de sisteme poate avea efecte imediate și cuantificabile. Cei care le-au testat au constatat că șoferul nu mai vorbește la telefon, păstrează o distanță sigură față de pietoni, folosește centura, este mai atent, nu mai vorbește cu pasagerii, în cazul transportului de persoane… În plus, aceste dispozitive oferă și un sistem de citire a semnelor de circulație și a limitelor de viteză, care emite o alertă sonoră în cazul depășirilor și realizează un film pe care îl trimite către biroul de transport. „Alertele pot fi multiple, în funcție de cerințe. Dacă un manager de transport are în vedere siguranța în trafic, poate să ia niște decizii inteligente, și de moment, pe baza datelor primite. Discutăm de un instrument practic, util și necesar, atât pentru șoferi, cât și pentru managementul companiei”, subliniază Mihai Costache.

O altă opțiune poate fi realizarea unui bilanț al comportamentului șoferilor, pe un anumit termen dat, și calculul unor punctaje, în funcție de comportamentele riscante înregistrate. La sfârșitul perioadei respective, se poate face o raportare a tuturor șoferilor din flotă, pentru a vedea care au fost cei mai nesiguri, ulterior putându-se adopta anumite măsuri, discuții personale, training, bonificări pentru șoferii cu un grad ridicat de conștientizare spre siguranță în trafic, eco-driving etc.

Tarife în funcție de complexitate

„Noi vindem aceste dispozitive ca un pachet complet alături de accesul la platforma de management, care permite monitorizare și alerte în timp real pentru manageri. Dispozitivele sunt acreditate E13, CE, UK-CA, PCTRB, IMI-NL, produse pentru piața europeană, conectate SIM cybersecurity, oferind și posibilitatea de back-up pe LEO-Sateliot, testate în timp, de la firme specializate. Accesul la platformă presupune un abonament lunar, care include datele de SIM și cheltuielile de server și dezvoltare. Abonamentul de bază are un tarif de la 40 de lei pe lună per unitate, care include 2 Gb de date, acoperă alertele emise și descărcarea automată a unui filmuleț”, spune fondatorul Antelematics.

În privința dispozitivelor, prețul pentru o cameră de tip MDVR SIM Connected poate porni de la 1.100-1.500 de lei, pentru variantele mai simple. Cea mai accesibilă soluție este camera pentru monitorizarea drumului, de tip ADAS, care emite avertizări pentru pietoni, unghi mort și atenționare semne de circulație. La acel sistem se pot adăuga DSM, camere laterale, camere interioare, camere de cargo, camere marșarier, AI etc. Aceste sisteme pot să ajungă undeva până la 2.200-2.500 de lei. Iar în cazul sistemelor ultra complexe, necesare în special în transportul de pasageri, se pornește de la aproximativ 3.800-4.000 de lei pentru un MDVR complex, numărător pasageri sau, pentru TIR-uri, antifurt.

Instalările sistemelor complexe de 4-8 camere se pot realiza cu ingineri din Marea Britanie, sau cu tehnicieni din România, în funcție de complexitate și de mărimea flotei.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.