Anvelope pregătite pentru criză

Sigur o criză va veni. Când va fi vorba de tăieri de costuri, tot la anvelope vom umbla?

Motto: Nu poți controla ce nu poți măsura.

Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting

Crizele, mai mari sau mai mici, la fel ca și perioadele de creștere susținută, sunt ciclice. Pentru unii, criza profundă din 2009-2010 a lăsat urme adânci. Pentru alții, a fost o oportunitate de dezvoltare și diversificare. Pentru toți, însă, a fost o lecție. Dar, ca și la școală, uneori lecțiile se uită.

Mentenanța vehiculelor, în general, este un subiect care ocupă mult timp din programul managerilor de transport, pe două direcții. Pe o direcție, sunt costurile cu mentenanța propriu zisă, costurile directe, adică, și, pe cealaltă direcție, toată logistica de organizare a efectuării mentenanței, fie că este preventivă, predictivă sau corectivă.

În timpuri de creștere economică, mentenanța se află spre coada clasamentului atenției pe care o acordă compania. Pe de altă parte, însă, în momente dificile, revine în top. Problema este că s-ar putea să fie prea târziu.

Politică foarte clară de management

Ca să particularizăm discuția, ne vom referi la mentenanța anvelopelor. Deși ocupă un procent mic din totalul costului pe kilometri, aproximativ 2-4%, iar, în valoare absolută, undeva la 22-25 EUR/1.000 km, pentru un ansamblu cap tractor-semiremorcă, în momente de criză devine o povară importantă, mai ales prin presiunea pe cash flow. Cum ne putem pune la adăpost de acest lucru?

Nu intrăm în detalii operaționale, pentru că am avut, deja, câteva articole pe această temă, dar vom enumera câteva aspecte organizaționale care pot avea un impact pozitiv în momente grele.

Scopul suprem este de a avea cel mai scăzut cost/km. Atenție! La calculul costului/km trebuie avute în vedere și costurile indirecte: timp staționare, penalități, amenzi, asistență rutieră, tractare, dislocări etc.

În primul rând, trebuie să avem un sistem, o politică a managementului anvelopelor. Politica determină atât acțiunile care trebuie făcute, cât și persoanele care trebuie să execute aceste acțiuni. Tot politica determină și tipul de produse pe care le folosim, instrumentele de lucru (software, atelier propriu etc.), cât și modul de raportare. Pe scurt, pe de o parte stabilim rezultatele pe care vrem să le obținem și, pe cealaltă parte, resursele necesare. Politica trebuie să funcționeze și în timpuri de creștere, dar, mai ales, pe timp de criză.

Indicatori de performanță

Odată politica aprobată, trecem la implementarea ei. Este important să existe un responsabil, un coordonator al întregului sistem de management al anvelopelor. Într-un articol mai vechi, făceam precizarea că, la o flotă de peste 50 de ansambluri, este economic viabil să existe o persoană angajată special pentru managementul anvelopelor. Responsabilul va avea indicatori de performanță pe care va trebui să-i îndeplinească și managerul direct care să-i controleze.

Indicatori de performanță cantitativi pot fi: numărul de kilometri rulați de fiecare anvelopă, numărul de intervenții în trafic, adâncimea medie de demontare. Dislocările minime, operațiuni la anvelope fără timpi de așteptare reprezintă indicatori de performanță care nu pot fi cuantificați ușor, dar care vor fi ușor evaluați de alte departamente – dispecerat, spre exemplu.

Lipsa unei persoane dedicate va duce la o diluare a responsabilității și o imposibilitate de a avea un control din partea managementului. Este cel mai periculos lucru care se poate întâmpla, pentru că valorile cumulate ale costului cu anvelopele pot scăpa de sub control cu zeci de procente. Și, când vine perioada mai dificilă, va fi mult mai greu de pus la punct și organizat activitatea, pentru că va trebui făcută foarte repede. Și ce este făcut în grabă și în stil pompieristic nu are mari șanse de reușită. Exact când este mai multă nevoie!

Dacă se merge pe externalizarea completă a managementului anvelopelor, trebuie urmăriți cu atenție parametrii contractului, cât și cuantificarea, pe cât posibil, a costurilor indirecte. Poate fi o soluție bună când lucrurile merg bine, dar, în momente de criză, pot apărea presiuni suplimentare din partea furnizorului.

Ca o concluzie, tăierile de costuri se pot implementa în modul cel mai sănătos când lucrurile sunt așezate și cerul este senin. Când vin norii recesiunii, trebuie să fim deja pregătiți.

Cel mai scăzut cost/km nu se referă la achiziția celei mai ieftine anvelope. De cele mai multe ori, este exact invers.

Cosmin LIXANDRU

cosmin.lixandru@windsoft.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentSub umbrela FlixBus
Articolul următorVISTA, la start!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.