ARHITECTII PLANIFICĂRII ÎN TRANSPORT ȘI LOGISTICĂ: Evoluția dispecerilor

Deși, zilnic, ne întrebăm de unde vin sau unde mai pleacă șoferii noștri, în acest articol vom încerca să privim specific o categorie omniprezentă în transport și logistică – Dispecerii.

Cristina Radu

Nomenclatorul ocupațiilor îi include și sub formă de planificator trafic, agent transport sau faimoasa încadrare „impiegat auto”. Sunt funcționari în transporturi care țin evidența aspectelor operaționale și coordonează calendarul transporturilor rutiere… sau, cel puțin, așa menționează Clasificarea Ocupațiilor România (COR).

Privind în detaliu, activitatea de evidență și coordonare implică o serie de abilități cum ar fi:

  • derularea comenzilor de transport de marfă
  • cunoștințe bune de utilizare a calculatorului
  • capacități de coordonare
  • abilități de comunicare
  • cunoașterea reglementarilor referitoare la transport de mărfuri
  • spirit de echipă
  • integritate
  • fermitate în decizii
  • menținerea relației de colaborare cu clientul
  • transmiterea detaliilor despre transport și menținerea permanentă a legăturii cu toate părțile implicate, prin sistemele de comunicare
  • monitorizarea evoluției curselor, a activității și poziționării camioanelor
  • operarea comenzilor în sistemul informatic
  • verificarea întocmirii corecte a documentelor de transport și introducerea acestora în sistemul informatic
  • raportarea zilnică a situației către șefii ierarhici și departamentele superioare.

Evident, nu ai nevoie de toate aceste abilități de la bun început. Majoritatea Dispecerilor provin de pe băncile facultăților de transport, altă parte din reconversii a unor ocupații „apuse” (comisionar vamal după anul 2007, șofer < 7,5 t), din diverse recomandări ale „cunoștințelor” deja implicate în activități de transport sau persoane rezistente la stres ce aveau nevoie de un acces facil la o ocupație ce nu presupune foarte multă experiență la început de drum, abilitățile putând fi dobândite prin experiență în activitatea zilnică din fiecare companie de transport și logistică.

Pregătirea

Pregătirea Dispecerilor sau accesul acestora la ocupația de transport nu implică investiții educaționale, cursuri profesionale sau diplome obligatorii de acces la piață, dar cuprinde abilități incipiente, fără de care va fi imposibil să poți fi considerat de succes într-un domeniu dinamic, flexibil și foarte agil. Treimea abilităților necesare într-un Dispecer sunt spiritul de echipă, integritatea și fermitatea în decizii, iar, în timp, fiecare își poate crește capabilitățile, abilitățile sau productivitatea, pentru că nimeni nu rămâne Dispecer o viață, în transport…

Dialogul cu șoferii

Ajunși și la partea dramatic-amuzantă-proactivă, „dialogul cu șoferii”, romanele de 1.000 de pagini pot fi considerate o lectură ușoară, dacă ai avea abilitatea de a asculta toate conversațiile dintre un Dispecer și șoferii din companiile de transport… Deși, câteodată, e greu de crezut, Dispecerii sunt cei care văd viitorul șoferului… pentru că ei deja știu unde trebuie să se afle, ce activitate va începe la finalul conversației… deci viitorul sună întotdeauna de pe telefonul din Dispecerat.

„Generația Dispecerilor pensionați dispeceri nu va exista, probabil, niciodată. Nimeni nu rămâne dispecer o viață. Etapa de Dispecer vine însoțită de lăsarea unui „moștenitor”… un nou intrat în echipă, iar ciclul se reia. Toți Dispecerii știu că este o meserie care te omoară și te învie de cel puțin numărul camioanelor și al curselor zilnice și mai știu și că, deși ei sunt Viitorul… până și Viitorul devine Trecut, așa că-și formează și ultima abilitate, aceea de a externaliza stresul zilnic, în arhitectura moștenitorilor, aflați la început de drum în meseria de Dispecer.

În structurile organizaționale, ar putea fi văzuți ca prevestitori sau proroci ai șefilor ierarhici și ai departamentelor superioare, dar, pentru că pot face diferența specifică în planificarea, monitorizarea, menținerea celor mai bune soluții de logistică, aplicarea ideilor, relaționarea cu sisteme, produse, oameni, pot contribui în luarea deciziilor sau rezolvarea problemelor, analizarea informațiilor, evaluarea rezultatelor, pentru a alege soluțiile cele mai bune, reprezentarea organizației în fața clienților, a șoferilor și a autorităților, sunt arhitecții operațiunilor.

Cristina RADU

KLG Europe Logistics – România

c.radu@ro.klgeurope.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.