ARR primeste atributii sporite

Ordinul de modificare a Normelor privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora (OMTCT 1892) a ajuns la o forma finala in Comisia de dialog social si se afla, la data inchiderii editiei, pe circuitul de avizare in ministerul de resort.

Actul normativ aduce o serie de modificari atat pe segmentul de transport persoane cat si pe cel de transport marfa, introducand inclusiv obligatii stricte privind asigurarea incarcaturii. Astfel, carausii trebuie efectueze transportul asigurand un sistem de fixare a marfurilor astfel incat acestea sa reziste la fortele exercitate atunci cand vehiculul este supus la urmatoarele acceleratii: decelerare de 0,8 g spre fata; decelerare de 0,5 g spre spate; accelerare de 0,5 g spre ambii pereti laterali.

Conditii pentru asigurarea incarcaturii

In plus, inainte de plecarea in cursa, trebuie avute in vedere, conform legii, mai multe conditii: usile laterale si usile din spatele vehiculului pentru incarcarea/descarcarea marfurilor, obloanele, rampa escamotabila, prelatele, roata de rezerva, precum si celelalte echipamente specifice vehiculului respectiv sa fie bine fixate; incarcatura nu trebuie sa impiedice conducerea vehiculului in conditii de siguranta; centrul de greutate al incarcaturii sa fie cat mai aproape de centrul vehiculului; sa nu efectueze un transport inainte de a se asigura ca ambalarea primara a marfii este destul de solida pentru un transport de marfuri sigur. In cazul in care ambalajul primar al marfii nu este destul de solid, transportatorul va cere expeditorului o ambalare suplimentara suficient de solida, in conditiile in care, in prealabil, a solicitat expeditorului informatiile necesare pentru fixarea marfurilor care urmeaza a fi transportate. De asemenea, transportatorul trebuie sa se asigure ca elementele de fixare a marfii indeplinesc corect functiile pentru care au fost construite, sunt adaptate pentru fixarea marfii respective, nu prezinta noduri sau elemente deteriorate, uzate, slabite si sunt conforme cu standardele europene in domeniu. Tot referitor la obligatiile privind ancorarea incarcaturii, normele proaspat elaborate stipuleaza ca operatorul de transport trebuie sa se asigure ca sistemul de fixare a incarcaturii utilizat pentru inconjurarea, fixarea sau mentinerea incarcaturii pe/sau intr-un vehicul este adaptat la masurile, forma, consistenta si caracteristicile incarcaturii si ca dispozitivul de fixare sau de insurubare utilizat pentru fixarea incarcaturii este securizat in asa fel incat acesta sa nu poata sa fie desurubat sau desprins.

Rapoarte privind soferii si verificari tehnice

Conform noului act normativ, companiile de transport vor trebui sa transmita in format electronic catre ARR modificarile privind situatia conducatorilor auto angajati, in termen de cel mult 15 zile de la aparitia modificarii. Alta prevedere introduce obligativitatea detinerii la sediul social a bonurilor de cantar prevazute la transportul marfurilor divizibile, pentru anul in curs si anul precedent. Noile norme metodologice fixeaza, de asemenea, planul de operatiuni pe baza caruia se efectueaza de catre ARR controlul tehnic in trafic, precum si sanctiunile aplicate.

Astfel, inspectorii de trafic vor verifica indeplinirea cerintelor privind incercarile si controalele referitoare la sistemele de franare, emisiile poluante, tahografe si limitatoare de viteza. Iar daca inspectorul de trafic al ARR estimeaza ca importanta defectiunilor tehnice poate crea un risc privind siguranta rutiera, de natura sa justifice o inspectie mai aprofundata, in special in ceea ce priveste franarea, va insoti vehiculul intr-o reprezentanta RAR sau la o statie ITP autorizata RAR, situata in apropiere, pentru efectuarea unei inspectii complexe. Ulterior verificarilor, va fi completat un raport de control tehnic in doua exemplare, dintre care unul va fi oferit conducatorului auto.

Pentru defectiuni majore, se retin placutele

De mentionat ca, daca din raportul de control tehnic in trafic rezulta defectiuni tehnice majore si periculoase, inspectorul de trafic al ARR intocmeste proces verbal de constatare a contraventiei si dispune masura de suspendare a dreptului de utilizare a vehiculului prin retinerea placutelor cu numarul de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare. Suspendarea dreptului de utilizare a autovehiculului se considera indeplinita si in situatia in care s-au retinut doar placutele cu numarul de inmatriculare. Costurile rezultate prin aplicarea masurilor impuse de controlul tehnic in trafic, vehiculul, marfa si persoanele transportate se afla sub raspunderea juridica a contravenientului.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.