Asigurarea de malpraxis pentru soferi va fi disponibila pana la finalul anului

Un subiect dezbatut intens este pe cale sa isi gaseasca finalizarea. Numai in ultimele luni revista Ziua Cargo a organizat o masa rotunda avand ca scop lansarea unei asigurari de malpraxis pentru soferi, a publicat un ghid de reducere a costurilor pe tema asigurarilor si a atins acest subiect inclusiv in cadrul conferintei „Am marfa, caut transport“ de la Poiana Brasov. Si iata ca, pana la finalul anului, acest produs va fi disponibil. Am discutat cu Dan Tudoroiu, director retea vanzari Bucuresti in cadrul Asirom, despre cum va arata noul produs de asigurari, menit sa imbunatateasca activitatea firmelor de transport.

Ziua Cargo: In ce stadiu se gaseste noul produs?

Dan Tudoroiu: Am constatat ca exista o zona neacoperita prin produsele standard de asigurare, in care exista foarte multe evenimente, produce foarte multe daune, iar noul produs pe care urmeaza sa il lansam va veni in intampinarea acestor nevoi ale transportatorilor din Romania. In acest moment avem produsul, avem cererea, am identificat acoperirile pe care dorim sa le oferim clientilor respectivi, iar atunci cand vom ajunge la un numitor comun in privinta primei tehnice, vom demara discutiile cu operatorii de transport pentru a putea sa ne furnizeze niste informatii legate de expunerea la risc si de eventualele daune maxime. Stabilirea costului va fi foarte dificila deoarece nu exista istoric in Romania pentru evenimentele pe care le va asigura noul produs (este greu de stabilit frecventa daunelor). Este important de precizat faptul ca astazi conducerea Asirom incurajeaza foarte mult acest proiect novator si ne dorim ca anul acesta, in trimestrul IV sa intre pe piata. O astfel de expunere inseamna automat ca noi sa gasim parteneri, care impreuna cu noi sa-si asume o parte din riscuri. Practic, discutam de reasigurare, si de aceea procesul este mai indelungat.

Care vor fi riscurile pe carele va acoperi noul produs?

In primul rand este vorba despre faptele frauduloase pe care pot sa le comita angajatii transportatorilor, in calitatea lor de interpusi ai angajatorilor, atunci cand sunt in misiune si trebuie sa transporte marfa patronului sau a unei alte entitati. Inclusiv disparitia marfii – furtul ca actiune a angajatului respectiv – constatata si demonstrata, va fi acoperita prin acest produs. Subliniez ca sunt asigurate pierderi cauzate – si probate, bineinteles – ca urmare a unor fapte frauduloase sau a unor omisiuni.

Proiectul este foarte complex si frumos, pentru ca, prin acest produs, in primul rand ne dorim sa profesionalizam soferii. Practic, o sa realizam un cazier etic al soferului, lucru ce va ajuta mult angajatorul. De altfel, denumirea pe care am dat-o produsului este – „asigurarea de garantie a fidelitatii“. Vom avea un sistem asemanator celui de bonus-malus utilizat la RCA si, astfel, orice angajator va putea analiza profesionalismul angajatilor sai.

Practic, noul produs nu dubleaza niciuna dintre asigurarile existente pana acum, doar ca se acopera partea de fraude si ulterior ea functioneaza ca un RCA pentru soferi. Cine va plati asigurarea?

Asiguratul, beneficiarul si contractantul acestei asigurari este firma de transport. Intrebarea este de unde se recupereaza dauna in caz de eveniment, pentru ca aici discutam de regres. Mai concret, o firma intra in asigurare cu o lista de angajati. In momentul in care se intampla evenimentul, sigur ca este semnalat de catre asigurat, iar noi, pe baza constatarii de catre organul de constatare, vom deschide dosarul de dauna, vom analiza si vom despagubi. Apoi vom merge mai departe si vom recupera banii de la vinovatul respectiv. Daca vom constata ca este o frauda realizata direct de catre angajat, ne vom intoarce impotriva acestuia.  In ceea ce priveste banii pentru prima de asigurare, care nu este foarte mica, avand in vedere expunerea la risc, noi am dat o sugestie. Oricarei persoane care lucreaza cu gestiunea ar trebui sa i se opreasca, conform legii contabilitatii, un fond de garantie. Daca legea permite, o parte din acesti bani ar putea merge catre asigurare. Produsul va include, in anumite limite, si unele greseli pe care angajatii (soferii) le pot face. Oricum, discutam de alte riscuri decat cele acoperite prin RCA si CASCO. Ne dorim sa acoperim eventualele pagube pe care angajatorul le are de platit fata de beneficiarul marfii, ne dorim sa acoperim eventualele pagube pe care angajatorul trebuie sa le suporte pentru bunurile sale proprii – de exemplu, vehiculul. Bineinteles, si riscul de furt va fi acoperit in anumite limite. Cu siguranta se vor gasi si niste francize pe aceasta polita, este normal sa fie asa. Ideea este ca la prima reinnoire a acestui contract, in functie de ceea ce s-a intamplat in perioada scursa, vom face corectiile de rigoare. Repet, nu avem nicio experienta in domeniu, acest produs nu exista in Romania.

Cat vor trebui sa plateasca transportatorii pentru acest produs?

Nu putem sa ne exprimam inca in acest sens. Cert este ca in momentul de fata se fac diverse simulari tinand cont de anumite expuneri de riscuri, de activitatea viitorilor nostri asigurati, de personalul pe care il au, de calitatea pregatirii personalului, de numarul de soferi care au fost dati afara, care au fost recrutati, experienta pe care o au… Toate aceste elemente pot influenta categoric, in mod major, costurile asigurarii.

Vor exista niste impunerisau macar nisterecomandari dinpartea Asirom in ceeace priveste modul de angajare si de supraveghere a angajatilor? Categoric da. In primul rand ne intereseaza sa primim de la angajatorul respectiv date cu privire la tot ceea ce inseamna atestarea persoanei care este conducator auto. Practic, sa aiba toate documentele in regula. Este posibil sa mergem pe o declaratie pe propria raspundere a angajatorului ca respectivul conducator auto poseda toate documentele necesare, dar cu siguranta ca, in momentul in care se va intampla o dauna, actele vor fi verificate. N-o sa discutam decat despre angajati care au contract individual de munca. Oricum, atunci cand vom constata ca exista un nivel ridicat de control si monitorizare, respectivele companii vor beneficia de costuri mai reduse.

Lista soferilor asigurati si a eventualelor evenimente va fi publica?

Aici trebuie sa tinem cont de conditionarile legale. Cert este ca in momentul in care sunt emise certificate de asigurare pentru fiecare operator de transport in parte, acea lista va incepe sa fie completata cu tot mai multi angajati. Datele vor fi pastrate si actualizate cu fiecare eveniment in parte. Astfel, chiar daca nu vom putea face publica lista soferilor, sistemul bonus-malus va evidentia eventualele probleme pe care un sofer le-a avut in trecut. Analizam posibilitatea ca, la cerere, noi sa putem furniza datele din lista de bonus-malus la nivel de individ. Ar fi un fel de certificat de buna purtare, pe care transportatorul sa il solicite la angajarea soferilor.

„Este un produs care protejeaza afacerea operatorului de transport.“

„Noua asigurare va ajuta transportatorii sa isi evalueze mai bine personalul.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.