Așteptare

Comentam cu un manager de firmă de transport despre cum ai putea să te pregătești mai bine pentru acest an. O dată cu apariția Pachetului de Mobilitate 1, imaginea este destul de sumbră pentru transportatorii români. Firma pe care o conduce realizează, în cea mai mare parte, transport internațional și își punea problema că, o dată ce întreaga flotă utilizată pe Comunitate va fi obligată să se întoarcă acasă mult mai des decât până acum… Este de așteptat ca tarifele de transport pentru import/export în și din România să scadă dramatic. Ce este de făcut? Cum nu am găsit soluții clare, am lăsat subiectul deschis pentru când vom avea mai multe informații… Să așteptăm!

Radu Borcescu

Dar, cum viața este plină de surprize și întotdeauna se poate și mai rău… a apărut coronavirus.

La început, doar ca o știre secundară și apoi… efectele noului virus încep să fie resimțite de tot mai multe firme.

Cel mai afectat este transportul de călători. Iar întreruperea totală a curselor cu autocarul către Italia reprezintă doar „vârful icebergului”, în condițiile în care numărul călătorilor pare să cunoască scăderi importante, pe toate segmentele.

În ceea ce privește transportul de marfă, activitatea continuă, însă apar numeroase perturbări. Și lucrurile se pot schimba de la oră la oră. În primul rând, discutăm de spre perturbări în ceea ce privește producția. În special în industria auto, este puțin probabil ca undeva, în lanțul materiilor prime și al componentelor, să nu găsești măcar o fabrică din China. Întârzierea livrărilor dinspre China a pus la mare încercare fabricile europene și, implicit, a dus la reduceri ale volumelor de mărfuri transportate. Calculele privind impactul asupra economiei globale sunt încă departe de a fi finalizate. Totuși, sunt deja semnale pozitive și China începe să „tureze motoarele”, pentru a readuce la valorile obișnuite supply chainul mondial.

Însă, acum, problema s-a mutat în Europa. Sunt, deja, tot mai mulți șoferi care manifestă rețineri în a mai pleca în curse internaționale, mai ales către zonele afectate. Iar întoarcerile… Un șofer care se întoar ce din Italia, în loc de concediu, intră direct în perioada de 14 zile de izolare la domiciliu. Iar semnalele sunt că autoritățile române tratează cu mare seriozitate acest aspect. În plus, apar solicitări neașteptate, într-o situație normală. Sunt firme cărora li s-a cerut să precizeze traseele urmate de către șoferi, pentru a identifica eventuala tranzitare a zonelor cu risc. De asemenea, autoritățile centrale au solicitat asociațiilor profesionale sprijinul pentru a identifica pierderile suferite de industria transporturilor în legătură cu măsurile luate. Să ne așteptăm la ajutoare de stat? Ori cum, la ora actuală, este greu să-ți evalue ze pierderile, mai ales că întrebările principale nu și-au găsit, încă, răspuns. Cât va ține această criză? Care sunt zonele ce vor fi afectate? Ce măsuri vor lua, în continuare, autoritățile?

Trăim vremuri fără precedent și, de aceea, este foarte greu să anticipezi ce se va întâmpla în continuare.

Un scenariu optimist (și realist, totodată), vorbește despre reintrarea în normal la finalul lunii aprilie. În acest caz, deja, în vară, am putea să ne gândim la episodul co ro navirus ca la o altă etapă dificilă pe care am reușit să o depășim. Însă, dacă perioada interdicțiilor se prelungește, multe companii vor trebui să activeze cele mai dure măsuri pentru depășirea crizei. Și știm cu toții ce înseamnă asta!

Există o clauză, în fiecare contract, comercial care se intitulează „forță majoră”. Puțini sunt cei care o citesc. Însă, astăzi… O criză a „forței majore” ne-ar duce într-o realitate pe care nimeni nu și-o dorește.

Merită să luptăm pentru „normalitate”! Iar, acum, lucrul acesta înseamnă evitarea unor decizii „dramatice”, dacă nu sunt absolut obligatorii.

Am intrat într-un nou tip de așteptare…

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.