„Atenția protejează profitul, informarea îl sporește”

Uneori, câteva minute de vigilență pot face diferența între a fi sau a nu fi profitabil.

Alin Dicu

Iar următorul exemplu ne poate ajuta să înțelegem de ce:

  • Comandă de transport confirmată de casa de expediții și executată cu un cărăuș terț, valoarea mărfii 180.000 de euro.
  • Asigurarea cărăușului terț a fost verificată de casa de expediții, fiind valabilă, la momentul respectiv.
  • Pe parcursul transportului, marfa este avariată în totalitate. Cărăușul identifică, în condițiile de asigurare CMR, o excludere, mai exact, marfa transportată se afla într-o categorie de mărfuri excluse de pe polița de asigurare CMR.
  • În concluzie, cărăușul executant, cel care a încărcat marfa, rămâne obligat să repare prejudiciul de 180.000 de euro din surse proprii, în solidar cu acesta fiind răspunzător și intermediarul/casa de expediții.

Într-o industrie unde riscurile sunt numeroase și variate, iar un transport de marfă poate fi afectat de multipli factori externi, alegerea unui partener de încredere și încheierea unei polițe de asigurare adecvate sunt esențiale pentru protejarea activității și păstrarea profitabilității. De cele mai multe ori, companiile care operează în domeniul transporturilor se concentrează pe costuri, având în vedere să își maximizeze eficiența financiară, ceea ce este just. Însă, în această logică, se poate uita un aspect fundamental: o asigurare corect aleasă poate adăuga valoare semnificativă pe termen lung, protejându-te de riscurile care ar putea afecta grav cash-flow-ul și sănătatea financiară a afacerii.

În activitatea de transport, cunoașterea propriilor riscuri este esențială și obligatorie, cu atât mai mult când lucrăm într-un mediu dinamic și rapiditatea deciziilor este o componenta operațională zilnică.

În calitate de transportator, cu flotă, sau în calitate de intermediar, ce măsuri aveți implementate în companie pentru a răspunde următoarelor provocări frecvente:

  • Asigurări false – cărăuși existenți.
  • Cărăuși falși (furt de identitate).
  • Asigurări emise și achitate parțial, nefiind în perioada de valabilitate.
  • Asigurări cu sume asigurate insuficiente, condiții de asigurare precare.
  • Excepția prin care obligă transportatorul la repararea prejudiciului integral (art. 29 CMR) – fără a beneficia de limitările art. 23 CMR, excepție care de cele mai multe ori este excludere în polițele de asigurare CMR. Această acoperire este vitală și trebuie inclusă în polițele CMR, în special dacă se lucrează în industria „automotive”.

În concluzie, în calitate de manageri în transporturi, este esențial să înțelegem că o alegere informată a partenerilor de transport și o asigurare adecvată nu sunt doar măsuri defensive, ci și instrumente esențiale care adaugă valoare afacerii noastre. Asigurarea corectă și consultanța specializată nu sunt doar un cost, ci o protecție eficientă, ce poate să ne asigure nu doar continuitatea activității, ci și creșterea, pe termen lung.

Alin DICU
managing partner
Asko International Insurance Broker
alin.dicu@asko24.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.