Compania Atlas Express & Logistic, cel mai mare operator român de transport rutier internațional în regim expres din România, a transmis, recent, un semnal de alarmă din partea acestui sector, către Comisia Europeană, prin intermediul unei adrese oficiale.

Documentul subliniază impactul major pe care intrarea în vigoare a prevederilor Pachetului Mobilitate 2, începând cu iulie 2026, îl va avea asupra activității de transport expres realizată cu vehicule sub 3,5 tone. Dar reprezintă, în același timp, o radiografie la obiect asupra domeniului transporturilor expres din România.
Costuri majore
După cum știm, conform reglementărilor, vehiculele sub 3,5 t vor trebui echipate cu tahograf inteligent, iar activitatea de conducere a șoferilor se va desfășura conform regulilor stricte de timp de condus și odihnă. Impactul anticipat este semnificativ și trebuie văzut din mai multe puncte de vedere.
„Din punct de vedere al efortului financiar la care sunt supuse companiile (…):
- Costuri directe ridicate pentru achiziția și instalarea tahografelor inteligente, 1.500-2.500 euro/vehicul (echipament+montaj+calibrare). Pentru o companie cu un parc având dimensiunea flotei noastre, 270 de mașini funcționale în acest moment, dar la care se mai adaugă încă 30 de mașini noi comandate × 2.500 de euro = 675.000 de euro ca investiție inițială. Este un cost de o dimensiune enormă, ținând cont că acest prim cost va fi aproape imposibil de amortizat.
- Cursuri de utilizare tahograf: 200 de euro/persoană. La un număr de 270 de șoferi, costul pentru compania noastră este de 54.000 de euro.
- Training dispecerat pentru managementul timpilor de condus: 500-1.000 de euro/pachet, cu serviciul asigurat de către autoritățile locale de specialitate.
- Creșterea costurilor administrative prin descărcarea, arhivarea și verificarea datelor din tahograf – card șofer+card companie: aproximativ 70 de euro/card, valabil 5 ani.
- Modificări în sistemul IT al companiei – aproximativ 5.000 de euro.
Doar ca prim cost total, înainte de aplicarea noilor reguli ale Pachetului Mobilitate 2, compania noastră va fi obligată sa aloce circa 753.000 de euro”, se arată în documentul transmis de Atlas.
Reducerea productivității
„Din punctul de vedere al productivității mașinilor și al gestionării flotei:
- Reducerea productivității vehiculelor, întrucât timpii de condus devin limitați, numărul de kilometri efectuați de către o mașină va fi aproape înjumătățit față de acum, costurile per kilometru cu leasingul, asigurările, taxele de drum, devenind aproape dublu.
- Necesitatea introducerii echipajelor duble pe curse critice, întrucât timpii de condus devin limitați, iar cursele lungi – caracteristice transportului expres – nu mai pot fi acoperite de un singur șofer, lucru care va dubla costul cu șoferul.
- Nevoia de echipaje duble generează o problemă a resursei umane, care va fi rezolvată, în cel mai bun caz, cu muncitori extracomunitari.
- Disponibilitatea vehiculelor scade, ceea ce va provoca o creștere a prețului per kilometru, fapt reglat de cerere și ofertă.
- Reorganizarea activității prin redimensionarea flotei, schimbarea caracteristicilor mașinilor noastre și aducerea unor servicii adiacente de logistică: pentru că vom dori să oferim clienților noștri același serviciu de calitate de transport rutier în regim expres, vom fi nevoiți să apelăm la servicii de transbord marfă între mașini, de depozitare marfă pe termen scurt, de încărcare și descărcare din depozite, de utilizare a mașinilor de distribuție de tip «last mile» care nu se supun încă echipării cu tahograf. Toate aceste servicii vor crea cost suplimentar serviciului de transport.”
Creșterea prețurilor de transport cu 30-40%
„• Creșterea inevitabilă a tarifelor de transport rutier expres cu aproximativ 30-40%, doar din costurile directe și indirecte, fără sa estimăm o creștere legată de lipsa de disponibilitate a mașinilor în piață și de costurile legate de cerere și ofertă.
- Dacă azi un kilometru expres e 0,7-0,85 de euro, după 2026 poate ajunge la 1-1,2 euro”, arată Atlas.

Impactul asupra altor industrii
Documentul transmis de Atlas autorităților europene subliniază și impactul pe care creșterea prețului îl va avea asupra diferitelor industrii:
„• Problemele din producțiile industriale sunt, în cea mai mare parte, cele care generează nevoia de transport expres de mărfuri. Transportul expres este cel care previne opririle de producție.
- Industriile afectate sunt:
- Automotive & furnizori: 40-50% – cea mai mare sursă de cerere (line-stop, JIT/JIS, urgențe de componente). Având în vedere că industria automotive este una dintre industriile „în suferință” din Europa, ea va suferi cel mai tare la aceste schimbări și creșteri de costuri, atât prin costul per kilometru, cât și prin situațiile în care opririle de producție vor fi, câteodată, imposibil de evitat.
- Aerospațial & aviație (AOG/MRO): 8-12% – piese de aeronavă, motoare, MRO.
- Healthcare & pharma (inclusiv dispozitive medicale): 7-10% – urgențe spital, kituri, fluxuri GDP la temperatură controlată; Europa e o piață majoră pe pharma/logistică rapidă.
- High-tech, semiconductori & electronice: 10-15% – echipamente de proces, piese critice cu valoare mare.
- Industrial & machinery (MRO, utilaje, metalurgie): 10-15% – opriri de producție.
- Energie (power, eolian, oil&gas – intervenții MRO): 3-5% – intervenții neplanificate, piese.
- Retail/Fashion & luxury (lansări, merch vizual): 2-4% – livrări „overnight” pentru magazine/campanii.
- Evenimente/expo/film & broadcast: 2-3% – ferestre fixe, pentru show-uri/târguri.
- Food & beverage perisabile (cazuri speciale): 1-3% – ocazional pentru termene fixe.
Există posibilitatea pierderii unor comenzi și relocarea lor către moduri alternative de transport (aviatic sau maritim), cu efect negativ asupra competitivității operatorilor rutieri români pe piața europeană.
Menționăm că, în prezent, peste 95% din activitatea noastră se desfășoară în afara României, pe piețele vest-europene, unde transportul expres rutier reprezintă o verigă esențială a lanțurilor de aprovizionare. Din această perspectivă, impactul noilor reglementări va fi resimțit nu doar de companiile de transport, ci și de clienții europeni din industrii strategice.”
Atlas consideră că un dialog deschis între autorități și operatorii din transport rutier este esențial pentru a evita dezechilibre economice majore și pentru a proteja competitivitatea companiilor de transport rutier expres de mărfuri pe piața europeană.
Solicitările Atlas Express & Logistic
Prin intermediul luării de poziție transmise autorităților europene, Atlas solicită:
„1. Reevaluarea termenelor și condițiilor de aplicare a obligației de echipare cu tahograf pentru vehiculele sub 3,5 tone, ținând cont de specificul transportului expres. Susținem ideea de amânare cu cel puțin 12 luni a termenului de implementare.
- Sprijin financiar sau scheme de cofinanțare pentru companiile de transport rutier care vor fi obligate să facă investiții substanțiale pentru conformare.
- Consultarea permanentă a asociațiilor patronale și a operatorilor specializați înainte de implementarea definitivă a măsurilor. (…)
- O perioadă de toleranță operațională, fără sancțiuni, pentru primele 6 luni (…).
- Posibilitatea de deducere fiscală accelerată a investițiilor în tahografe și echipamente de citire.”
Răspunsul Comisiei Europene…
… prin intermediul Directoratului General pentru Mobilitate și Transport (DG Move) la adresa transmisă de către Atlas Imobiliare, deși foarte prompt, nu este unul încurajator. Comisia notează că aceste prevederi au fost adoptate în contextul negocierilor pentru Pachetul Mobilitate 1 în 2020, transportatorii expres având, astfel, un termen de 6 ani în care s-ar fi putut pregăti pentru introducerea acestora, la 1 iulie 2026.
Comisia dorește să reamintească, de asemenea, faptul că obiectivul acestei prevederi a fost echilibrarea balanței între transportul greu și vehiculele comerciale ușoare pe piața transportului internațional și asigurarea unor condiții mai bune de muncă șoferilor.
„În această fază, regretăm să vă informăm că nu avem dovezi că ar fi necesară o revizuire a acestui deadline sau o perioadă de toleranță pentru sancțiuni”, se arată în răspunsul DG Move.
„Cu privire la cerința de a asigura suport financiar, scheme de cofinanțare sau deduceri de taxe, vă invităm să vă adresați autorităților dvs. naționale competente, care se află în cea mai bună poziție de a vă consilia asupra posibilităților existente.”
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro















