ATLAS EXPRESS & LOGISTIC: Transportator expres, încă de la origini

Cel mai important nume din sectorul românesc de transport expres, Atlas Express & Logistic, este o companie în jurul căreia s-a clădit piaţa autohtonă de profil. Cei 10 ani de experienţă au dus la crearea unei reţele importante de clienţi şi furnizori care se alătură flotei proprii generând direcţii de dezvoltare într-un segment unde timpul înseamnă mai mult decât oriunde bani.

Am deservit încă de la începutul activităţii segmentul de transport expres, fiind subcontractant pentru unul dintre pionierii transportului expres din România, îşi aminteşte Hans Schuller, proprietarul companiei.

„În primii doi ani și jumătate de la achiziția primei mașini am fost și manager și cel care s-a aflat la volan”, a continuat el. După un an și jumătate de activitate, în perioada anilor 2009-2010, firma de transport expres a încheiat un contract cu un client important din Olanda. Momentul a marcat un pas spre dezvoltare, prin achiziția a încă două mașini. Criza atinsese deja segmentul automotive iar stocurile producătorilor au început să se reducă, ceea ce a generat cerere pentru transportul expres.

„Contractorul olandez a crescut volumul de transport, iar parcul de 3 maşini nu mai făcea faţă. Am făcut, în acest context, un efort financiar şi am mai achiziționat câteva mașini. Iniţial, au fost cumpărate maşini la mâna a doua, din cauza condiţiilor foarte stricte impuse de companiile de leasing, pentru ca în momentul în care produsele de finanţare au devenit avantajoase să se facă trecerea spre vehicule noi. În paralel, am decis însă să subcontractăm.”

Şi dacă iniţial subcontractorii erau folosiţi doar pe anumite rute, astăzi o flotă importantă subcontractată lucrează exclusiv pentru Atlas Express & Logistic. Pe măsură ce firma a crescut, patronul a încetat să mai fie și șofer, a fost angajat un dispecer, iar echipa s-a mărit. Practic, volumul de muncă s-a aflat într-o permanentă evoluţie, asemenea flotei proprii, care a fost înlocuită treptat și a ajuns să numere aproape 130 de vehicule.

Despre activitate

Chiar dacă pentru vehiculele cu masa mai mică de 3,5 t nu sunt necesare licenţe sau atestate profesionale, şoferii trebuie să aibă un nivel de profesionalism ridicat în cazul transportului expres.

De altfel, în colectivul companiei Atlas se află aproximativ 10 șoferi ce dețin permis de conducere de profesionist şi 25 certificaţi ADR. În acelaşi timp, doi angajați însoțesc șoferii începători pe rutele din Europa pentru a-i pregăti cu privire la particularitățile transportului expres.

De altfel, orice șofer, inclusiv al subcontractorilor, trebuie să participe la un curs informativ, de câteva ore. Majoritatea curselor (90%) implică o încărcare și o descărcare și au un procentaj de mers pe gol de 20% din ruta totală.

Șoferii care lucrează pe rute externe vin acasă la 4-5 săptămâni și stau minim o săptămână, iar între 20 decembrie și 5 ianuarie toată lumea este acasă, chiar dacă o parte din flotă rămâne afară. Fiecare șofer are mașina lui, iar diurna începe cu cea minimă de 35 euro/zi şi creşte în funcţie de o serie de factori suplimentari precum consum sau costuri de mentenanță.

Despre piaţă

„Mereu trebuie să fii activ, 24 de ore din 24, acesta este caracteristica de bază a nișei. Calitatea și seriozitatea în domeniu sunt elemente fără de care nu poți avea succes pe această piață, una ușor de accesat dar în care se performează greu”, apreciază Hans Schuller, adăugând că în ultimii ani piața a suferit schimbări negative din anumite puncte de vedere. Prețurile urmează o tendinţă de scădere, în condiţiile în care pentru firmele românești cea mai mare concurență la nivel european o exercită polonezii, care sunt de două ori mai mulţi. În ultima perioadă se resimte, de asemenea, o scădere a încărcărilor și din Bulgaria, indicând apariţia unui interes sporit cu privire la activitatea de transport expres. Şi în Ungaria segmentul se dezvoltă, operatori în piaţă provenind inclusiv din Slovacia și Cehia, mai puțini însă decât românii.

„Din Vest concurența este slabă pentru că se preferă cursele la nivel național. Cred că piața de transport expres, aflată în prezent pe o traiectorie pozitivă din punctul de vedere al volumelor va exista atâta vreme cât mașinile se fac din mai multe piese, nu dintr-o singură bucată”, a menţionat proprietarul Atlas Express & Logistic.

Despre viitor

Atlas Express & Logistic are sediul central la Alba Iulia unde se află şi unul dintre dispeceratele companiei (40 de angajați), la care se adaugă, pe plan naţional, trei puncte de lucru, două la Timișoara (unde se află cel de-al doilea dispecerat naţional) și unul la București, şi încă trei puncte de lucru în Germania, unde sunt angajați 5 cetățeni germani. Alte două filiale vor fi deschise în Germania în perioada următoare.

„Am ales să înfiinţăm aceste puncte pentru a ne putea continua dezvoltarea. Ne-am pregătit în toți acești ani pentru a putea oferi servicii de bună calitate dar și diversitate. Iar în acest context au fost incluse în parc vehicule de 7,5 t, o parte din flotă fiind echipată pentru transport cu temperatură controlată şi cu lift, pentru 7, 8 sau 10 paleți. Pentru asigurarea carburantului, colaborăm cu trei mari operatori europeni de combustibili, DKV, UTA și Shell, deţinând carduri de alimentare, dar pentru fiecare mașină există, de asemenea, și un card de credit, pentru situații speciale. Cardurile de credit MasterCard vin la pachet și cu asigurare medicală pentru deținător” a precizat Hans Schuller.

Atlas Express & Logistic este certificată ISO 9001, 14001 și 28001, îndeplinind astfel un criteriu important pentru clienții vestici. În prezent, în portofoliul companiei se regăsesc circa 90 de clienți, nișa automotive reprezentând 95% dintre activitate, industria textilă 2-3%, segmentul pharma și mărfurile generale însumând aproximativ 1% fiecare.

„Avem în vedere ca în perioada următoare să deschidem, împreună cu un partener din Belgia, o societate în Spania, care ar trebui să genereze comenzi de transport pentru Atlas. În paralel, vom înfiinţa în Germania o societate cu statut fiscal nemțesc, iar recent am semnat un acord cu client important din Turcia. Dacă volumul va crește este posibil ca şi această destinație să devină una interesantă pentru companie în viitorul apropiat”, a concluzionat proprietarul Atlas Express & Logistic.

Hans Schuller, proprietarul Atlas Express & Logistic: „Pentru a avea succes în acest segment este esenţial ca la începutul activității să te afli sub aripa cuiva, o companie mai mare, care să te îndrume și să te învețe cu privire la rigorile pieței.” „Transportul expres este ultimul pas înainte de transportul aerian. Este o piaţă ușor de accesat dar în care se performează greu.”

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.