Atribuirea „judeţenelor“ are loc… în grabă

Câştigarea proceselor în care Ordinul 240/2012 fusese blocat a creat posibilitatea organizării atribuirii traseelor judeţene după criteriile stabilite la finalul anului trecut.

La un moment dat, această variantă părea cea mai puţin probabilă, însă odată rezolvate problemele în justiţie, utilizarea Ordinului 240/2012 pare să mulţumească toate părţile implicate, autorităţi şi operatori de transport. La sfârşitul lunii septembrie, MDRAP (Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice) a anunţat demararea atribuirii. Astfel… avem o nouă atribuire făcută în grabă. Sigur, nu putem învinovăţi pe nimeni pentru această situaţie – problemele din justiţie abia au fost rezolvate, iar actualele licenţe de traseu îşi pierd valabilitatea la sfârşitul anului.

Calendar unitar pentru toate judeţele

Primele efecte ale grabei s-au văzut deja, la stabilirea calendarului atribuirii. Iniţial, s-a conturat un calendar ce pornea în data de 11 octombrie, iar apoi s-a revenit, ajungându-se la un calendar ce demarează în 23 octombrie. MDRAP, printr-o adresă trimisă la începutul lunii octombrie, a solicitat consiliilor judeţene să stabilească calendarul atribuirii împreună cu CNMSI (Centrul Naţional de Management pentru Societatea Informaţională). Din motive tehnice, CNMSI a cerut stabilirea unui calendar unic pentru toată ţara, iar ARR (Autoritatea Rutieră Română) a solicitat un termen mai larg pentru a putea pregăti datele necesare atribuirii şi, totodată, a da timp operatorilor să depună documentele necesare. Astfel, în perioada 23-27 octombrie, va avea loc introducerea programelor de transport. 28 octombrie – 2 noiembrie reprezintă perioada de depunere a ofertelor. 3 – 12 noiembrie sunt evaluate ofertele, iar 13 noiembrie este data şedinţei de atribuire. În aceste condiţii, programele de transport judeţene ar trebui transmise către CNMSI până cel mai târziu în data de 22 octombrie. Cele mai multe dintre consiliile judeţene au confirmat, până la jumătatea lunii octombrie, calendarul stabilit şi, potrivit CNMSI, este de aşteptat ca toate judeţele să participe la atribuire. Există însă posibilitatea ca unele judeţe să nu participe. Totodată, semne de întrebare apar şi în legătură cu acurateţea întocmirii programelor de transport, având în vedere viteza cu care se desfăşoară această atribuire. ARR trebuie să transmită CNMSI datele necesare atribuirii până cel mai târziu în data de 25 octombrie.

Semne de întrebare

CNMSI va utiliza acelaşi soft ca şi în cazul atribuirii curselor interjudeţene (criteriile sunt aceleaşi), iar colaborarea ARR – CNMSI este una veche. Totuşi, probleme pot apărea. Amintim faptul că şi în cazul atribuirii curselor interjudeţene au apărut disfuncţionalităţi. Miza mare a atribuirii, suspiciunile instalate în rândul transportatorilor referitoare la corectitudinea atribuirii, numărul mare de procese intentat instituţiilor care au legătură cu atribuirea şi, bineînţeles, termenul scurt de pregătire a întregului proces sunt aspecte care contribuie la apariţia problemelor de comunicare şi, uneori, la luarea unor decizii contradictorii de către diferitele autorităţi implicate. În plus, MDRAP pare să ocupe o poziţie mai retrasă, lăsând fiecare consiliu judeţean în parte să stabilească împreună cu CNMSI detaliile atribuirii.

De asemenea, spectrul proceselor planează asupra atribuirii. Conform MDRAP, pe rolul instanţelor de judecată mai sunt înregistrate dosare având ca obiect suspendarea Ordinului 240/2012. Astfel, şi în cazul acestei atribuirii, tensiunea se va prelungi până în ultimul moment – afişarea rezultatelor.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.