AUGUSTIN HAGIU – presedinte FORT inca 4 ani

Augustin Hagiu a fost reales presedinte al Federatiei Operatorilor Romani de Transport, cu ocazia Adunarii Generale FORT, desfasurata in perioada 28-29 ianuarie la Cheile Gradistei (jud. Brasov). La Adunarea Generala din acest an, au participat peste 100 de delegati din partea societatilor de transport marfuri si persoane.

Alaturi de membrii FORT, au fost prezenti Eusebiu Pistru, secretar de stat in cadrul Ministerului Transporturilor, Iancu Craciunoiu, director general ARR, si Sorin Sirbu, director general al Directiei de Transport Rutier, motiv pentru carausi sa expuna, o data in plus, asteptarile pe care le au din punct de vedere legislativ. Au fost dezbatute principalele modificari legislative ce vor avea loc in 2010 si au fost stabilite masurile operational-sectoriale pe care Ministerul Transporturilor, impreuna cu FORT si celelalte patronate partenere, le vor aplica incepand din acest an. Totodata, a fost prezentat Protocolul semnat pe data de 21 ianuarie cu Ministerul Transporturilor.

Ce au criticat carausii de persoane…

Lipsa unui cadru legislativ coerent, cu prevederi simple si clare reprezinta in continuare prima problema pe care o ridica transportatorii. „Am vrea o Lege simpla a transporturilor. Dar Ministerul Transporturilor nu are o strategie de dezvoltare pe termen lung, mediu sau scurt“, a afirmat Laszlo Orban, presedinte al Asociatiei Transportatorilor Rutieri din Transilvania. El a subliniat ca transferul traseelor judetene de transport persoane catre consiliile judetene, prin Legea 92, ridica probleme mari operatorilor din bransa, din cauza ca autoritatile locale nu respecta nici un fel de reguli.

„Am incercat sa identific trei mari probleme ale transportatorilor de persoane: platile aferente deconturilor pentru transportul persoanelor defavorizate, Legea 92 si prelungirea licentelor de la 3 la 5 ani pentru transportul de persoane. Am propus ca toata suma alocata Transporturilor pentru subventii in 2010 sa fie utilizata in primul trimestru pentru acoperirea datoriilor din 2009“, a afirmat, de asemenea, Doru Marian Crac, director general Expres Transport Targu Jiu.

Sabin Ogreanu, director executiv Dacos, apreciaza, in acelasi context, ca trebuie sa existe un termen limita in care statul sa isi achite datoriile pe care le are catre transportatori. „Toti trebuie sa avem termen limita. Este momentul sa avem un argument serios, pentru ca banii aceia au existat, au fost bugetati pentru 2009. Ni se tot arunca in fata faptul ca sunt printre noi transportatori care nu respecta legea. Dar in ce masura o respecta statul?! Nu este admisibila reducerea programului de transport persoane sub 5 ani, dupa ce am fost impinsi catre investitii masive pentru a putea castiga licitatiile privind licentele de traseu. E penibil sa fim obligati sa clasificam autocare de 4 stele pentru transportul public de persoane (nu vorbesc de turism). Unde, in Europa, se intampla o asa ineptie?!“.

Si Nicolae Cimbrola, reprezentant al transportatorilor de persoane din Braila, este la fel de vehement: „Dupa ce am imbogatit bancile si societatile de leasing prin achizitia de parcuri intregi de microbuze si autocare noi, pentru ca politica macroeconomica a statului ne-a impus asta, meritam sa avem acele licente de traseu pentru transport persoane prin trafic regulat, cu o valabilitate extinsa nu pana la 5 ani, ci pana la 8 ani. Trebuie, in aceasta perioada de criza, sa ni se recunoasca dreptul de a ne recupera investitiile“.

… si cei de marfa

Si transportatorii de marfa au probleme cu banii de recuperat de la stat. „Noi nu primim TVA la timp, cand avem de recuperat“, afirma Cristina Trancioveanu, vicepresedinte FORT. Pe de alta parte, criza economica si protectia insuficienta oferita de stat creeaza situatii cel putin alarmante. „Am ajuns ca unii dintre carausi sa fuga cu marfa, marfa care valoreaza 100.000 de euro, sa nu putem sa ii aducem de nicaieri. Este uimitor ca o persoana care are un dosar penal in Italia a reusit sa-si infiinteze in Romania o firma de transport, sa obtina licenta, sa incarce 20 t de cupru si sa dispara, iar un coleg de-al nostru sa aiba la momentul de fata 75.000 de euro de plata. Nu este singurul caz. Ministerul ar trebui sa ne protejeze un pic. Sa nu ne mai lase pe o piata fara minimum de securitate“, a adaugat vicepresedintele FORT.

In completare, Augustin Hagiu a mentionat ca trebuie gasita o formula pentru inasprirea accesului pe piata de transport, astfel incat sa nu permita intrarea unor companii care provin din altele care au functionat pe piata si au produs daune statului, tertilor si colegilor de breasla si se folosesc de aceasta formula pentru a reveni sub un alt nume si a crea alte probleme. „Sa nu mai dam posibilitatea de utilizare a asigurarii de risc financiar la intrarea in breasla. Sau chiar sa inghetam piata“, a propus presedintele FORT.

Laurentiu Banu, seful organizatiei FORT Buzau, apreciaza, pe de alta parte, ca o mare problema o constituie costurile, care sunt crescute prin taxe nejustificate. De asemenea, in opinia sa, impunerea unui tarif minim care sa oblige operatorii de transport sa nu ruleze sub costuri ar ameliora situatia cara usilor pe o piata unde concurenta neloiala este in crestere. „Exista, in plus, firme de expeditii care nu au licenta. Au creat sistemul de afacere cu un singur laptop, prin care intermediaza transporturi si noi nu avem siguranta platilor“, a mai aratat Laurentiu Banu.

Ce spun autoritatile

Reprezentantii Ministerului Transporturilor au dat, in acest context, asigurari carausilor ca, in perioada urmatoare, se va modifica Legea Transporturilor. „In conditiile actuale de stabilitate politica, suntem obligati sa lucram la Legea transporturilor pentru ca ne impune in acest sens Comunitatea Europeana. Este vorba despre 3 regulamente promulgate in noiembrie anul trecut. Tin foarte mult la debirocratizarea totala. La o autoritate de transport care sa functioneze ca un arbitru corect si sa sustina concurenta loiala. E un obiectiv pe care cred ca l-am putea realiza“, a afirmat Sorin Sirbu, director DTR.

„Principiul de baza pe care ma axez este respectul fata de transportatori, care vor gasi la mine usa deschisa“, a declarat, de asemenea, Iancu Craciunoiu, director general ARR. „Obiectivul principal al ARR in urmatoarea perioada este imbunatatirea actului de control. Incercam implementarea unui sistem electronic, care sa reduca perioada de control. In acest context, vor fi oprite in principal masinile cu probleme. In plus, actul de control va fi monitorizat video, ca sa se elimine orice suspiciune. Al doilea obiectiv important pe care il am in vedere este restructurarea ARR. Va lucra pe o alta organigrama pentru a fi mai operativa atat in raportul de licentiere cat si in actul de control“, a concluzionat Iancu Craciunoiu.

Augustin Hagiu:

„Cel mai important deziderat al transportatorilor din Romania trebuie sa ramana unitatea in principii, idei si actiune si acesta este drumul pe care trebuie sa-l urmam.“

Jaf la drumul mare

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania – CNADNR a mai comis o ilegalitate, fortand publicarea in Monitorul Oficial a unei modificari a Ordonantei 15 (taxa de utilizare a drumurilor nationale) fara consultarea prealabila a partenerilor de dialog social si fara a tine cont de pozitia comuna a patronatelor si sindicatelor, se arata intr-un comunicat FORT. Astfel, incepand cu 1 martie, alaturi de amenda contraventionala platita pentru lipsa rovinietei la bordul vehiculului, utilizatorii romani, persoane fizice sau juridice, vor fi obligati la plata contravalorii pe un an a rovinietei, sub pretextul unei despagubiri, care insa nu da dreptul de utilizare  direct proportional cu contravaloarea acesteia.

„Practic, prin aceasta masura, contestata chiar si de oficiali ai ministerului, se sanctioneaza dublu aceeasi fapta, ajungand ca dreptul de utilizare sa fie obtinut numai dupa ce se plateste de 3 ori cuantumul taxei. Lipsa de raspundere a CNADNR in «contractul» cu utilizatorul drumurilor duce la desfiintarea de drept a acestei intelegeri. Astfel, pentru toate gropile si craterele din asfalt de pe drumurile publice din Romania, utilizatorii ar trebui sa fie despagubiti de CNADNR. Cine isi asuma acum raspunderea pentru victimele si pagubele provocate de incompetenta CNADNR si de ce nu primeste utilizatorul banii inapoi pentru serviciile neprestate de catre companie?“, se arata in comunicat, precizandu-se ca FORT va ataca in contencios administrativ aceasta masura legislativa.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.