Autobuze Citaro vechi, transformate în GNC

Societatea de Transport București (STB) va transforma în autobuze propulsate cu gaz natural comprimat (GNC), cu Euro 6 normă de poluare, 500 de autobuze Mercedes-Benz Citaro Euro 3 și Euro 4, aflate în parcul auto. Totodată, 100 de astfel de vehicule vor deveni troleibuze.

foto: Jean-Mihai Pîlșu

Restul de până la 1.000 de autobuze Mercedes-Benz Citaro vor fi modernizate într-o etapă ulterioară a proiectului. Autobuzele vor suferi transformări esențiale, inclusiv prin reamenajarea interioarelor și dotarea lor cu aer condiționat și cu echipamente moderne de comunicații.

Stații de alimentare cu GNC, în 3 autobaze

Proiectul prevede, de asemenea, construirea a trei stații de alimentare, în trei autobaze, care vor fi modernizate, stații necesare pentru încărcarea rapidă cu combustibil a autobuzelor.

Transformarea în troleibuze a 100 de autobuze Citaro Euro 3 va avea loc concomitent cu extinderea rețelei de contact în zonele deficitare: Gara de Nord, bd. Ion Ionescu-Sisești, Berceni etc.

„Acest proiect pilot, estimat la peste 150 de milioane de euro, este coordonat de Primăria Capitalei și dezvoltat cu sprijinul Ministerului Mediului. Astfel, întreaga flotă STB va ajunge la standarde europene”, precizează reprezentanții STB.

Economie de carburant

Prin aceste proiecte, STB urmărește reducerea gazelor cu efect de seră, o economie substanțială de carburant, dar și prelungirea cu cel puțin șapte ani a duratei de viață a autobuzelor vechi, ce au caroserii în condiție foarte bună. În același timp, vor scădea costurile de întreținere: prin reconstruirea totală a motoarelor, nu vor mai fi necesare reparații, timp de 3-5 ani. Totodată, va scădea cu până la 10 decibeli poluarea fonică produsă de motor.

Autobuze hibrid, pe liniile 105 și 131

Eliminarea noxelor se adaugă proiectelor Primăriei Capitalei pentru reînnoirea parcului STB. Achiziționarea a 100 de troleibuze s-a deblocat în justiție, după ce Curtea de Apel București a respins, definitiv, contestația depusă de Astra împotriva licitației. De asemenea, sunt în derulare licitațiile pentru 100 de autobuze electrice și a 100 de tramvaie.

Totodată, primele autobuze Citaro Hybrid, din totalul celor 130 contractate de Primăria Capitalei de la Mercedes-Benz, vor fi puse în circulație, treptat, începând cu luna iulie, pe traseele liniilor 105 și 131. Prototipul acestui vehicul hibrid a sosit la București în luna martie, fiind testat și omologat. Potrivit contractului, producătorul german livrează, din luna aprilie, câte 20 de autobuze hibrid în fiecare lună, până la totalul de 130.

Aer condiționat fără recirculare în interior

În vehiculele STB dotate cu aer condiționat, nu este utilizată funcția de recirculare a aerului din interior, ci doar introducerea de aer proaspăt, din exterior. Sistemul de climatizare din autobuze, tramvaie și troleibuze este setat să pornească automat la temperaturi de peste 22 de grade, fără a fi necesară intervenția conducătorului auto.

În prezent, 500 dintre autobuzele Citaro aflate în circulație au echipamente de aer condiționat, iar pentru alte 150 au fost montate instalații de climatizare, în cadrul unui proiect de modernizare, care cuprinde și 100 de troleibuze. Numărul autobuzelor cu aer condiționat a crescut o dată cu achiziționarea celor 400 noi, Otokar. Totodată, STB are în derulare un contract pentru instalarea de sisteme de aer condiționat în 46 de tramvaie. Numai 12 tramvaie sunt echipate cu astfel de echipamente, fiind repartizate pe liniile 41, 32, 1 și 10, pe care se înregistrează fluxuri mari de călători.

Totuși, nu toate vehiculele STB au AC

STB recunoaște că nu toate vehiculele pe care le deține sunt dotate cu aer condiționat: „Din cauza programării la inspecții tehnice periodice, revizii, reparații și pentru alte activități impuse de reglementările actuale, nu toate autovehiculele scoase pe traseu sunt dotate cu instalații de climatizare. Dar sunt distribuite echilibrat, pe linii și circulă intercalat cu cele cu aer condiționat.”

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.