Autocarele proprii ajuta la crearea unui brand

Flota proprie de autocare inseamna pentru agentiile de turism faptul ca nu mai depind de transportatori, au posibilitatea de a controla calitatea serviciului de transport si isi pot crea cu usurinta un brand cunoscut pe piata. Pe de alta parte, mai pot fi acoperite costurile intr-o perioada atat de dificila?

In perioada de dezvoltare economica, multe agentii de turism au decis achizitionarea propriilor autocare, dar chiar si in vremurile bune, inainte de recesiune, era dificil de rentabilizat o asemenea investitie. Insa decizia de a avea propriul autocar nu a fost neaparat una de a castiga mai multi bani, ci mai degraba de a securiza un anumit nivel de dezvoltare pe care il atinsesera.

O binecunoscuta agentie de turism, Christian Tour, a decis, la randul ei, sa-si creeze propria flota si-a facut acest lucru in stil mare: cinci autocare noi si extrem de scumpe. „Christian Tour are deja 12 ani de existenta, iar in februarie 2007 a fost infiintat departamentul auto. Acest lucru s-a intamplat dupa ce firma a ajuns la un anumit stadiu de dezvoltare, un anumit numar de turisti anual si o importanta suma de bani platita in fiecare an altor transportatori. Acestor aspecte li s-au adaugat reclamatiile din ce in ce mai numeroase primite din partea turistilor, privind conditiile de transport. Daca platesc 500.000 de euro altor firme pentru serviciile de transport, as putea foarte bine sa folosesc acesti bani pentru a achita ratele la propriile autocare. In plus, propria flota aduce imagine, prestigiu si ai sansa de a avea clienti mai multumiti. A fost o investitie in imagine, ce putea deveni mai rentabila alegand autocare mai ieftine. Am dorit sa punctam in primul rand la capitolul imagine si, astfel, am ales cele mai scumpe autocare“, a precizat Gabriel Paraschiv, transport manager Christian Tour.

Firma detine la ora actuala cinci autocare, trei achizitionate in 2007 si doua in 2008. Patru dintre ele sunt marca Setra, iar unul MAN. Este vorba despre autocare cu o capacitate mare de transport, patru dintre ele fiind pe trei axe. Pentru a mentine flota in miscare, Christian Tour are 12 soferi angajati.

„Calatorul retine confortul autocarului si imaginea acestuia… Am avut ocazia sa verificam aceste reactii. Desi aveam deja propriile autocare, a trebuit, in continuare, sa inchiriem si de la alti transportatori. In momentul cand erau toate aliniate la imbarcare, apareau probleme. Turistii care nu mergeau cu autocarele noastre erau nemultumiti, sesizand imediat diferenta, desi autocarele inchiriate erau noi si cu un nivel ridicat de confort. Dupa ce am colantat si autocarele firmelor partenere, nu au mai fost probleme. Acest lucru ne-a dovedit faptul ca autocarele au contribuit la realizarea brand-ului nostru“, a declarat Gabriel Paraschiv.

Scaderile continua

2007 si 2008 au fost ani foarte buni pentru toata lumea. Pe de alta parte, 2009 a insemnat o scadere generalizata pe toate activitatile – numarul turistilor, comenzi de transport si, de asemenea, si tarife practicate pentru inchirierea autocarelor. Si asta nu este tot.

„In 2010, tariful pe km pentru autocare a ramas asemanator, insa pretul motorinei a crescut simtitor. Astfel, un litru de motorina a depasit un euro, dar toata lumea doreste sa inchirieze autocare cu 0,8 euro pe km. In perioada de extrasezon, inchiriem autocarele pentru a asigura o activitate cat mai rentabila pentru acestea. Avem avantajul unei flote noi si care asigura un grad ridicat de confort. Oricum, astazi, argumentul cel mai bun este legat de capacitatea de transport si mai putin de numarul de stele“, a explicat Gabriel Paraschiv.

Desi era greu de crezut si, din pacate, pentru multi imposibil de indurat, 2010 pare a fi un an cu rezultate si mai slabe decat 2009. „Pe partea de transport, 2009 a insemnat o scadere de 20-25% fata de 2008. In acest moment, 2010 se situeaza la nivelul anului trecut, insa trendul pare a fi descrescator. Astfel, la finalul anului, este posibil sa ne situam sub rezultatele anului 2009. Turismul reprezinta un serviciu la care, in conditii de criza, oamenii pot renunta. Oricum, pana la ora actuala, flota proprie este utilizata in aceeasi masura (acelasi numar de km rulati), ca si anul trecut, dar numarul de pasageri (gradul de umplere) a scazut“, a precizat managerul de transport Christian Tour.

Anul viitor, doua dintre autocarele Christian Tour isi termina leasingul iar reprezentantii firmei isi propun cresterea numarului de autocare, insa aceasta decizie va fi luata si in functie de evolutia pietei.

„Ne gandim la niste autocare mai ieftine, care sa reprezinte investitii mai usor de acoperit in conditiile actuale de tarif pe transporturi. De asemenea, noile autocare ar putea permite menajarea flotei de care dispunem astazi“, a aratat Gabriel Paraschiv.

Reducerea costurilor – o necesitate

Se mai poate sustine singura activitatea de transport, in conditiile actuale?

„Astazi, turismul sustine transportul, iar transportul sustine intreaga afacere ca imagine. Incepand de anul trecut, activitatea de transport a fost separata de celelalte activitati, pentru a exista o imagine clara asupra costurilor si veniturilor. La ora actuala, activitatea de transport nu s-ar putea sustine singura, fara a exista contractul preferential cu agentia de turism a grupului. Practic, avem astfel asigurata activitatea necesara pentru a acoperi costurile. In plus, asiguram utilizarea flotei si in afara sezonului prin diferite programe pe care le-am realizat – de shoping, culturale etc – care presupun circuite prin Europa“, a explicat Gabriel Paraschiv.

Pe langa eforturile de a mentine flota activa o perioada cat mai lunga din an, reducerea costurilor a devenit esentiala in aceasta perioada. „Masurile pe care le-am luat in ultima vreme au fost legate in special de reducerea costurilor: incheierea de alte contracte de service, procurarea de consumabile si piese de schimb in mod direct de catre noi din Germania si realizarea unui mic stoc, stabilirea unei norme de consum pe masini cu premiere in cazul in care soferii obtin un consum mai bun, am schimbat societatea de asigurari…“, a precizat Gabriel Paraschiv.

Nu putem incheia un articol referitor la transportul turistic, fara a vorbi si despre nivelul de civilizatie a turistului roman, care, din pacate, lasa in continuare mult de dorit.

„Turistul roman a evoluat in ultimii 20 de ani doar in pretentii, dar nu s-a civilizat, iar autocarele abia rezista la agresiunile la care sunt supuse. Am vazut foarte putini oameni care pastreaza cat de cat curatenia. Am incercat sa luam masuri, ii rugam pe calatori de fiecare data sa respecte anumite reguli, am incercat inclusiv interzicerea consumului de alimente in masina…“, a completat managerul de transport Christian Tour.

Gabriel Paraschiv, manager transport Christian Tour:

Din punctul nostru de vedere, anul viitor va fi unul mai bun, mai ales ca avem convingerea ca vom fi printre putinii supravietuitori ai acestui uragan. Anul acesta, ne asteptam sa obtinem aceleasi rezultate ca si anul trecut, iar anul viitor speram sa trecem din nou pe crestere.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.