Proiectul Autostrăzii Sibiu – Pitești nu are Acord de Mediu, iar Ministerul Transporturilor estimează că acesta va fi elaborat până la sfârșitul anului, ceea ce înseamnă că licitațiile vor fi lansate abia în 2019.
Până acum, au fost scoase la licitație doar secțiunile 1 și 5 ale autostrăzii, de la capete, care sunt cele mai ușoare, însă Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu a anunțat câștigătorii. În rest, documentația tehnică pentru secțiunile 2, 3 și 4 este încă la faza „pe hârtie”.
Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a cerut urgentarea proiectului de construire a acestei autostrăzi, însă precizează că „documentația tehnică pentru secțiunile 2,3 și 4 ale autostrăzii este în faza în care se aduc completări, în conformitate cu solicitările consultanților europeni de la Jaspers”.
„Se estimează că, până la sfârșitul acestui an, va fi elaborat Acordul de Mediu”, a transmis el. Lucian Șova a solicitat grupului de lucru pentru implementarea și monitorizarea proiectelor de transport rutier „o decizie rapidă, în scopul stabilirii strategiei de implementare a proiectului Autostrăzii Sibiu – Pitești (fidic galben / fidic roșu)”.
El a convocat la o discuție, pentru a se pune de acord, reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, ai CNAIR, ai organismului de consultanță Jaspers, ai Băncii Europene de Investiții, ai Ministerului Fondurilor Europene și Ministerului Finanțelor Publice, precum și ai unor asociații și ONG-uri, plus ai altor instituții implicate în derularea proiectului: IPTANA, Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) și Autoritatea de management din cadrul Ministerului Fondurilor Europene.
Comisarul european Corina Crețu: „Proiectul Magistralei M6 de metrou este în evaluare. După finalizarea evaluării, DG Regio va putea lua o decizie finală, eu sper cât mai curând, pentru a putea începe licitațiile cât mai rapid”.
Traseul autostrăzii Sibiu – Pitești trece pe teritoriul a trei județe, Sibiu, Vâlcea și Argeș, și este împărțit în 5 secțiuni: Sibiu – Boița, Boița – Cornetu, Cornetu – Tigveni, Tigveni – Curtea de Argeș, Curtea de Argeș – Pitești.
Magistrala M6 de metrou așteaptă finanțare europeană
Ministrul Lucian Șova și cel al Fondurilor Europene, Rovana Plumb, au mers la Bruxelles, pentru a discuta cu comisarul European pentru Politica Regională, Corina Crețu, despre aprobarea de către Comisia Europeană a proiectului Magistralei 6 de metrou (1 Mai – Otopeni), ce va face legătura cu Aeroportul Internațional „Henri Coandă”. „Discuțiile au fost constructive și ambele părți au convenit să urmărească implementarea, la standarde înalte de calitate, a proiectului. Comisia Europeană va transmite, în curând, autorităților de la București o scrisoare de răspuns la clarificările prezentate de partea română”, a anunțat ministrul Lucian Șova.
În decembrie 2017, România a solicitat Comisiei Europene finanțarea proiectului Magistrala M6 de metrou, din fonduri europene, prin intermediul Programului Operațional Infrastructura Mare (POIM) 2014 – 2020.
La jumătatea lunii martie a acestui an, CE a solicitat Metrorex clarificări cu privire la analiza opțiunilor: informații suplimentare cu privire la variantele de traseu analizate; justificarea valorii proiectului (costul total și costul unitar) raportat la costurile proiectelor similare de construcție a metroului din București; analiza cererii de transport, cu luarea în considerare a impactului realizării celui de-al doilea terminal al Aeroportului Otopeni, rezultatele modelului de trafic, impactul asupra traficului pe DN1 pe perioada construcției; graficul de implementare a proiectului.
Valoarea proiectului Magistralei 6 de metrou este de aproximativ 1,3 miliarde de euro (TVA inclus) iar, în prezent, finanțarea este asigurată, parțial, de Agenția Japoneză pentru Cooperare Internațională (JICA), printr-un împrumut în valoare de aproximativ 330 milioane euro, precum și din fonduri de la bugetul de stat.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro